Matdjungeln

Hagens_Zorba

Trådstartare
Jag tycker att det är en evig djungel det här med kattmat..
Så jag tänkte ställa lite frågor så kanske jag får nå vett i skallen!
1. Vad äter din katt för mat? Torr, blöt, rått?
2. Vilket märke?
3. Hur många ggr om dan, och hur stor mängd?
4. Är det helt fel att ha katten på fri tillgång på torrisar o ge blötmat typ en gång om dan?
Tycker det verkar enkelast, spec om man har en kattvakt nångång som inte kan utfodra många ggr om dan. Det här med rått är jag tveksam till då jag själv är veggie, samt att det då skulle kosta mig rätt mkt eftersom det inte är ngt jag äter själv.. Och att pussas men ett djur fullt av död gris i nyllet? :crazy: Har bara haft växtätande djur förut men antar att man vänjer sig..
5. Är det ngt man absolut inte ska ge sig katt i matväg? Om jag typ äter mat å den vill smaka, är det ok? Det handlar som sagt inte om nåt kött, då kanske det bara är onödigt att stoppa i katten eftersom det är kött den behöver först o främst?
6. Mjölk å fisk har jag hört att man inte ska ge. Tillför kattmjölk ngt bra eller äre "skit"?
7. Hur mkt kattgräs behöver man eg till en innekatt?


Sen det här med stö.
Jag har köpt en peewee.
nu har misse everclean, bör jag köpa en påse sån först och sen sakta men säkert gå över till pellets eller brukar dom fatta på en gång?
 
Sv: Matdjungeln

Det beror ju på...
Är det en kastrerad hankatt/steriliserad hona,ålder och vikt + hälsotillstånd...
Har en hona själv,steriliserad å hon har fri tillgång till torrfoder men går ut ett par ggr per dag+ får ca en tredjedels burk med blötfoder.
Haft hankatter tidigare kastrerade och vad man sa då så skulle de inte ha för mycket torrfoder pga sten/kristallbildningar.... Fast ger du inget torrfoder så är det jätteviktigt med att sköta kissens tänder.
 
Sv: Matdjungeln

Tänderna är alltid viktiga att sköta - att torrfoder skulle ge friska tänder är en myt.

Ts: Mina katter äter blötmat på fri tillgång - Mjau. De äter ungefär en burk om dagen och jag slänger ut, kanske 1-2 dl torrfoder per dag. Du kan absolut ha katten på fri tillgång med torrfoder om det funkar för katten - men eftersom jag själv inte är ett torrfoderfan så tycker ju jag, personligen, att mitt sätt är bättre. Fyller på skålarna med blötmat ungefär 3 gånger om dagen.

Stark mat, lök och choklad brukar väl vara det vanligaste man varnar för att ge, även mat med mycket salt. Men en smakbit av middagen har väl ingen dött av!
Min ena katt mumsar gärna majs och chips och den andra älskar räkor.

Vanlig komjölk är för starkt för kattens mage men laktosfri ska vad jag hört gå utmärkt. Hur mycket det tillför katten utöver den vanliga maten vet jag inte, om inte annat är det ju gott ;) Mina ratar allt vad mjölk heter.

Kattgräs... ptja... vi har väl köpt kattgräs någon gång (som är vanlig :devil: havre :grin: ) Men tyckte det dog så snabbt... Då är våra "gräsliknande" växter bra mycket godare hehe (som för övrigt är totalt ofarliga att äta).

Missade jag någon av dina frågor nu tro?
 
Sv: Matdjungeln

Tack för svar!

Ja, mjölken skiter jag i, det verkar trams.
Är nojjig för att blötmaten ska bli dålig, om man t ex ställer fram den på morg o han inte äter upp föräns senare. Men planen är väl att köra ungefär 50/50, börja med hur han haft det hos uppfödaren och se.

Det här med låda svara du inte på :angel:
Är det bästa att ha 2 lådor först och blanda, för att få honom att förstå att han ska använda pellets?

Mitt problem är väl att mina 2 stora fönster är i ett rum med öppen planlösning så då kommer ju misse hoppa på kattgräset illa kvickt..
 
Sv: Matdjungeln

Mitt utekatt får fritillgång på torrfoder
Han får: Royal Canin (märket) outdoor 30 blandat med Hair & Skin 33.

Han får outdoor eftersom han är utekatt, gör av med mycket energi och kommer knappt in och äter på sommarhalvåret, han blir då väldigt smal, ser nästan sjuk ut! så han får helt enkelt det fetaste fodret vi hittat. Hair & Skin får han för att han börjat bli lite ful i pälsen, som sagt är han ute väldigt mycket och blir lite för smal om sommaren.

Sen får han blötmat på morgonen som lite "extra" gott och för att han ska hålla sig lite bättre under dagen då vi knappt ser honom. Då får han Sheba, med lax el. kyckligsmak. Och sen får lite lite skinka också, bara för att han älskar det.

Är det någon som har tips på hur vi ska få i honom mer? Han blir som sagt väldigt smal på sommaren. Han äter då endast på morgonen och sent på kvällen. Vi kan inte ställa ut mat då det finns mycket katter. Har provat att ställa ut mat förut och maten blir uppäten -men inte utav våran katt. Har även suttit upp en kattlucka till frådet för där tänkte vi att vi kunde ställa mat, men han vägrar att gå igenom luckan, tror han är rädd för den? har provat flera gånger att få honom att gå igenom, men han vill helt enkelt inte.
-tack & lov så äter han upp sig igen på vintern då han är inne mer.. (han hatar snö!)
 
Sv: Matdjungeln

katt på snart 6 månader

1. Vad äter din katt för mat? Torr, blöt, rått?
Mjau blötmat, rå mat (kycklingvingar och hjärta) och torrfoder för kattungar.
Hon varvar flitigt mellan de alla just nu.

3. Hur många ggr om dan, och hur stor mängd?

Fri tillgång på allt förutom kycklingvingarna, som torkar om de ligger framme. Hon får en om dagen. Då äter hon benen också. (Blötmaten lägger jag fram så mycket av att jag vet att det alltid finns en gnutta kvar nästa gång jag fyller på. Det brukar vara tre-fyra matskedar)

Tänker gå över till uträknad foderstad när hon närmar sig ett år (blir då även steriliserad). Då blir det "barf" på heltid

5. Är det ngt man absolut inte ska ge sig katt i matväg? Om jag typ äter mat å den vill smaka, är det ok? Det handlar som sagt inte om nåt kött, då kanske det bara är onödigt att stoppa i katten eftersom det är kött den behöver först o främst?

Kryddad mat ska de naturligtvis inte ha. Ej heller tillagade ben - de kan splittras inne i kroppen. Sedan finns det en hel del saker som är giftiga för katter men inte för människor.
Choklad
lök
paprika (har jag för mig)
avokado
nötkött kan de bli allergiska mot

Att ge enbart torrfoder är heller inte att rekomendera, eftersom de går miste om mycket vätska som de ska få i sig genom maten. Kan bidra till urinsten och andra otrevligheter.
 
Sv: Matdjungeln

Tack för svar!

Ja, mjölken skiter jag i, det verkar trams.
Är nojjig för att blötmaten ska bli dålig, om man t ex ställer fram den på morg o han inte äter upp föräns senare. Men planen är väl att köra ungefär 50/50, börja med hur han haft det hos uppfödaren och se.

Det här med låda svara du inte på :angel:
Är det bästa att ha 2 lådor först och blanda, för att få honom att förstå att han ska använda pellets?

Mitt problem är väl att mina 2 stora fönster är i ett rum med öppen planlösning så då kommer ju misse hoppa på kattgräset illa kvickt..

Jag tycker den håller sig blöt ganska länge men ska jag vara borta en längre tid och då fyller på extra mycket så brukar jag hälla en skvätt vatten över och gojjsa till det ;)

Personligen har jag bara en låda och det fungerar här (har två katter) men det optimala hade väl varit att skaffa en låda till. Jag vet dock inte hur man bäst gör för att vänja en katt vid pellets. Jag använder ju pussy's (pussie?) kattsand och har gjort från start vilket aldrig varit något problem!

Din sista mening förstod jag nog inte riktigt... Ska han käka kattgräs eller inte? :D
 
Sv: Matdjungeln

haha, eftersom han är långhårig så vore det ju bra om han fick äta lite gräs men om jag ställer det på fönsterbrädan komer han nog bara ha ner den och masakera känns det som..
 
Sv: Matdjungeln

Masakerar gör det i vilket fall som helst haha ;) :devil: Men ta en låda och plantera lite havrefrön och ställ på golvet då :) Ställ inte dit den förren det har växt till sig lite dock ;)
 
Sv: Matdjungeln

ah, jag tänkte köpa en sån där färdig låda? men ska man klippa bort gräset o ge eller käkar dom direkt från lådan?
 
Sv: Matdjungeln

1. Vad äter din katt för mat? Torr, blöt, rått?
Torrfoder och blöt

2. Vilket märke?
Oftast Mjau

3. Hur många ggr om dan, och hur stor mängd?
Lägger upp blötmat två gånger om dagen, vid frukost och middag. Har två katter och fyller två matskålar halvfulla ungefär. Torrfoder fyller jag på fullt när det behövs.

4. Är det helt fel att ha katten på fri tillgång på torrisar o ge blötmat typ en gång om dan?
Nej vi brukar låta kattvakt göra så ifall vi är bortresta, men egentligen tycker jag inte maten håller sig riktigt fräsch.

5. Är det ngt man absolut inte ska ge sig katt i matväg?
Choklad.
Annars beror det nog lite från katt till katt. Det ändra våra katter äter som de blir dåliga av är räkor, annars ratar det allt.

6. Mjölk å fisk har jag hört att man inte ska ge. Tillför kattmjölk ngt bra eller äre "skit"?
Mjölk är skit, våra katter äter fisk (rå som tillagad) med stor aptit och har aldrig blivit dåliga.

7. Hur mkt kattgräs behöver man eg till en innekatt?
Vi ger inget. De äter ändå hellre av växterna.
 
Sv: Matdjungeln

Jag kan noll på växter alltså.
Låda=kruka?
Var köper man havrefrön?
Va ska det va gör jord? Duger pelagoniejord? :o
 
Sv: Matdjungeln

De du köper i färdiga lådor är ju plastlådor, nu minns jag inte vad de kostar men med tanke på att fröna är vanlig havre så är de ganska dyra :) Du kan plantera i en plastbytta, låda, kruka eller vad som - vad jag planerat göra någon gång när tummen tittar ut från sitt mörka gömställe är att köpa en låg stor låda så att de får som en egen liten gräsmatta. :) Köp vanlig jord, det hittar du nästan överallt och havrefrön kan du antingen få från någon bonde eller varför inte köpa fågelfrön? Djuraffärer brukar sälja i lösvikt också, eller kika i närmsta stall... torde inte vara så svårt att få tag på :D
 
Sv: Matdjungeln

haha vadå e det vanlig havre man ger hästar? blir det gräs om man planterar? :o Shiiiiiiiiit va jag är efter :p Vad är fågelfrön då? spelar det ingen roll va man tar för frön allt blir ba gräs? :S
 
Sv: Matdjungeln

Hahahaha, förlåt, jag kan inte låta bli att skratta - snälla ta inte illa upp :D Jepp, planterar du havre växer det upp ny havre och havre växer på strån :angel: Fågelfröblandningar innehåller ju lite olika sorters frön, är inte så haj på vilka men solros och havre brukar de innehålla och en massa annat - massa gottigt gräs för katten att smaska på och massa gottiga och slemmiga hår/gräsbollar för mamsen att torka upp ;)
 
Sv: Matdjungeln

det är heeelt ok jag skrattar också för mig själv :p
men vadå eeeh jag trodde havre va gult strå med massa prickar/frön längst upp?

jag har aldrig sett en hårboll :D hur ser de ut? luktar de? men de e bara bra att dom kommer upp va?

fågelfröblanding.. det ska jag komma ihop. vart köper man det? :o
 
Sv: Matdjungeln

min kisse har fri tillgång på torrmat (royal kanin indoor cat long hair nånting heter det) o får blötmat morgon o kväll... försökte köpa vanligt whiskas eller pussy, men de dög inte åt min fröken utan det är sheebas lax mat som gäller... sämre för mattes plånbok dock!
 
Sv: Matdjungeln

Hihi, men det säger ju inte "tjoff" och så är det fullväxt, eller hur ;) :D
Ptja, hårbollarna här brukar vara en liten hoptrasslad hög med päls inlindad i magsafter, mat och slem :D Jopp, det är bra att de kommer upp :)

Ica, hemköp, djuraffärer... överallt ;)

edit: Jag andas alltid med munnen när jag torkar upp dylikt (arbetskadad från äldrevården) så jag kan inte tala om hur de luktar ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 335
Senast: mackan
·
Övr. Katt Pa mandag hämtar vi var tva kattungar och nu funderar vi lite pa mat till dom. Vi äter själva mkt ekologiskt, närproducerat och är vill...
Svar
6
· Visningar
1 518
Senast: Mumfie
·
Övr. Katt Sitter nu kattvakt i tre veckor åt min styvpappas katt. Har här hemma 4 st kisar redan, å de går ju som vanligt runt å fräser lite åt...
Svar
6
· Visningar
1 253
P
Övr. Hund och framför allt förbannad. Min lilla tax har haft diarre nu i några dagar:( Försökt få i han ris men det ville han inte äta av så mkt...
Svar
15
· Visningar
1 597
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Recept flugmedel
  • Dressyrsnack 17
  • Gallsblåsa op

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp