mattider och intag

skogstokiga

Trådstartare
Hur hade du gjort i följande senario

Hästarna får mat fyra gånger per dag, tiderna är beroende på vem som tar in och ut. ska stallansvarig ta in kan hästarna komma in mellan kl 15 och kl 19 och får då middag när de kommer in. Intag och middagsfodring kostar en summa extra varje månad. Du kan ta in din häst själv när du kommer till stallet, men då får hästen ingen mat i hagen även om du kommer sent, utan då får hästen mat när du tar in och kommer du vid 18 får hästen ändå mat vid 20-21 igen. Det blir då två mål mat väldigt tätt samt ett långt uppehåll mellan två mål om du tar in själv. Hästarna får inte middag i hagen, utan när de kommer in. Alla hästar får dock lunch i hagen mellan 11,30-12,30 och får då 2 kg, men kan stå i egen hage om du vill ge mer mat/annan mat.

Så hur skulle DU gjort? Hade du betalat? Eller hade du anpassat eftermiddagen för att åka direkt från jobbet till stallet, eller direkt från stallet till jobbet? Hade du gett hästen mat endast 3 gånger/dag istället? Gett mer mat till lunch? Eller löst det på något annat sätt? (Jag vill inte ha förslag på hur jag kan göra, utan vill veta vad du hade gjort)

Sv: mattider och intag

Jag tycker att det är väldigt tidigt att ta in redan vid 15. Finns det ingen annan med häst som vill ha mer än två kilo lunch-hö så att de kan dela hagar? Annars hade jag ställt hästen i egen hage, ökat lunchgivan och sen gett eftermiddagshöet vid intaget kl 18 under förutsättning att hästen inte blir ensam kvar ute.

Nattfodring kl 20-21 låter otroligt tidigt det med. Hoppas att hästarna får rejäl kvällsgiva och att de har halm att tugga på. Jag undrar lite stillsamt när frukosten serveras och när utsläpp sker?

Kl. 20-21 är ju en ganska vanlig tid att kvällsfodra häromkring.

I stallet jag står i nu så tar man in hästarna vid tidigast 19 och då ligger maten inne.
Våra hästar fodras bara en gång om dagen, men har fri tillgång ute i hagen.

TS, det är ingen som är intresserad av att ha småmaskiga hönät ute i hagen så att maten räcker längre från lunchen?
Då skulle det kanske räcka med tre fodringar per dag?

Svårt att säga när man inte vet mer.
Spontant skulle jag iaf aldrig låta hästen stå själv i hagen. Där ska de ha sällskap!
Så jag skulle utgå från det och se vilken lösning som kändes bäst.
Om hästen går ute i fyrkantshagar ser jag inte att det är någon katastrof att hästen kommer in 15-19, snarare tvärtom. Att stå i såna "hagar" i ur och skur är knappast trevligare än att vara inne.
Går hästen i större hage med gräs och skog är det en annan sak, men jag antog att det inte är så iom att de måste fodras.

Jag brukar försöka rida hästen så nära kvällsfodringen som möjligt för att minska den sammanlagda tiden som hästen står still så för mig skulle det passa bättre om de tog in hästen på em och jag kom dit vid 19-21 och red.

21 är knappast "otroligt tidigt"? :crazy:

Min häst får sitt kvällshö senast 16, DET är otroligt tidigt. ;)

Det beror väl på vad man har för preferenser. Jag tycker då att natthö vid 20-21 är jättetidigt. Skulle inte förvåna mig om frukosten inte serveras förrän vid 8-9 heller.

Jag har inga problem med att ge hästen tre mål om dagen. Det beror på hur stora givor hästarna får.
Har heller inga problem om målen skulle råka bli tätt inpå varandra. Under natten är den tiden som hästen har längst uppehåll vid ättiderna, så egentligen gör det inte så mycket om lite middag skulle råka ligga kvar.

Där jag jobbat fick hästarna mat 2ggr om dagen, men fick då stora givor som räckte väldigt länge.

Jag vill veta hur andra hade löst det - inte ha förslag på lösningar. Det är inget fall som är aktuellt för mig. ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar