Mått och tips till rockard bygge

Bellini

Trådstartare
Min fästman ska bygga en rockard åt mig på jobbet. Men då jag inte är så insatt i det här med körning ännu så skulle jag behöva er kör-människors hjälp! Först och främst, vad ska man ha för mått? Hästen i fråga är ett kraftigt halvblod på 170 cm. Vad bör man tänka på? Rockarden ska byggas på en gammal bilaxel.

Är väldigt tacksam för tips och info!

Mvh Lina

Sv: Mått och tips till rockard bygge

De mått jg är i störst behov av är hur högt skaklarna sitter över marken när man fäst dem i selen (170 cm hög häst) och hur brett det ska vara mellan skaklarna. Har googlat men kan inte hitta några mått.
Snälla hjälp! Vet att det finns tusen såna här trådar men hittar inte de svar jag behöver tyvärr.

Hej.

Det är för svårt att ge bra svar, det är därför du inte får svar gissar jag.
Man ska framför allt försöka att anpassa vagnen så det blir "lagom" mycket vikt i skackelfästet på selen så att det inte "slår" i selen när hästen travar.
Skackellängden beror lite på vad du vill ha ut av din vagn;
Inkörning= långa skackler så kusken hamnar bortom slagavstånd
vardagskörning= normallånga skackler
tävling= så korta som möjligt utan att hästen slår i svängeln

Det här handlar om vardagskörning. Vad är normallånga skacklar då?
Hur kan man anpassa och prova så att vagnen blir rätt avvägd då? Är väl svårt utan att provköra, eller finns det något knep?

Vad har du för sele till din häst?

Jag har ingen ännu, men tanken är att köpa en vanlig bröstsele :)

Hur bred är hästen, hur långa skaklar tror du behövs...
Om du tänker dig var skaklarna ska vara på hästen, hur högt blir det;)

Vanlig bröstsele? Hoppas du menar en med draglinor och baksele till;)

Du får väll göra en ritning själv efter hur du vill ha det och hur hästen ser ut?:)

Ingen som har ritning eller dyl? :(

Vi behöver mer info om din häst och din selning för att ge bra svar, det är tyvärr så att ingen vill råda utan att ha "alla fakta" så det inte blir fel i slutet...
Hoppas att du förstår. :)

Det förstår jag absolut!

Jag har varit och tittat på lite rockards, och jag har inte sett en enda med svängel. Brukar det inte vara det på alltså?

Men om vi vänder på det hela då.
Vad för slags sele och vagn skulle ni rekomendera mig?
Jag kommer antagligen köra ca 10 ggr/år och vill ha en enkel selning och vagn/rockard.

Det förstår jag absolut!

Jag har varit och tittat på lite rockards, och jag har inte sett en enda med svängel. Brukar det inte vara det på alltså?

Men om vi vänder på det hela då.
Vad för slags sele och vagn skulle ni rekomendera mig?
Jag kommer antagligen köra ca 10 ggr/år och vill ha en enkel selning och vagn/rockard.

*Puttar upp min fråga*

Tycker ju att du ska ha en bättre vagn och sele ändå...
Alt trav då:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 111
Senast: snorp
·
Körning Hej de är så att jag är ny på detta forum å har därmed inte kunna hänga med i alla trådar som finns. vi ska nu börja att köra in vår 3...
Svar
2
· Visningar
4 130
Senast: NightRain
·
Skola & Jobb Äntligen! Dags att börja plugga på högskolan till våren. Ska bli fint med lite nya utmaningar. MEN, eftersom jag är en orolig själ så...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 090
Senast: Pilot
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?