Mått i taket?

nice and happy

Trådstartare
Där vi ev skall hyra ett helt stall skall massa saker ändars innan det blir godkännt... Nu ang taket, det skall vara 1.5*hästens höjd.
Men om boxen håller 255cm i höjd i boxen, sen på gången är det bara 235cm högt. Så har man en häst som är 160cm hög får man ha den där då? Med tanke på att godkännt mått på taket skall vara 240cm då. Men i boxarna är godkännt men inte på en av gångarna där man måste gå ut med hästen... Det är ombyggt tror jag därför olika tak höjder.

Sv: Mått i taket?

Måttet ska räknas från lägsta punkten i stallet. Så har man t ex takbjälkar som hänger ner utan någon vägg under så är det från undersidan av den man ska räkna.
Med andra ord så kan du inte ha en häst på 160 i det stallet som du skriver om. Även om boxen har höjden så har inte gången det och är det lägst där så är det där man ska mäta.

Fast visst har väl inspektionerna mjukats upp lite sista året.
Många "skall" ändrades väl till "bör"?

Fast takhöjden är de hårda på när det är så pass mycket. Det har med luften i stallet att göra. För låg takhöjd ger dåligt luft vilket i sin tur ger problem på hästarna.

Liknande trådar

Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 758
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Hej! Jag går i tankarna att börja med lösdrift och skulle behöva tips och idéer från er med erfarenhet då jag endast har erfarenhet av...
Svar
8
· Visningar
1 659
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama