Mätning..Växt så mycket?!

_jullan_

Trådstartare
Nu är det dags att slutmäta min "ponny".
28 Juli år 2009 var han mätt till 147,5 av de förra ägarna. Nu har vi mätt honom lite på skoj hemma och alla tycker han ser så stor ut och även vetrinären kommenterade det när vi var på kliniken. Jag får honom till ungefär 152 med skor, vi är nu övertygade om att han kommer vara häst men hur är det möjligt att han växt så mycket, jag börjar tro att de fuskade lite på den förra mätningen. Kan man anmäla eller dylikt? För hur sjutton är det möjligt att en häst växer ungefär 3,5 cm på 1½ år?! :O
konstigtkonstigt....

Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Vet inte riktigt om denna tråd ska ligga här men... hittade ingen annan stans (;

Beror ju på hur gammal hästen var när han mättes då i juli 2009?

28 Juli år 2009 var han mätt till 147,5 av de förra ägarna. Nu har vi mätt honom lite på skoj hemma och alla tycker han ser så stor ut och även vetrinären kommenterade det när vi var på kliniken. Jag får honom till ungefär 152 med skor, vi är nu övertygade om att han kommer vara häst men hur är det möjligt att han växt så mycket, jag börjar tro att de fuskade lite på den förra mätningen. Kan man anmäla eller dylikt? För hur sjutton är det möjligt att en häst växer ungefär 3,5 cm på 1½ år?! :O
konstigtkonstigt....
'

Många hästraser har inte växt färdigt förrän de är 6-7 år gamla. Jag hade aldrig vågat köpa en riktigt maxad ponny om det var viktigt att den höll sig innanför måttgränsen. Det är rätt lätt att fuska tex om hästen är extra nerverkad etc inför mätning.

eftersom han slutmäts nu 2011 så är han född 2003, alltså var han 6 år :)

konstigtkonstigt....

Sko och ev broddhöjd räknas bort vid mätning. Har han broddar på skorna nu så har han ju bara växt någon cm vilket kan vara helt normalt. Sen kan det vara som redan nämnts att han var väldigt nerverkad när han mättes sist...

Om det var viktigt för er, varför mätte ni honom inte själva när ni köpte honom?

Självklart kan ni inte "anmäla" det nu -vad skulle ni anmäla och till vem???

konstigtkonstigt....

Nej det är inte så konstigt, hästar växer olika, en del växer tidigt, andra senare. Dessutom, har ni korrekta mätverktyg hemma? Det kan ju vara så att ni mäter snett annars o då kan det ju bli fler centimetrar... Plus som de andra skrev, skohöjden räknas bort. Anmäla kan du knappast göra - skulle du anmäla förra mätmannen då? Och på vilka grunder?

Anglahastar: Det har jag räknat bort och utan skor och broddar är han ungefär 150-151 cm.
Wrangler: Ingen idé att gråta över spilld mjölk, eller? Det var ju det jag undrade..
CarolineB: Jag använder mätstock och vattenlod, tror jag det heter. Att om det visar sig nu att hästen är 151 cm, och att den enligt de var 147,5 år 2009, om det är möjligt för en häst att växa så mycket på 1½ och på den vägen lixom kunna göra en påpekan eller liknade..

_jullan_;14084346[B skrev:
Wrangler:[/B] Ingen idé att gråta över spilld mjölk, eller? Det var ju det jag undrade..
CarolineB: Jag använder mätstock och vattenlod, tror jag det heter. Att om det visar sig nu att hästen är 151 cm, och att den enligt de var 147,5 år 2009, om det är möjligt för en häst att växa så mycket på 1½ och på den vägen lixom kunna göra en påpekan eller liknade..

Det är möjligt för en häst att växa så mycket.

Det är också möjligt att den var större än vad som sades vid köp, men det är också mycket lätt för en köpare att kontrollera och det gör nog de flesta som köper en stor D-ponny som inte är slutmätt. Dom flesta skulle nog inte ta risken att inte kontrollmäta när det gäller en ung maxad D-ponny....

Så, nej det är ingen idé att gråta över spilld mjölk, även om jag förstår att det är surt.

Min häst växte 4 cm på ett år medan hon dessutom var dräktig/hade föl. Hon var då 5 år.

Nja, det är väl mer eller mindre en slutmätning för man behöver ju inte kontrollmäta efter 8 år om inte någon begär det, t ex vid tävling. Men visst, slutgiltigt är det inte.

Första frågan: enligt säljarna var mätningen satt 147,5 cm. Gjordes någon kontrollmätning? Finns det papper på mätningen? Var det en officiell mätning?

Andra frågan: exakt vad ska anmälas till vem? Till Jordbruksverket att hästkraken har växt?

Det första man ska ha klart för sig är att mankhöjden inte är statisk på en häst (eller ponny ;) ). Den kan ändra sig en del beroende på vilken kondition hästen är i.
Har själv haft ett halvblod som full tävlingskondition var två centimeter högre än när han något år senare tappat alla muskler p g a en längre tids boxvila. Men mankhöjden är den höjd som ändras minst när hästen väl är färdigvuxen.
Så att den är så mycket högre nu kan bero både på att den vuxit och att den musklat sig mer nu när ni hart haft den.

Hoppar in i tråden istället för att skapa en ny:angel:

Vår ponny är mätt som 3, 4 och 6 åring. Senaste gången i januari 2010. Nu blir han ju 7 år 2011, ska han kontrollmätas i år igen eller ska jag vänta till 8 för en sk 'slutmätning' som ju inte behöver vara en slutmätning egentligen:confused:

På det sista mättintyget från jan 2010 står inte hur länge intyget är giltigt:(

Men snälla du, det är klart att den kan det! När min "lillkille" var föl så växte han 1 cm/vecka, ibland mer!
Och jag vet hästar som har växt betydligt mer på kortare tid i "vuxen" ålder.

Mankhöjden påverkas dessutom rät mkt av hull och muskler! Min lillkille gick ner rätt rejält i vikt och blev då hela 5 cm längre!

Jag sålde en 5 åring som var mätt till 1.42 som 4 åring, vid 5 är han mätt till 1.47!
Själva hoppas vi verkligen att vår snart 3 åring som nu är 1.44 ska växa o bli över 1.50 innan han är klar :p

lovisaleonora_: Papper finns på mätningen. Men jag tänkte att om de inte skulle växa så mycket så kanske man kunde anmäla den som mätte att det var något fusk eller liknande, jag vet inte riktigt, därför jag frågade kanske? :)

Det verkar ju som om de kan växa så mycket, mätte honom idag 152 cm - 2 cm(broddar + skor), det är ju dags att sko honom snart så han har ju rätt långa fötter och mycket att verka av på..

Hur i hela fridens namn skulle du kunna påvisa fusk så långt efter? Det är ju helt osannolikt att det skulle finnas något att ens misstänka.

Självklart kan hästen växa så mycket som nämns, ponnyraser växer dessutom länge och det är nog ingen ponny du kommer att ha efter nästa mätning.

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta det gärna i så fall. :) Rubriken var antagligen lite oklar, men jag förklarar...
Svar
13
· Visningar
2 548
Senast: Em_E_liE
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar