L

LindaK

Jag undrar lite över olika mått. Hur brett bör det vara mellan skaklarna till en stor häst? alltså där man sätter fast dem i däckeln. Skiljer det mellan bröst och loksele? Kanske ska nämna att jag har en ardenner.:love: Hur mäter jag vilken längd han behöver på draglädret? Alltså på honom? På en loksele först och främst. Om man ska ha en bröstsele mäter man väl bara runt om bogen/bringan, från däckelfäste till däckelfäste, eller vad tusan det nu heter?!:confused:
Hoppas ni förstår.

Sv: Mått...

Hur brett det ska vara mellan skacklarna är ju svårt att säga... till min shire bör det vara cirka 65 cm. Kanske någon centimeter till om jag ska ha lokselen - då sitter ju skaklarna längre ned och mer där hästen är som bredast.

Draglädret är svårare. Jag förmodar att du inte har en sele i dag eller? Då får du försöka uppskatta var lokorna kommer att sitta och så mäta därifrån till där dragringen kommer att sitta helt enkelt. Eller så får du låna en sele av någon och testa och se om det är lagom och så mäta på den selen.

Sv: Mått...

Nix, har ingen sele idag, men letar och vill köpa en!

Liknande trådar

Körning Är ute efter att köpa en alldeles vanlig enkel rockard att hobbyköra i skogen till min ardenner. Är dock ny på vagnar och undrar helt...
Svar
2
· Visningar
1 892
Senast: trassel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 695
Senast: Luff
·
Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 544
Senast: Egonson_
·
Körning Nu ska jag ta tag i körningen igen, dags att köra in för vagn och inte bara redskap. Jag tänkte att jag skulle införskaffa mig en rejäl...
Svar
13
· Visningar
6 804
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈