mått till ligghall

Presto

Trådstartare
Hej! Vi ska ev. bygga en ligghall hemma, men jag försår inte riktigt måtten.

Det står att det ska vara 80% av måtten/arean för boxmåtten till en vuxen häst. Till min b-ponny t.ex. tror jag att det skulle vara 5kvadratmeter och minsta sidan 1,9m. Men om vi säger att jag ska ha en D-ponny också så ska det vara 7m2 och kortaste sidan 2,2m. Hur blir det då?

Ska det vara 80% av 12m2 och kortaste sidan 80% av 2,2 m?

Sen har jag läst att vi inte behöver bygglov eftersom vi har ekonomibyggnad och vi ska använda ligghallen för eget bruk på jordbruksfastigheten och dels kommer den inte överstiga 14m2. Har jag rätt?

Och måste man ta ut nån som godkänner ligghallen innan man börjar använda den?

Kommer säkert med mer frågor :D

Sv: mått till ligghall

Först så måste du reda ut hur många hästar det finns möjlighet att ha på gården om du bygger ligghall. Blir det fem eller fler så måste det förprövas hos Länsstyrelsen.
Om ligghallen ska användas som enda stall till de här hästarna måste du ändå ha tillgång till en box i ett uppvärmningsbart utrymme.
För att en ligghall bara ska ha 80 % av den normala boxstorleken så får inte hästarna utfodras där inne. Om de ska äta där så ska den ha minst samma mått som vanliga boxar. Av egen erfarenhet kan jag säga att det är inte fel att ta till ordentliga mått på en ligghall. De minsta mått som finns är minsta mått även om det räcker med 80 % av ytan. Det viktigaste måttet tror jag är takhöjden.

Ett gått råd om ni ändå ska bygga en ny ligghall är att ni bygger den direkt för stora hästar. Man vet ju inte vad som händer i framtiden och ponnierna tar ingen skada av att ha en stor hall.

okej, det kommer iaf stå max 2 hästar där.
Vi har tillgång till boxar också och dom kommer inte fodras där inne.

Sen undrar jag vad det är bäst att ha för "botten". Jag funderar på om man ska dräner en grusbotten, men hur långt ner ska man gräva då?

Sen funderar jag på hur mycket skydd måste ligghallen ge? Kan man t.ex. göra en öppning (typ fönster) så hästarna kan kolla ut? eller är det bara dumt? (med tanke på korsdrag mm.)

Tänker mer på att hästarna kanske känner sig tryggare om dom kan ha mer koll och titta ut om dom har hört något..

Hur viktigt är det med två öppningar om det bara ska vara två hästar?

Ut kan de titta genom in/utgången, några fönster behövs inte i en lösdrift. Jag har 3 shettisar gående på lösdrift, deras liggahall är på 28kvm. Har även ett stall med 4 boxar. Jag skickade in en förprövning på lösdriften iom att jag har fler än 4 hästar. Det är from 5te hästen man ska ha förprövning. Du som har 2 behöver mao inte förpröva.

Ut kan de titta genom in/utgången, några fönster behövs inte i en lösdrift. Jag har 3 shettisar gående på lösdrift, deras liggahall är på 28kvm. Har även ett stall med 4 boxar. Jag skickade in en förprövning på lösdriften iom att jag har fler än 4 hästar. Det är from 5te hästen man ska ha förprövning. Du som har 2 behöver mao inte förpröva.

En liten rättelse!
Förprövningen beror inte på hur många hästar man har utan på hur många man kan ha på ett ställe när det nya eller ombyggda är klart. Så även om TS bara har två hästar idag och bygger en lösdrift som kan ta två hästar. Så hänger det på hur många boxar det finns. Finns det två så är plötsligt att ha fyra hästar på gården. Har TS tre eller fler boxar i stallet och ska bygga en lösdrift för två hästar finns plötsligt möjligheten att ha fem hästar på gården. Vilket blir lika med att det krävs förprövning.

Så det har inte med antalet hästar man har utan antalet det blir möjligt att ha som är avgörande.

men som Masse skriver måste man ha tillgång till box. Om jag då enligt dig kan ha 4 hästar (två på lösdrift och två på box). Men om jag har två hästar på box också, så har ju inte dom två hästarna i lösdriften tillgång till box :crazy:

Men som sagt, underlag ? Vad föredrar ni? Överst ska vi iaf ha halm har vi bestämt.

Du har tillgång till box för du kan ju om en häst på lösdriften blir sjuk ställa ut en av dem som står i box. Så enligt lagen räknas det som tillgång till box.

Om man gör en permanent ligghall som ska användas under längre tid så är det bästa att gjuta en platta. Det underlättar för renhållningen och man riskerar inte att få miljö och hälsa på sig för att man förorenar grundvatten och miljö. Är den tillfällig och kanske ska flyttas varje år så är det bästa att bara lägga en djupströbädd på marken som kan plöjas ner på våren när ligghallen flyttas.

Jag har djupströbädd med halm i mina. Enligt inspektörena här är det bara godkänt med halm som djupströbädd. Vilket jag inte hört förr, men det spelar ju mindre roll när vi ändå har halm.

okej. Det är bara det att där vi är inackoderade nu har dom dränerat under ligghallen och det fungerar jättebra. Jag tycker det "känns bättre" :p men det är nog bara för att jag är van vid att ha det så.

Men om vi väljer att dränera, hur långt ner ska man gräva då? kan man göra det för hand eller blir det bäst resultat med grävskopa?

Du har tillgång till box för du kan ju om en häst på lösdriften blir sjuk ställa ut en av dem som står i box. Så enligt lagen räknas det som tillgång till box.

Om man gör en permanent ligghall som ska användas under längre tid så är det bästa att gjuta en platta. Det underlättar för renhållningen och man riskerar inte att få miljö och hälsa på sig för att man förorenar grundvatten och miljö. Är den tillfällig och kanske ska flyttas varje år så är det bästa att bara lägga en djupströbädd på marken som kan plöjas ner på våren när ligghallen flyttas.

Jag har djupströbädd med halm i mina. Enligt inspektörena här är det bara godkänt med halm som djupströbädd. Vilket jag inte hört förr, men det spelar ju mindre roll när vi ändå har halm.
Där ser man vad det kan skilja på olika ställen! Vi har en djupströbädd med torvströ och det går alldeles utmärkt i Kalmar län :laugh:

Frågar dig direkt Masse eftersom du verkar ha koll=)

Jag har stall med 4 boxar idag och gjorde därför ingen förprövning innan vi byggde dessa.

Mina hästar går ute MYCKET, från morgonen till sen kväll (23-tiden) eftersom jag jobbar skift. Det funkar jättebra, men nu skulle jag vilja ordna ett ordentligt skydd till dom i vinterhagen. Har ladan placerad i anslutning till största vinterhagen och skulle enkelt kunna öppna upp en bred ingång och vips har dom en ordentlig ligghall. Men jag kommer inte att använda den som ligghall i den bemärkelsen, dom kommer ju att gå in varje natt, vill bara att dom ska kunna vila lite extra vid dåligt väder.

Idag har vi bara 3 hästar hemma. Måste jag förpröva om jag gör detta tror du? Jag vill helst slippa den kostnaden, men vill såklart att hästarna ska ha bra utevistelse. Vad är egentligen skillnaden på ett vindskydd i hagen mot ligghall? Det här används ju som vindskydd men kommer mera att liknas vid (byggnadsmässigt alltså ) en ligghall.

Vore kul att veta vad du tror gäller.

/Linda

Först så måste du reda ut hur många hästar det finns möjlighet att ha på gården om du bygger ligghall. Blir det fem eller fler så måste det förprövas hos Länsstyrelsen.
Om ligghallen ska användas som enda stall till de här hästarna måste du ändå ha tillgång till en box i ett uppvärmningsbart utrymme.För att en ligghall bara ska ha 80 % av den normala boxstorleken så får inte hästarna utfodras där inne. Om de ska äta där så ska den ha minst samma mått som vanliga boxar. Av egen erfarenhet kan jag säga att det är inte fel att ta till ordentliga mått på en ligghall. De minsta mått som finns är minsta mått även om det räcker med 80 % av ytan. Det viktigaste måttet tror jag är takhöjden.

Ett gått råd om ni ändå ska bygga en ny ligghall är att ni bygger den direkt för stora hästar. Man vet ju inte vad som händer i framtiden och ponnierna tar ingen skada av att ha en stor hall.

det där har jag aldrig förstått mig på vad det ska vara bra för. Antingen är hästen så dålig att den ska ha ett skott i pannan eller så är den på djursjukhus.

det där har jag aldrig förstått mig på vad det ska vara bra för. Antingen är hästen så dålig att den ska ha ett skott i pannan eller så är den på djursjukhus.
Men om den ska ha boxvila i xx antal veckor då?

Eller om veterinären behöver komma ut och undersöka/behandla hemma på gården?

Glöm att gräva för hand, ta ut en grävare!
Min ligghall till unghästarna är drygt 30 kvadrat och vi grävde ur ca 1 m, la dränerad grusbädd och har bädd med torv i botten och halm överst. Den är godkänd för 5 islandshästar (D-ponnystorlek) som får sitt hösilage i en annan del av hagen.

Men om den ska ha boxvila i xx antal veckor då?

Eller om veterinären behöver komma ut och undersöka/behandla hemma på gården?

ja men om en häst har gått på lösfrift så ska den väl kunna klara av att stå i en icke uppvärmd box??

ja men om en häst har gått på lösfrift så ska den väl kunna klara av att stå i en icke uppvärmd box??

Jag kan tänka mig massor av anledningar till att en uppvärmningsbar box kan vara till nytta. Det står ju inte heller att ska vara uppvärmd hela tiden.
Men fall som jag själv varit med om under år i olika stall när det varit kallt ute:
- häst med akut korsförlamning och kraftig svettning.
- häst som blivit genom blöt av svett efter ett kraftigt kolikanfall.
- häst med stor sårskada som behövde tvättas och rengöras när det var minus 20 ute.
- häst som behövde baddas med svampmedel på hela kroppen och som skulle torka in.
- häst under stabilisering med dropp innan transport till sjukhus. Fanns risk för att droppet skulle frysa.
Finns säker fler fall men det är vad kommer på bara så där. Kan säga att speciellt hästen som skulle baddas på hela kroppen var det väldigt skönt att kunna vara inne i värmen för både människor och häst.

Har du någon aning om vad som gäller för förprövning för mig (läs min fråga ovan).

Tacksam om du kanske vet.

Eller nån annan?

Har du någon aning om vad som gäller för förprövning för mig (läs min fråga ovan).

Tacksam om du kanske vet.

Eller nån annan?

Jag vet att just det du beskriver är lite lurigt och nästan omöjligt att få svar på innan man sett ritningarna på hur det ska se ut.
Men lite enkelt kan säga att om vindskyddet går att använda som permanent ligghall för hästar på lösdrift så behövs förprövning. Är det bara utformat som ett rent vindskydd och inte ger en torr och skyddad liggplats. Kanske som en carport, bara två väggar eller inget tak så behövs ingen förprövning.

Viktigt att tänka på i ditt fall att om du gör ett bra skydd som då också kan fungera som ligghall, vilket det blir i ladan. Så ska även det befintliga stallet förprövas.

Av egen erfarenhet kan säga att det är nog bäst att göra en bra ligghall i ladan med förprövning och allt. För mina hästar vill inte lämna sin. Det är det bästa som hänt dem, även de som står i box på natten pinnar in där och vägar nästan att gå ut:angel:
Så med tanke på dina arbetstider och mina erfarenheter så kan det vara en bra satsning.

Jag anade nästan att det skulle vara så.

Jag har ändå tänkt i framtiden förpröva och samtidigt bygga ut med fler boxar eftersom det redan är förberett med plats för fler hästar. Men vill inte göra det nu under vintern utan tänkte ev till våren/sommaren, då vi även tänkt bygga gödselplatta mm.

Jag får fundera på hur jag gör, det känns ju lite tokigt att man ska behöva förpröva enbart för att man vill göra vardagen bekvämare för hästarna, men antar att sånt är livet.

Tyckte bara att det var så mycket info som skulle med i förprövningen, då måste jag verkligen se över allt, har inte riktigt tid med det nu...

Tack för ditt svar:)

Liknande trådar

Anläggning Arrenderar/hyr mark av en bonde. Under sommaren kommer vi att bygga en eller två ligghall/ar i vinterhagen. Typen på ligghall kommer...
Svar
3
· Visningar
1 472
Senast: psychogrrl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka