Mattes lilla probemhäst?

Corax

Trådstartare
Jag har en två-åringt sto som jag har fött upp själv. Enligt mig är hon jordens trevligaste lilla häst. Kanske något "på" i bland men jag har aldrig haft problem med henne.
Men nu vill inte ens hon som äger de 4 andra hästarna ha henne i samma hage för att hon är så jobbig... Enligt henne så äter min häst på täcken, kastar sig genom grind/staket och är överjävlig.
Vad ska jag tro??
I vintras gick hästarna med täcken och inte sjutton slet hon sönder nått. Och aldrig att hon har kastat sig eller betett sig illa.

Kan det vara så att hon är mattes lilla ängel när jag är med och en ligist när jag inte är med?
Och hur ska jag i så fall komma runt problemet?

Sv: Mattes lilla probemhäst?

Göm dig så hon inte ser dig och inte vet att du är där och se hur hon beter sig vid intag/utsläpp med de andra.

Jag hade ett äldre sto förr, världens snällaste, tom mamma (som på den tiden var hästrädd) kunde hantera henne HELT utan problem.

Efter ett tag i inackorderingsstall börjades det klagas på att hon ANFÖLL när de skulle hämta in två specifika hästar (båda hennes bästa kompisar) från hagen. Jag tyckte 'eh va?* och tänkte 'de hallucinerar eller så har DE gjort något fel, sådär skulle min N ALDRIG göra!!'. Droppen kom när en höggravid hästägare hade fått KASTA sig under stängslet för att komma undan.

Jag var med ut och tittade i hagen flera ggr, inga problem hästen var som det lamm hon brukade. Ändå intygade flera personer att hon faktiskt anföll, och endera så var det verkligen sant, eller så var det en sammansvärjning mot min lilla raring ;)

Så, en dag så när jag kom från bussen gick jag genom skogen så jag kom så jag kunde se hagen. Jag gick aldrig fram så varken folk eller fä såg mig. Sen satt jag där och väntade. Och efter ett tag kom ju en hästägare för att ta in sin häst.

Och plötsligt blir min rara änglahäst ett MONSTER som med bakåtstrukna öron och blöttade tänder tycker 'försvinn från min kompis annars dör du!'. Jag blev så paff så jag utan att tänka från skogen röt: 'Nickis, vad i helvete GÖR du?'. Hästen blev milt sagt paff av att matte tydligen var osynlig men kunde skälla och la av direkt. Så ungefär 4-5 dagar framöver så såfort det skulle hämtas någon av de två hästarna hon vaktade så satt jag utom synhåll, och gjorde hon något så röt jag. Efter det var hon övertygad att matte är som Gud, ser allt och hör allt, bäst man passar sig, och var inget problem längre ;)

Så, ja hon kan vara ett litet 'monster' för de andra men en 'ängel' med dig. Bästa sättet är att iaktta en situation där hon påstås bråka, men UTAN att varken hästen eller människorna vet om det, går inte det så iaf utan att hästen vet om det.

Sen KAN det naturligtvis vara påståenden utan någon sanning alls i, de kanske inte riktigt är unghästvana bara och blivit lite skrämda.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 562
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar