Matproblem, hetsätning?

LovingLife

Trådstartare
Jag har ett problem... Med mat!... Har tränat från och till sedan många år tillbaka, så länge som jag tränat har väl egentligen inte maten varit något större problem. Men sedan i våras så har jag börjat fasta från och till, och jag trivs väldigt bra med det. Mår aldrig så bra som efter några dagars fasta. Efter fastan så är både mat och sötsuget borta och jag har inget behov av att stoppa i mig allt möjligt. Men så fort som jag börjat äta mat igen, så kommer ätandet tillbaka och när jag väl börjat äta, så kan jag inte sluta!.. Ofta är det t.ex. efter middagen, då kommer ofta tanken att ta nått litet efter maten, ett knäcke ett äpple, en kaka.. Sen en liten skål fil och musli, en ostmacka och så kan det fortsätta, hela kvällen och det blir många sådana kvällar nu.. Jag har liksom inget stopp, när jag väl kommit igång så dyker bara tankarna upp om att jag lika gärna kan fortsätta ätandet, så jag redan brutit min gräns.
När det sen gått ett tag om bara några dagar eller nån vecka så kan jag känna igen att jag lagt på mig några kilo på bara den lilla tiden och att jag behöver fasta igen...

Vill så grymt gärna komma takt igen, inte ständigt växla upp och ner i vikt, ha normala matvanor och en vikt som jag verkligen trivs med!.. Som det är nu kretsar livet kring mat-tänket. Jag vill ha ett avslappnat liv, äta nått gått med vänner nån gång ibland och annars ha normala matvanor och stadig vikt. Har nästan börjat överväga att gå till en dietist för att få hjälp att få bukt med detta. Kanske det är en bra idé..

Någon som känner igen sig? Tips, råd och stöd mottages med öppna armar.
 
Senast ändrad:
Sv: Matproblem, hetsätning?

Har du provat att sluta fasta?

Det var min spontana tanke också!

TS: Jag tror att din kropp blir hungrigare än du tror under fasteperioderna och att du sedan "kompensationsäter" när du slutar fasta. Testa att låta bli att fasta och fokusera på att äta på regelbundna tider varje dag i stället.
 
Sv: Matproblem, hetsätning?

Jag tror också på att strunta i fastandet. Ät regelbundet och nyttigt istället så bör du hålla dig på en bättre nivå hungers- och viktmässigt.
 
Sv: Matproblem, hetsätning?

Ni är så kloka. ;) Jo, tanken har slagit mig!.. Är ju bara att jag har fastnat lite för fastandet då jag som sagt fått så positiva effekter av det, och "hetsätandet" fanns ju även innan jag började med det. Men jag tror att det viktigaste är väl om jag kan komma igång med den regelbundna träningen igen, det brukar ha bäst effekt även på ätandet. I grunden är jag mycket hälsomedveten och intresserad av bra mat, äta rätt etc. Och äter när jag är i balans väldigt nyttigt och tränar i stort sett varje dag. Får bara försöka få takt och vana på detta igen tror jag..
 
Sv: Matproblem, hetsätning?

Jag har liksom inget stopp, när jag väl kommit igång så dyker bara tankarna upp om att jag lika gärna kan fortsätta ätandet, så jag redan brutit min gräns.

Blåbäret (tror jag det var?) skrev en så bra sak om det där i nån av beachtrådarna.
Det var nåt i stil med: om du spillt ut ett glas mjölk så går du väl inte och hämtar mjölkpaketet och häller ut det som finns där i också?

Med andra ord: Bara för att du brutit din gräns så är det inte en anledning till att fortsätta ytterligare. Sätt ett nytt stopp, och var nöjd över det - för du lyckades få stopp på problemet. Sen kan du försöka flytta stoppet närmre det du ser som ditt ideal.
 
Sv: Matproblem, hetsätning?

Ska försöka hålla det i tankarna nästa gång liknande situation dyker upp.. :) Tack!...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok TRIGGER VARNING Jag tror att domflesta här iallafall vet att jag har haft anorexi i väldigt många år. Och att först gick jag i en be...
Svar
7
· Visningar
1 206
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 408
Senast: Ajaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp