Matfråga - Russin

Sv: Matfråga - Russin

Druvor är inte bra för hundar så jag skulle tippa på att russin faller under samma "kategori"... Druvor är lika illa för hundar som lök o choklad!

Lillaloppan skrev:
Druvor är inte bra för hundar så jag skulle tippa på att russin faller under samma "kategori"... Druvor är lika illa för hundar som lök o choklad!

o det lägger du grunden på?? min hund har då inte dött av druvor
bra o veta vad som är farligt i druvor så man kanske få ge sig me det

choklad innehåller ju ett ämne som är farligt som även finns i Cola o kaffe, vanlig mjölkchoklad är inga som helst problem o ge i mindre mängder för det innehåller så lite *ja va det nu heter*

Tycker Inte du ska använda russin till hunden, då det är risk för njurskador. Gäller även för vindruvor.
Osäkert vad som är "ofarlig" mängd och skulle själv inte ge vare sig russin eller vindruvor till någon hund!

Ingenting är väl farligt i små mängder om man inte är hyperallergisk mot det??
För övrigt så har jag läst att druvor inte är bra för hundar i en broschyr från ett välkänt hundfoder-företag... "Druvor, lök och vitlök kan vara farligt för hundar" står det.

Jag hade ingenaning om att vindruvor var farligt för hundar!! Då har man lärt sig något nytt i dag med, vad skulle man gör utan Buke??
Min hund älskar vindruvor, har brukar alltid få smaka någar när vi har det hemma. Men nu var det slut med det då... han får hålla sig till grisöron då...
Är det med frukter som inte är bra för hundar? min älskar mandarin, äpple och banan. Är det också farligt?

När jag praktiserade på veterinärstation kom det in en hund som var ruggigt sjuk efter att ha ätit russin.

Russin, druvor, lök och choklad är det jag vet.

Farmor använde russin som godis till sin tik. Tiken blev nordisk utställningschampion och dog av hög ålder en fullt naturlig död (hon somnade på kvällen men vaknade inte på morgonen) när hon var 13 år.

Så jag törs ge mina russin utan problem, dock får de det i princip aldrig då jag inte är så förtjust i russin och sällan har det hemma.

Våra har förresten överlevt lök under herrans massa år med (i formen av den lök som ingår i köttfärssås t ex). Samma sak gäller råa ägg osv.

Så, naturligtvis ska man iaktta försiktighet, men jag tror MÄNGDEN är väldigt relevant. Nu hade farmor ingen aning att russin inte är bra, jag ingen aning om att lök inte är bra och pappa ingen aning om att ett rått ägg per dagen inte är så bra. Men samtliga hundar har uppnått anmärkningsvärt hög ålder och varit väldigt 'krämpefria'.

När jag tänker efter har jag nog haft mer krämpor EFTER att ha 'lärt mig' att inte ge hela råa ägg, inte matrester med lök och så.. :devil:

PIRU skrev:
choklad innehåller ju ett ämne som är farligt som även finns i Cola o kaffe, vanlig mjölkchoklad är inga som helst problem o ge i mindre mängder för det innehåller så lite *ja va det nu heter*

Theobromin heter ämnet du söker.

Tilläggas ska att sålänge det inte är stora mängder choklad eller sådan där dyr, fin choklad med 99% ren kakao i så är det såpass lite att det i princip saknar effekt. Men som bekant kan ju hundar tycka att en halv chokladask är en lämplig mängd..

Kakaobönan innehåller förresten ca 1.5% theobromin, sen så 'på vägen mot chokladbit' försvinner ju en del.

Men rent generellt så är t ex chokladmuffins ofta värre theobrominbov än en bit center mjölkchoklad. Och fikabröd (även med kakao) brukar ju rätt många hundägare (inkl mig själv) kunna smyga åt hundarna utan att 'oroas'.

Och som kuriosa så räknas theobromin som doping inom hundreglementet.

Jag tror att allt detta torrfoder vi stoppar i våra hundar är farligare än lite russin, vindruvor eller choklad då och då. Det dör många fler hundar av cancer idag än för 30 år sedan, och det tror i alla fall jag beror på torrfodret.

En kennelägare skrev för nåt år sedan i Hundsport att de hundar hon hade för 25 år sedan mådde lika bra om inte bättre, än de hon hade nu. Och de hundarna levde på matrester och en och annan vitamintablett.

Jag ger inte min hund särskilt mycket torrfoder utan han får mest matrester, russin som godis ibland och en liten chokladbit på fredagar:D . Och han mår minst lika bra som min kompis hund som bara får torrfoder!

Mvh Anna och Douglas

Bopplan skrev:
Men rå äggula kan dom väl äta? Eller??

Ja, men inte vitan, därför jag förtydligade med 'hela ägg' senare i texten, men glömde det där. My mistake =)

ANg hur mycket äggula som är okej så beror det på vem du frågar, jag frågade en massa folk om det när jag försökte BARFA mina.. och svaret varierade från 1/dag till 1/varannan vecka.

Vitan går btw också bra om du t ex micrar den. fast som sagt, vi har haft hundar som fått ett helt rått ägg en gång/dag hela sitt liv utan att ta skada så.. Däremot är det inget jag rekommenderar.

(Och så avd onödig info - ger du SKALET med så är rå äggvita okej med)

Alexandra_W skrev:
(Och så avd onödig info - ger du SKALET med så är rå äggvita okej med)

Vilket får mig att tänka på första gången jag VERKLIGEN insåg hundägandets fördelar - jag hade tappat ett rått ägg i golvet och stod och svor över att jag skulle vara tvungen att släpa fram moppen. Tills jag kom på att jag faktiskt hade en livs levande mopp och ropade på hunden, som blev lika nöjd som jag. Ägg och skal försvann i ett nafs. :bow:

Därför avskyr jag verkligen att vara hos folk utan hund. De har smulor på golvet och skulle man tappa något så får man ta upp det själv... Mina svärföräldrar brukar uppskatta att mina hundar kommer dit ibland och kör en rensing efter golvlisterna!

Äsch, hellre gå i smulor än hundslem!:D
Min hund skulle nog aldrig äta smulor från golvet. Han är alldeles för kräsen!

Min Råttis tycker druvor är gott, men min mage slår en volt av dem. Bara de är kärnfria så tror jag det funkar bra.

Men människor äter ju inte torrfoder och nog fan får vi cancer ändå!

Lillaloppan skrev:
Men människor äter ju inte torrfoder och nog fan får vi cancer ändå!

:rofl: Precis

Även hundar för 25 år sedan fick cancer och dog..
Tror att största skillnaden Nu mot Då är att nuför tiden åker husse och matte in med hunden till veterinären, som gör en massa undersökningar och tar en hel hop med blodprover. Då var det Inte lika vanligt och inte hade dom dagens moderna apparater heller ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 870
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 033
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
509
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama