Mått på rockard till varmblod

Skinfaxe

Trådstartare
Hej!
Har tänkt börja köra mitt varmblod som är ca 160 hög i manken och funderar vilka mått som är bäst på en rockard? :)

Skakellängden bör väl bara minst två meter kan jag tro. Hästen behöver ju minst 50cm från hasen till vagn, så då kan man man ju mäta själv hur långt man behöver. Gissar på att täckesmått + 50cm kan ge en hint om längden iaf? Bredden mellan skaklarna brukar ligga på ca 60 fram och 90 bak har jag för mig. Det beror lite på hur man ska använda den, träning på böjt spår behöver bredare mellan skaklarna bak. Spårvidden är ju en fördel om den är minst tävlingsgodkänd med 125cm, smalare blir rätt högt och vingligt. Jag vet inte sitshöjden på min rockard (förutom att det inte hade skadat med en dm högre...) men man kan ju räkna hästens mankhöjd minus måttet från armbåge till stolen du sitter på så har du ett hum om hur hög rockardens sits behöver vara för att du ska kunna ha sträckta tömmar över hästens rygg/rumpa.

Skakellängden bör väl bara minst två meter kan jag tro. Hästen behöver ju minst 50cm från hasen till vagn, så då kan man man ju mäta själv hur långt man behöver. Gissar på att täckesmått + 50cm kan ge en hint om längden iaf? Bredden mellan skaklarna brukar ligga på ca 60 fram och 90 bak har jag för mig. Det beror lite på hur man ska använda den, träning på böjt spår behöver bredare mellan skaklarna bak. Spårvidden är ju en fördel om den är minst tävlingsgodkänd med 125cm, smalare blir rätt högt och vingligt. Jag vet inte sitshöjden på min rockard (förutom att det inte hade skadat med en dm högre...) men man kan ju räkna hästens mankhöjd minus måttet från armbåge till stolen du sitter på så har du ett hum om hur hög rockardens sits behöver vara för att du ska kunna ha sträckta tömmar över hästens rygg/rumpa.
Tack! då skall jag börja leta

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
841
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
678
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Säljer min älskade bästa vän som är den absolut snällaste hästen i allt. Det är pga att jag inte hinner med allt som han...
Svar
0
· Visningar
708
Senast: Linnkorner
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
335
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama