Måttfrågor (Lösdrift & takhöjd)

FlipTheFrog

Trådstartare
1) Hur bred ska öppningen till en lösdrift/ligghall minst vara?

2) Takhöjden ska vara 1,5 ggr hästens mankhöjd men minst 2,2 m har jag för mig att det står (rätta mig om jag har fel!).
Vad tror ni då att en djurskyddsinspektör säger om man har ett stall där allt är bra och alla mått stämmer förutom att man i en av tre boxar bara har 2 meter till lägsta bjälken (2,15 upp till själva taket) och att man har en 1,30-ponny i den boxen (1,30 x 1,5 = 1,95)?

Sv: Måttfrågor (Lösdrift & takhöjd)

Mig veterligen finns det inga exakta mått på hur stor en öppning till lösdrift ska vara, men rekommendationerna är väl att en hel sida ska vara öppen? Annars är det säkerligen samma mått som gäller även inomhus för dörrar, vad nu det kan vara..

Jag kan inte heller svara helt säkert på din andra fråga men jag har hört här i stallar runtomkring att kommunens inspektörer har blivit väldigt restriktiva med att ge dispens för takhöjd numer - oavsett om det är ett gammalt stall eller om det står en liten ponny i.
I ponnydelen av mitt stall var det vara 2m upp till bjälkarna och jag var lite orolig för vad inspektörn skulle säga om det. Men problemet löste sig när jag byggde ligghall för lösdrift istället. Nu är ponnystallet inrett som snickeriverkstad till mannens förtjusning.

Sv: Måttfrågor (Lösdrift & takhöjd)

Enligt bestämmelserna jag har från 2004 så står det att boxdörr och stalldörr BÖR vara 1,2X2,2 meter. Men det är ju att rekommendera att ha större dörr till lösdriften för att slippa riskera att någon häst blir trängd i öppningen eller instängd i lösdriften.
På min lösdrift har jag en för liten dörr men eftersom det inte finns några bestämmelser utan enbart rekommendationer om dörrmått så fick jag okej från djurskyddsinspektören eftersom jag har en väl fungerande flock där alla är snälla mot varandra.

Om takhöjden står att den ska vara 1,5X hästens mankhöjd, men lägst 2,20. Djurskyddsinspektören som var ute hos mig tog inte precis fram tumstocken, hon såg att det var lite lågt i tak, men den byggnade var gammal och hon anmärkte inte ett dugg på takhöjden som jag misstänker var för låg med tanke på att åtminstone en av hästarna är 1,60 vilket betyder en takhöjd på 2,40 och det var det verkligen inte där inne.
Djurskyddsinspektörer är människor de också, ser de att djuren har det bra så bryr de sig oftast inte om några cm åt fel håll.

/M

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 508
Senast: Angel
·
Anläggning Jag har en gammal koladugård som i dagsläget fylls med en massa skräp. Planen är att bygga stall här och jag har varit inne på att höja...
2
Svar
39
· Visningar
6 656
Ekonomi & Juridik Mina föräldrar har idag varit och tittat på ett hus med tillhörande stall. Takhöjden i stallet var 216 cm mätt från bjälke till golv...
Svar
8
· Visningar
2 088
Senast: kryddelydd
·
S
Anläggning Jag kommer att köpa en häst inom det närmaste halvåret som det ser ut nu. Antagligen inslandshäst. Hästen kommer jag att ha hemma (har...
Svar
11
· Visningar
2 202
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur