Matt o trist i pälsen..=(

Jag tycker att du kan testa B-vitamin oxå! finns en liten behändig "dunk" på Granngården som Krafft gjort den heter B-vitamin och är 1L i... Det hjälper din häst att fälla pälsen nu så här till våren och sånt... Min häst är så glansig och fin... Har aldrig använt pälsglans till pälsen hennes endast till svans och man! Man kan inte använda pälsglans för att få en sjuk häst att se frisk ut.. detta måste komma innefrån!! Kolla över analysen och ge B vitamin och olja... kanske rent av halm som någon rekommenderade här tidigare! Tänk på att riktvärden på grovfoder giv är 1kg / 100%ts (torrsubstans)/ 100kg häst och ett vanligt hö ligger på ett ts värde om ca 80-85%ts... Lycka till!!

Colombia Girl :bump:

Tack för ett bra tips!!! Det ska jag klart testa! Nä pälsglans i all ära men det löser ju inte mina problem... =) Jag har nog inte ägt det sen ett år tillbaka..
Kollade runt lite inne på Granngården idag då jag var o köpte foder.
Och vilket utbud!!!!!! Det finns ju massor så man står ju där som en fågelholk o bara gapar.. :confused: Men jag kom hem med mera lusern ( som var slut) och så köpte jag mer majsolja som jag ska öka på till henne.
Men det du sa ( vad det nu hette) ska jag klart köpa!! För jag tror ju att det är nåt hon behöver nu när det är till att fälla av sig pälsen.
Hullet har jag fått lite mer koll på nu då jag gett henne lusern ett tag och ökat på höet ( nu har de nästintill fri tillgång) Men pälsen är lika livlös fortfarande...
Har förstått att det brukar hänga ihop med hovar/päls.
Men hon har kanonfina hovar. Hårda och fina. Så det är ju enbart pälsen..
jag får testa och se!! Och nu är det snart sommar och tills dess SKA jag ha fått bukt med det här..

Ha det!!

Om hästen har matt päls och svårt att hålla hullet så är det troligen antingen foderstaten som är felaktig eller förmågan att tillgodogöra sig fodret som krånglar. Vad är näringsvärdet i din foderstat? Hur mycket väger hästen? Har du låtit någon sakkunig kolla tänderna? Har du diskuterat problemet med din veterinär?

Med tanke på att hon är blank på sommaren då det finns mycket energi/protein i höet så låter det som dety är där det brister trots allt.

Jag skulle tillsätta Multivitaminer och mer proteinriktfoder typ Mustang protein +,hippo breed lr nåt. Lycka till

Har faktiskt också en häst som blir matt och trist i pälsen vid pälsbyte, han är dock fin i hullet och har en noga uträknad foderstat, analys är gjord på höt och det var bra med proteiner i. Han får extra B och E vitamin och även Majsolja, linfrö. Men det blir faktiskt inget bättre förrän all päls är bytt och solen tittar fram..så en del kanske är så.
Sen så kan det faktiskt hjälpa att duscha el. svampa av hästen, det brukar jag göra då blir det lite bättre. Jag duschar i regel aldrig min häst på vintern för vi har inte dom möjligheterna hemma. Men travarna som åker in på travet 2ggr i veckan duschar ju varje vecka och dom är mycket blankaré och finare...så ta en dusch du också på din häst så försvinner all skit i pälsen.
Vetegroddsolja har jag faktist inte provat, kanske ska göra det.

Det absolut första du borde göra (som ett par andra har påpekat) är att kolla din hästs tänder! Om hästen inte tillgodogör sig fodret som den ska, så hjälper inte en perfekt foderstat.

Kan tillägga att min hästs tänder är kollade för 1.5 månad sen, kollar dom minst 2ggr per år. Ändå är han lite matt i pälsen. Inte så farligt på kroppen mest på halsen faktiskt. Men jag tyckte det vart lite bättre nu efter helgen när han gick ute i solen utan täcke..

Du har fått massor av tips på vitaminer och tandkoll så det lägger jag ner.
Men har du täcke på hästen? Låt den isf stå utan så länge per dag som du kan när du är där! (inne givetvis så den inte ryker på en förkylning istället)
Pälsen måste andas, och får den inte det så blir den sådär matt och tråkig och knappt pälsglans kan få den kul igen..
Men några dagar med minst ett par timmars luftning brukar göra susen.

mvh, cranberry

B-vitamin har jag fått höra att det ska vara bra vid pälssättning och vid fällning, pälsen mår bra av det men det finns en höjdare som gjorde susen på min häst och det var majs, inte i oljeform utan krossad majs. Våran foderrådgivare sa att han varit i danmark och kollat på 1 åringar. Han trodde först att han tittade på 3-åringar för pälsen var så fin men icke det var 1-åringar. Detta rekomenderar jag starkt,finns inte att få tag på så lätt men jag lovar det hjälper verkligen!!!

en viktig sak: Har avmaskninegn skötts korrekt?

Har varit med om en häst som var otroligt ful och matt i pälsen pga maskangrepp

Mitt fullblod hade dålig pälskvalitet när hon var dålig i magen. Läge för en koll av foderstaten och Mag- Tarmbalans kanske?

Känns inte som de är så oberoende kanske.. Allså Kraft. Jag gör ett examensarbete på rapsolja och dess användningsområde och kollar där foderbiten också. Av 2 olika forskare på SLU med specialinrikningn på foder har gett mig samma entydiga svar. Raps olja funkar minst lika bra som någon annan olja. Varav den ena svarade " Vi har just testat rapsolja till häst (preferensstudie) och sett att de accepterar den lika bra som sojaolja i alla fall. Rapsolja kan man mycket väl använda till häst. Det skall inte finnas några gukosinolater kvar i en produkt av livsmedelskvalite. När det gäller andra rapsprodukter så vet man ju att det kan skapa problem för framför allt enkelmagande djur och rekommenderar därför en inblandning på max 10-20% tror jag. Det finns dock
inget studie på häst vad jag vet"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka