Matning av mager hund med magproblem.

mimmipigg

Trådstartare
Vår vorsteh är mycket i farten :D , de brukar vara det!
Problemet är att få i honom tillräckligt med mat, efter en helg med jakt törs man nästan inte visa upp honom för folk, det är bara skinn och ben.
Han får i normala fall en dubbel giva, mot det rekommenderade, av torrfodret samt kokt kött och buljong detta delat på två mål om dagen. När det är jakt får han även en extra portion mitt på dagen i skogen.
Han är väldigt känslig i magen och det finns bara två torrfoder han tålt Robur och Pedigree m. kyckling. Robur går inte öka dosen av för då "gasar" han ihjäl oss och får diareé.
Kokt älgkött klarar han inte utan får nu kalkon och fläskkött.
Har försökt att tillsätta extra fett (från fläsk) men det går inte, han blir direkt dålig i magen.
Har provat med rått kött men det är mycket sämre.
Är det någon här som har några förslag?
Fortsätter det så här nu under den värsta jaktsäsongen får vi nog snart djurskyddet på oss.

Sv: Matning av mager hund med magproblem.

Jag har weimaraner och har träffat många inom vår ras med samma problem som du, känslig mage och grymt beov av näring. Alla som har bytt till färskfoder har blvit av med bekymret och hundarna tycker väldigt mycket om det.

Själv ger jag min Nordic special+ och Prima Vomm.

//E

Kan du ge honom lite olja? Det har hjälpt min tik när hon magrat.

*svarar alla* Tack för svaren.
Färskfoder, innebär det rått kött/köttbiprodukter? Rått kött går nämligen inte alls.
Av torrfoder har vi provat det mesta både billiga och svindyra och ger vi Roburs som är mer energitätt kan vi inte ge större portioner vilket går bra med Pedigree.
Olja ska jag testa att hälla på och se om han kan tåla.
Det är ju jättesvårt bara att testa något nytt eftersom om det blir ett bakslag måste det gå ca en vecka innan det går prova ytterligare något annat.
Aloe Vera hur får man i hundar det? Det jag smakat själv är ju beskt som attan.
Finns det i hundvariant?

Vår münsterländer är högaktiv och anorektiker. För att hon ska funka att jaga med får hon "guldburkar" när hon jagar. Det är Hill's små burkar som man ger till hundar efter operation etc. Högt näringsinnehåll, hög smältbarhet, hög smaklighet och, tyvärr, högt pris. En liten burk (storlek tonfisk) går på 15:-, men som komplemet under jakt funkar det. Utan dessa burkar får hon inte i sig tillräckligt under jakt utan blir vansinnigt mager. Med denna mat håller hon det lilla hull hon har även vid jakt.

Vi köper burkarna hos vårt djursjukhus.

Mvh,
Duvan

Ge inte för mycket olja bara ;) Då blir det värsta diareén.
Funkar det inte med köttprodukter (råa) om du blandar i filmjölk?
Det enda som funkade här när hunden magrade o vägrade äta var den svarta Nutra Nuggets. Men du har ju problemet med magen också. Har inte veterinären några råd?

Det låter som om din hund kanske har svårt att bryta ned vissa saker i fodret eller helt enkelt är mycket känslig. När det inte fungerar på högenergifoder eller extra fett från fläsk (vilket gav diarré) så skulle jag faktiskt gå över att testa ett lightfoder, hur konstigt det än låter. Tarmsystemet kan bli lugnare av detta vilket gör att transporten ut inte sker lika snabbt och att hunden då klarar av att tillgodogöra sig mer av födan.

Rått kött gick inte bra, inte heller fläskkött. Det finns nu ett (par?) foderfabrikat som har högt innehåll av fisk (lax) vilket är naturligt fettrikt och av ett annat fett - kanske värt att prova om du ännu inte gjort det.

Skulle det inte bli bättre av detta skulle jag faktiskt åka in till en större klinik för utredning. Matsmältningsproblem/diarréer kan ha många olika ursprung.

Min hund tål inget torrfoder, inga ben, märg är lavemang, inte köttbullar. Han är ooootroligt känslig men funkar toppen på färskfoder. Jag gav 1/4 del av dagsransonen (färskfoder) tillsammans med överkokt ris 4 ggr per dag i några dagar. Sedan körde jag på. Köp några korvar och testa!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka