Mätintyg för ungponny?

Trasdockan

Trådstartare
Hur funkar det med mätintyg på tävling när ponnyn inte är slutmätt? Hur "färskt" måste det vara?

Vad kostar det att få ett mätintyg och vem gör det?

Sv: Mätintyg för ungponny?

Mätning sker vid 3, 4, ev. 6 och 8 års ålder. Om hästen vid 4 års ålder är 5cm eller mer ifrån maxhöjd ska den mätas vid 6, annars slipper den.

Vid 3,4 och 6 mäter en mätman med närvaro av en vetrinär. Vid 8 (slutmätning) är det 2 mätmän och en vet.
Räkna med 300-600 för en vanlig och lite mer för en slutmätning (eftersom det är fler personer med).

Försök mäta med en förening elelr med flera, så bli milersättningen billigare. De flesta klubbar har rabatt för sina medlemmar.

På mätintyget står det hur länge det gäller.

Sv: Mätintyg för ungponny?

Här i NÖ Skåne kör man hem till mätmannen. Blir billigast så. Behövs vet eller 2 mätmän så fixar han det också. Kolla runt med andra ponnyägare. De med ungponnyer vet iallafall :laugh:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
419
Senast: Blyger
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 022
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar