Matfrågor, igen. . .

Ester

Trådstartare
Vet att det finns många trådar om foder, men jag hittar inget svar på detta. Mina katter, ca 5 mån båda två är så lösa i magen. De har hela tiden ätit torrfoder från zoo-affären, kommer ej i håg vad det heter, men någon av de bättre sorterna till kattungar. (ca 145 kr för 1 el 1,5 kg.) De får blötmat morgon och kväll, de får dela på en halv burk (alltså 100g var) vid båda tillfällena. Har haft Pussi (med extra kött, 14%) och Mjau. På inrådan av veterinär svälte jag dem 1 dygn och gav sedan kokt torsk, ris och morotspure i ca 1 vecka, i små portioner 3-4 ggr/dagen. Även avmaskat. Tagit bort torrfodret oxå.

Vad som hände under denna vecka var att de bajsade visserligen otroligt mycket mindre, de kunde göra det 6-7 ggr/dag innan och nu kanske 1ggr/dag. Men de var så otroligt hungriga hela tiden, tyckte dock att jag gav sammanlagt lika mycket som innan. Ena katten blev bättre, men den andra blev det inte. Har nu börjat ge torrfoder för kattungar med känsliga magar och hittade blötmat för kattungar m morötter i (Friskis). Men den lösa magen kvarstår. Vad göra?
 
Sv: Matfrågor, igen. . .

ta bort katmaten helt o ge kokt fisk och kokt nötfärs tills bajset blivit fast igen o då ger du små små mängder torrfoder av god karaktär tillsammans med fisken o byter ut steg för steg. Ta bort burkmaten o satsa på ett bra torrfoder typ royalcanin ,hills eller liknande. Kvartstår diarren efter en vecka ring vet!
När är dom avmaskade senast?
Vad dicker dom?
 
Sv: Matfrågor, igen. . .

Min katthona var lös i magen när jag fick henne. Det visade sig att hon inte tålde torrfodret K*ttek*tt. Jag provade med Fr*skies istället och det funkar hur bra som helst. Man behöver inte alltid ge dyrt "märkesfoder" för att det ska bli bra.
 
Sv: Matfrågor, igen. . .

Nej det är ju ingen garanti a o o är ju att plocka bort den vanliga maten o sedan försöka lösa problemet för att sedan långsamt sätta in faast basföda igen...
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 505
Katthälsa Har en katt som börjar bli till åren (11 år), och som börjar bli lite väl smal. Tänker att första steget är att byta foder för att se...
Svar
6
· Visningar
1 114
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 063
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp