Matlista till heta hästar...

majapia

Trådstartare
Vad ger ni för mat till era heta hästar?

Hur mycket rids dem?

mm. vore kul om ni kan skriva ner här i tråden så kan man jämföra, få lite tips och råd och en rolig grej...:laugh:

Sv: Matlista till heta hästar...

Jag kan börja...

Till min 13 snart 14 åriga kbl valack så ger jag:

Morgon:

1 Näve müsli

Insläpp:

1 kg lusern (pellets uppblött tillsammans med två nävar betfor)
2 msk linfrö olja
1 litet mått vitlök
2 ml biotin

Till natten:

1 liten näve med betfor samt lite skivade morötter :rofl:

Jag försöker hålla igång honom 4-6 dagar/vecka

Mitt livliga 19-åriga halvblodssto som just nu har föl vid sidan får
20 kg hösilage
1 l betfor
1,5 l kornkross
1 l lusern (ska bort när hon inte är digivande längre)
1 dl rapsolja (för att hålla hullet under diandet)
mineraler

Hösilaget, betforn och kornkrosset ska dras ner när fölet är avvant, då blir det ca 15 kg hös, 0,5 l betfor och 1 l korn.

Har tidigare haft henne på havre och märke en stor positiv skillnad när jag bytte till korn.

Mitt 6-åriga sto som tävlar hoppning får 8 kg hösilage av bra värden samt 1kg lucren/dag, 0.2 kg betfor, loppfrön för sandkoliksproblem i hagarna samt E-vitamin. Är i gott hull samt för pigg i ridningen...

Kallblodstravare, tränas westerninriktat, samt ute. Tränar för tränare ca 1-3 ggr/månad, går ca 5 dagar/vecka.

Äter 10 kg hö,
½kg lucern,
halm
mineraler,
morötter,
magnesiumtillskott.

Fördelat på 3 mål. :)

Edit: åt förut ca en liter korn också, bytte ut den mot lucern, och skillnaden är som natt och dag. Från att ha varit helt omöjlig, trotsig och halvvild har vi en en snäll häst. Pigg, men inte GALEN. :D

Senast ändrad:

Fullblod 5år rids ca 5-6 dagar i veckan, två dagar på banan, 1 dag tömkörning och resten ut i skogen, rider lite varierat men ute i skogen blir det ofta mer än 1h på banan kan det bli lite mindre än 1h.

Hon får em. ca 5kg hösilage sen kväll 7kg (har kvar över hela natten), har fri tillgång ute i hagen.
Får korn och betfor, håller på att öka upp kornet för att hon behöver lägga på sig lite, får även salt och selen.
blir nog ca 20-25 kg hösilage/dygn

Mitt hbl sto, 18 år får:

10kg hö
3kg halm
0,5kg salsa havrfri musli
1dl minerblå
1dl loppfrö

PIGG!!!! och mkt fin i hullet.

Mitt kallblodstravarsto, 17 år, som är tämligen het får f n detta per dygn:

18 kg hösilage (torrt!)
2 dl betfor (torrt mått, blötlagt)
1 mått Solid mineraler
30 ml linfröolja
3 kg morötter

Hon är pigg, fräsch och blank i hårremmen. Rids 4-5 gånger per vecka, på ridbana ochi skogen.
Bild från utställningen i oktober:

24382032.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar