Matchning inför lopp.....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare kajsan
  • Startdatum Startdatum
K

kajsan

Jag har en häst som har fått tagit det lugnt ett tag efter senaste starten pga olika anledningar. Det var ca 6 veckor sedan hon startade och sedan har jag mest bara skrittat henne i 4 veckor.

Efter det har jag ridit 2 lättare galoppjobb och kört ett lite hårdare jobb här hemma. Det är alltså vad hon gjort dom senaste 2 veckorna(hon går även ute mkt och skrittas och promenaras endel). Hon är nu anmäld till att starta på fredag.

Själv tycker jag att det känns som hon har fått ta det väldigt lugnt nu och jag vet inte riktigt var jag har henne. Hon gick dåligt i sista loppet så då känns det ju x-tra osäkert att starta. Hur skulle ni ha gjort?
Hon har inget annat lopp inom en månad och hon är annars ordentligt tränad. Men det känns alltid läskigt att starta när man inte hunnit förbereda allt ordentligt. Men såhär är det ju när det tex är så hårt ute att det inte går att träna. Då är det ju lika för alla. Så det kanske inte är något problem att starta ändå?

Hur brukar ni lägga upp träningen inför ett lopp? Vad tänker ni på runt i kring hästen? Tex. om ni ändrar på foder, utevistelse? mental förberedelse m.m.

Saker som jag brukar göra inför ett lopp är tex:
*Jag fyller helst inte på spån i boxen dagarna innan. Det dammar så mycket.
*Jag ökar främst energin i foderstaten under tävlingsperioder. Jag ger inte något kraftfoder mer än 6 timmar före start, hösilage får dom äta hur mkt som helst.
*Jag tar med en säck halm och spån från hemmaboxen med på tävling så att hästen ska känna sig hemma och det ska vara lättare att få den att pinka. Det brukar dessutom vara lite spån i tävlingsboxarna.
*Jag försöker få i hästen mycket vatten (på kvällen, natten och morgonen innan, erbjuder ljummet vatten på vintern).
*Jag ser till att bara göra roliga saker veckan innan. Går promenader m.m. Dagen innan rider jag på en lite fortare sträcka på ca 500m bara för att "egga" henne litegrann.(Hon är en lat häst). Jag har inte gjort så med mina andra starthästar.
*Värmer gör jag så nära start som möjligt och inte särskillt hårt. Men hästen jag skrivit om nu värms några lopp imellan för att hon ska få lugna ner sig lite innan loppet och gå in i boxen och pinka.

Hur gör ni? Tycker sådant här är jätteintressant!
Hälsningar/ Kajsa

Sv: Matchning inför lopp.....

det är ju väldigt olika på olika hästar, en del hästar behöver inte så mycket jobb mellan starterna....jag hade en snabbloppare som gick i hagen i en månad, ett snabbjobb på torsdagen innan kval på måndag och han gick en 18 tid ( tvungen att kvala pga inga tider i raden)
en lat häst kanske man skall värma hårdare för att peppa upp, medans en het ta en lugnare värmning..det är som sagt olika på olika hästar....6 veckor med 3 jobb tycker inte jag är så dåligt för en häst som startat....hästar KAN springa.....

Som sagt det är juh olika från häst till häst, och vad man defenierar träna som och "lätt" och "tufft".. Hos oss går hästarna ett lättare "snabbjobb" två dagar innan start för det mesta...

Jo, har dom startat så behövs väl inte så mycket mellan loppen. Jag har tränat mina hästar väldigt hårt förut och nu med den här hästen har jag nästan inte tränat nått alls känns det som.

Hon är kanske egentligen inte lat utan accelererar inte så fort i loppen, lite mer stayer. Hon är inte särskillt lat i värmningen och hon blir lätt stressad. För att hon inte ska göra av med allt för mycket energi innan loppen så har hon fått värma lugnt. Det har inte blivit någon skillnad på hur vi har värmt. Hon har några lopp bara värmts 2 bakvarv och det har gått lika bra. Men annars så håller jag med om att en lat häst kanske behöver "väckas". Henne har jag istället "väckt" till lite genom att rida på fortare en kort sträcka dagen innan start.

Vore kul och höra hur ni gör med allt "runt i kring"? I fall ni har lite sådana där "udda" saker som ni tänker på?

Jag tar med en säck halm och spån från hemmaboxen med på tävling så att hästen ska känna sig hemma

I dagens dopingdebatt hade nog jag fått frispel om någon kommit och börjat ströa med begagnad spån :o .Men håller med om att det är dåligt med strö.Varför inte ha med en ny spånbal?

Egentligen bör det inte spela någon roll om man använder nytt eller begagnat extraströ i sin egen gästbox eftersom boxen ska sopas ur och allt strö ska bytas innan den ska användas igen. Förhoppningsvis följs detta på samtliga banor.

Men jag håller med om att det är att rekomendera att ha med nytt strö om man vill ha extra.

Tar man med nytt spån så är ju det oxå "begagnat" efter en tävlingsdag. Det är ju min häst som ska stå där så jag är inte särskillt rädd för doping eftersom jag själv tagit med spånet. Att jag tar med spån från boxen är för att jag inbillar mig att hon kanske känner sig mer "hemma" för hon brukar inte gärna pinka borta. Förhoppningsvis så rengör dom boxarna till nästa tävling. Golvet brukar alltid vara rengjort och med nytt spån på våran bana men väggar och krubbor är det däremot sämre med.

Jag förstår att DU inte är rädd.Men som du sa,så dammar spån.Och jag skulle inte vilja att min boxgranne kom och började ströa med begagnad spån.Kalla mig paranoid,men jag har av lika erfarenheter blivit lite nojig :crazy: .

Lines skrev:
Jag förstår att DU inte är rädd.Men som du sa,så dammar spån.Och jag skulle inte vilja att min boxgranne kom och började ströa med begagnad spån.Kalla mig paranoid,men jag har av lika erfarenheter blivit lite nojig :crazy: .

Håller med där...
>kajsan: Jag skulle nog stoppa dig om du kom till boxen bredvid mig och började "damma" med gammalt spån som jag inte har en aning om var det kommer ifrån...

Jag tror inte att du får ta med dig nånting själv o lägga in väl!?!

Det finns väl ingen regel som säger att man inte får lägga in något i en gästbox? Skulle det vara förbjudet att lägga in t.ex. mat är det nog inte många som skulle vilja övernatta med sina hästar. :smirk:

Däremot ska boxen göras rent ordentligt innan den ska användas igen.

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 509
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 649
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA