V

Venezuelas

Hade en liten fråga..

Ungefär hur mkt matolja ska man ge en varmblodsvalack som har lite svårt att hålla hullet?
Har hört att olja hjälper dem att komma upp i vikt lättare..

Sv: Matolja

Hur ser foderstaten ut i övrigt?
Uträknad på analyserat foder?

Just när det gäller specifika problem... så som du har... en häst som har svårt att hålla hullet.
Till dessa är det en jätte stor hjälp om man har möjlighet att räkna på foderstaten. Ojlan i sig gör inte att hästen kommer att gå upp i vikt, riktigt så enkelt är det inte....tyvärr...

Man måste kolla så att balansen i foderstaten är bra annars så kommer hästen inte att gå upp i vikt.

Det första man brukar rekomendera till tunna hästar i första hand är att öka på hö/hösilage och sedan även kraftfodret.
Men det absolut bästa är att räkna på foderstaten för då är man säker på att den får i sig det den behöver.

vi gav vår gammla connemara 1 msk, det ska ju vara bra för gammla hästar iaf.

Han får 10dl Kraft/dag & 10dl Korn/dag, Sen 20ml b-vitamin + mineraler.
Sen får han ungefär 3kg hö som ej är analyserat, tror jag..

Tre kilo hö?! Det är ALLDELES för lite för ett varmblod!! Inte konstigt att hästen har svårt att hålla hullet... brukar man inte säga att 8-10 kg hö per dag är ett bra riktmärke?

Tre kilo..?! :eek: Och jag som tyckte att Lidos fick lite när han fick 6 kg.. Nu får min tunnis 9,5 kg, i väntan på höanalys och beräknad foderstat.. Men tre kilo är alldeles för lite!! Säger som CeciliaW, 8-10 kilo är nog mer lagom..

Venezuelas skrev:
Han får 10dl Kraft/dag & 10dl Korn/dag, Sen 20ml b-vitamin + mineraler.
Sen får han ungefär 3kg hö som ej är analyserat, tror jag..

3 kg hösilage är vad min medryttarhäst får till frukost, sen får hon 3 till midda och 4 till kvällsmat (förutom kraften då).

3 kg?? Det är alldeles för lite! Min PONNY får 12 kg om dan!

Strunta i oljan - ge mycket mer grovfoder! 3 kg är alldeles för lite för en häst som bantar, och ännu värre för en häst som innte håller hullet..

Svar till alla..:

Jag mena inte 3 kilo hö under en enda dag.
Blev lite fel..
3 på morgonen, 3 på kvällen, har inte koll på vad han får på dagen då han nästan har fri tillgång..

Venezuelas skrev:
Svar till alla..:

Jag mena inte 3 kilo hö under en enda dag.
Blev lite fel..
3 på morgonen, 3 på kvällen, har inte koll på vad han får på dagen då han nästan har fri tillgång..

Det låter bättre! Blev lite rädd där ett tag.. :crazy: Angående din ursprungliga fråga så är jag nog inte rätt person att svara, men jag ger (efter ett tips i väntan på höanalysen) en halv dl majsolja i Lidos kvällsmat. Har inte märkt nån skada av den mängden i alla fall..

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 528
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka