Mattes pad som tappar ludd.

Inka-90

Trådstartare
Min ena mattes fårskinnapad börjar tappa ludd.. Jag märkte att det lossnade lite när jag sadlade ibland sen för några dagar sedan så skulle jag tvätta den, jag körde den i tvättmaskinen som vanligt efter tvättråd och när jag tar ut den så är det kala fläckar i den där luddet lossnar från själva skinnet, det ser ut som mugg gör.

Är det någon mer som har varit med om det?
Vad kan det vara, varför blir det så?
Padden är ca 2år gammal och det är ju inte så jätteroligt o behöva köpa en ny igen..

En bild:
DSC_0680.jpg

Sv: Mattes pad som tappar ludd.

Låter ju helt klart som något är fel på den?

På våra lossnar inget ludd alls. Kardar man hela (både efter tvätt och emellanåt) behöver man inte "tömma" kardan förrän efteråt och då är det ett tuuuuunt lager i botten.

Du har möjligen inte små gråa husdjur i sadelkammaren ? För precis så ser fårskinnspaddarna ut när de har varit på besök (fråga mig jag vet grrrrrrrrrrrrrr ) man märker det oftast inte förrän man drar i ludden att de är lösa de små fanskapen låter dem sitta men tycker det är skitmysigt att gnaga loss en liten lagom håla i dem att burra in sig i antar jag.
De större gråa husdjuren ser man i alla fall när de varit framme för då finns inte ett enda ludd kvar utan ligger utspritt överallt (har provat på den varianten också grrrrrrrrrrrrrr)
Fårskinn är livsfarligt att ha i en sadelkammare för uppenbarligen älskar dessa djur dem alltid första saken de ger sig på tillsammans med fleecetäckena som de älskar att göra klädsamma hål på lite överallt som man upptäcker på morgonen när man skall iväg och tävla och klär på hästen och upptäcker att täcket är lite luftigare än man tänkt.

Jag har en Mattespad som är tio år och använd väldigt flitigt under dessa år. Jag försöker att inte tvätta den för ofta, men den är ändå i jättefint skick. Och inget ludd har släppt. Undrar som Gylle om det inte är så att du haft påhälsning av ovälkomna gäster.

Ja jag har ju 4st mattes paddar och ingen annan tappar ludd, jag vet ju att det är bra kvalite på dem.
Det kenske vore ide och gå igenom täcken och fårskinn i sadelkammaren då och titta om jag ser några kryp.. Uhh va äckligt.. :crazy:

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 061
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag googlade på skoputsning då jag ville putsa upp mina Petrie som fortfarande är som nya men fortfarande lika matta som de var när jag...
Svar
7
· Visningar
2 723
Senast: Hast-hund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka