Måtta dressyrstövlar

dressage_geek

Trådstartare
Halloj!
Undrar om det är någon här inne som har koll på exakt de olika fabrikaten måttar sina stövlar och hur ni tycker att det fungerat då ni måttat era stövlar då jag funderar på ett par nya måttsydda.

Jag skulle verkligen inte beskriva mig själv som lång (ca 1.55) och mäter man från knävecket ner till golvet blir detta mått ca 41cm. Båda mina stövlar är dock betydligt längre än så (om man kollar siffran inne i skaftet) och passar utmärkt. Det ena paret är ett par Königs Grandgester, måtten där är 47/35 och det andra paret ett par Cavallo piaffe som mäter 45/35. Inga av dessa är måttbeställda.
Funderar nu på att måtta mig för ett nytt par, är dock orolig för att längden kommer bli helt fel, anger jag det faktiska måttet 41cm kommer stövlarna bli alldeles för korta om de syr efter detta.

Är det någon som vet hur detta funkar? Om man mäter hos återförsäljare och det blir helt fel, vad göra?

Tacksam för svar! :bump:

Sv: Måtta dressyrstövlar

königs mäter utsidan (alltså med bågen) och cavallo snett på utsidan. petrie mäter baksidan.

på königs brukar det ju finnas två höjdmått, står inte det i stöveln eller på kartongen? har du 5 cm båge så är höjden bak 42 cm vilket väl stämmer bra med vad du mätt dina ben till.

Åh, då fattar jag lite bättre. Dock finns i Königs-paret enbart en siffra. Bågen på detta par är nog ca 4-5cm. När du säger att cavallo mäter snett bak, hur menar du då?

Petrie har ett stort utbud av olika mått, utan att behöva måttbeställa (om jag minns rätt) Har själv ett par måttbeställda och är mycket nöjd med kvalitéten. Petrie mäter bakifrån (dragkedjan) och ned. Beroende på vilket märke man väljer, mäter de höjden olika.

Tillägg: (Såg att Centaur redan skrivit det)

Senast ändrad:

Jag har ett par Petrie Anky Elegance som jag ínte behövde måtta, petrie har ju som sagt ganska många storlekar att välja mellan. Prövade även könings o cavallo å där hade jag behövt måtta. Hon som hjälpte mig i butiken sa att det bästa är ändå om man kan hålla sig till standard för att det ofta blir fel när man måttbeställer. Min syster måttade ett par cavallo å hon var inte nöjd när dom kom. Hon tyckte dom blev alldeles för låga å beställde om en gång till innan hon blev nöjd. Hon hade dock tur så butiken tog in dom första å sålde men hade dom velat vara besvärliga så hade hon fått betala å gå därifrån med dom första även att dom inte blev som hon hade tänkt sig. Men många är ju jätte nöjda så jag tror inte att man behöver vara rädd för att måtta om man behöver det.

Fast om du går till en butik och beställer stövlar så måttar ju dom åt dig - det brukar bli rätt då! Vi har måttat två ggr och det har blivit bra (två olika affärer).

fats det beror ju på hur duktig personen i affären är. tyvärr är många anställda i hästaffärer okunniga! så då får man nästan gå till en affär med bra referenser på just stövelmåttning om man ska våga lita på att dom måttar rätt.

Jag vet iaf var jag ska handla... Det har även hänt att jag bett att få återkomma när X jobbar eftersom alla inte är lika kunniga.

Men jag skulle ju hellre gå till butik än måtta själv och beställa via nätet.

jag måttade själv och beställde sen från tyskland, blev över 3000 kr billigare än att köpa samma stövlar i sverige.

Självklart fick hon hjälp i butiken men det blev ändå inte rätt, men som sagt, det beror ju på hur kunnig personalen är. Andra gången hon måttade satt dom som gjutna:)

jag måttade själv och beställde sen från tyskland, blev över 3000 kr billigare än att köpa samma stövlar i sverige.
Det där lät ju intressant! Du kanske kan PMa mig varifrån du beställde och hur du gjorde med mätningen.

Det jag ffa irriterar mig på med de stövlar som ej är måttade är att de blir alldeles för vida kring ankeln för mig. Mina Cavallo piaffe passar utmärkt kring den bredaste delen på vaden men är sedan för stora nedom detta ställe.

Om ngn vet någon butik där de är erkänt duktiga på måttning kan ni gärna PMa!:bump::bump:

Liknande trådar

Utrustning Jagar ridstövlar som en tok, men det är klurigt det här. Jag blir aldrig klok på måtten, alla stövlar är för vida i vaden!. Har 36-37 i...
Svar
13
· Visningar
2 610
Senast: Jeps
·
Dressyr Jag har ett par Cavallo Piaffe Plus. Dessa är måttbeställda och jag har haft dem i 6 år eller så. Jag var tjockare när jag måttade dem...
2 3
Svar
51
· Visningar
13 678
L
Utrustning Nu behöver jag er hjälp i denna stöveldjungel! :-) Jag är ute efter ett par dressyrstövlar till vettigt pris. Just nu lutar det åt...
Svar
15
· Visningar
8 054
Senast: Sorbe
·
S
Utrustning Jag har försökt mäta på alla sätt det går men det verkar bli fel ändå. Om jag mäter golv- knäveck får jag det till 41cm, och 35cm runt...
Svar
9
· Visningar
6 171
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka