Matolja i diket - flipp eller flopp

prusiluskan

Trådstartare
Har fått rådet att hälla matolja i diket runt hästarnas hage för att på så sätt minska antalet mygg o knott. (Oljan skulle göra så att ytspänningen försvinner och på så sätt skulle mass-drunkning vara slutet för en hel del mygg).

Känner mig lite skeptisk - så finns det någon som testat med gott resultat?

Finns det andra aspekter - ex tar jag död på stackars grävlingar som kommer och dricker, eller härsknar hela diket en solig dag :p
Eller är det miljövidrigt av någon annan anledning?
Eller kanske helt verkningslöst bara?

Sv: Matolja i diket - flipp eller flopp

Står vattnet stilla i diket eller rinner det bort? Rinner det bort så är det ingen mening , sen är det väl förorening:o.

Det låter mest som att det kommer gå åt en frukansvärd massa matolja...

Haha, ja - jag ser mig själv blir storkonsument av matolja. Känns också som att teorin fungerar bra som ett experiment i en vattenpöl, men mindre bra i ett dike som är 60 m långt...

Vattnet står hyfsat stilla (dvs man ser inte att det rör sig med blotta ögat) men markägaren har förklarat att det finns någon typ av avrinning ner mot sjön som ligger en knapp km därifrån.

Lite synd - trots att jag är skeptisk hade jag hoppats på svar som "Ja, det funkar perfekt. Inte en mygga, och bara 2 msk olja!". Men det som låter för bra för att vara sant brukar väl oftast var det också...

Bättre att du tar diskmedelsflaskan, av den drygaste sorten och drar en tunn stråle av det i diket.. Det funkar..

Ah, sedär - ett sånt svar hade jag ju hoppats på! Då blir det till att inhandla dryga varor, o sen ner o bjussa myggen på fest.

Och behöver jag ligga sömnlös över att påverka ekosystemet tros?
Miljöförstöring på hög nivå?

Jag har testat det där med diskmedel och det fungerade jättebra i ca 5 minuter. När de 5 minutrarna gått kom larverna upp till ytan igen och fortsatte att flyta omkring på ytspänningen. Teoretiskt borde det fungera men min praktiska erfarenhet är att det inte fungerar.
Matolja vet jag inget om och det är synd att TS bor så långt bort från mig. Vi har några hundra liter rapsolja på jobbet som vi inte använder (lite lagom härsken men stinker inte) hade varit kul om h*n kunnat testa.

Hm, synd med långt avstånd. Kunde blivit ett dokumenterat buke-test.... Jag kunde lagt mig med kamera intill diket och kollat om jag fick de små rackarna att drunkna en gång för alla.

Just nu verkar det stå 2-0 till det dryga alternativet.

Ytspänningen försvinner inte för att du häller på olja, däremot så om du har tillräckligt mkt olja så lägger det sig som ett lock och kväver vattenlevande organismer som mygglarver som är beroende av att kunna andras luft. Likaså tar du död på vattenspindlar, grodyngel, dykare mm som inte heller kommer att kunna andras luft utan kvävs under oljelocket. Jag skulle klassa det som miljöförstöring. :crazy:

Har en svåger, som inte drar sig för något. Han hällde en massa bensin i sina diken, å det allra förfärligaste, och blev av med myggen. Dock endast en relativt kort period.
Jag tycker inte man ska hålla på med sådana experiment, man förstör betingelserna för en massa organismer. Sätt upp en massa holkar för flugsnappare ist.

Vi kör Yes diskmedel i våra vattentunnor och det funkar bra här, inte en mygga som överlever.. Såpa borde ju funka med..

Måste bara skriva att jag först missuppfattade det där med "dykare"....:p Började fundera vad det var för galningar som dök omkring i grunda diken...

Ja, det är ju just det med påverkan på miljön som jag funderar över. Annars hade jag ju redan testat att hälla något i diket. Jag vill inte förorena diket - men jag skulle gärna sett lite färre mygg.

Det är väl kanske så att man får finna sig i att det finns mycket mygg när man bosätter sig nära en insjö....

Jag fattar inte, häller ni diskmedel i vattnet hästarna ska dricka av?

Jag fattar inte, häller ni diskmedel i vattnet hästarna ska dricka av?

Nej, i regnvattentunnorna. Hästarnas vatten är bara att hälla ut med jämna mellanrum och fylla på nytt, så slippar man det problemet. Myggor älskar stående vatten.

kl

Matolja skulle jag inte prova, som flera andra skriver anser jag att det inte är bra för miljön.
Diskmedel kan säkert fungera, men jag skulle inte använda det i hagen ifall hästarna får i sig det, men utanför är säkert inga problem.

kl

Jag förstår ärligt talat inte hur man kan komma på tanken att hälla diskmedel i diken för att minska ytspänningen. Det måste gå åt massor av diskmedel. Det kan aldrig vara bra för miljön.

Hur många tror du som tvättar sig i sjöar? Tvättar håret och "badar" med div duschcremer osv. Flertalet tvättar bilar på sina grusgårdar. Tvättar hästar och vattnet går rakt ut, kanske till och med tvättar hästen på stallbacken. Så jag tror att en tunn stril med diskmedel eller såpa är tämligen försummbar..;)

Massor?

Om diket är 60meter och du använder ex YES spå går det kanske åt en dl..

Hur många tror du som tvättar sig i sjöar? Tvättar håret och "badar" med div duschcremer osv. Flertalet tvättar bilar på sina grusgårdar. Tvättar hästar och vattnet går rakt ut, kanske till och med tvättar hästen på stallbacken. Så jag tror att en tunn stril med diskmedel eller såpa är tämligen försummbar..;)

Massor?
.

Och ???????

Det är naturligtvis en utmärkt anledning att fortsätta att förstöra miljön!

OBS jag är inte ngn som alltid tänker på miljön i första hand. Men om man kan undvika utsläpp så tycker jag att man bör göra det.
Ett 60 m dike och 1 dl Yes - det beror naturligtvis antagligen på hur pass brett diket är och antagligen också på hur djupt det är, hur mkt det blåser, regnar osv. Men visst jag har ingen aning om hur mkt som går åt för att hålla insekter borta en hel sommar. Det tycker jag är ganska ointressant.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Kollagentillskott?

Omröstningar

Tillbaka