Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har också alltid tänkt så, att jag vill kunna vara spontan och köpa det jag är sugen på just den dagen. Men skulle gissa att priserna på mina närliggande butiker inte gör det så gynnsamt just i mitt fall. Samt att det lätt blir att jag plockar med lite onödigheter. Någon lussebulle, någon Loka osv.
Jag gör sånt när jag lagar söndagens middag. Dvs jag kan laga 2-3 rätter samtidigt och gör ganska stora satser (4-6 port, men är en person). Lagar nästan aldrig bara en portion så jag får minst en, ibland fler matlådor.Men tar det inte massa extra tid? Söndagar är min lediga dag då gör jag allt det jag vill göra, vilket inte brukar inkludera att laga matlådor. För mig är matlådor något som blir av kvällsmaten som oftast innehåller någon portion extra eftersom det är svårt att måtta precist.
Precis - hur görman när man lagar mat till en portion?Jag gör sånt när jag lagar söndagens middag. Dvs jag kan laga 2-3 rätter samtidigt och gör ganska stora satser (4-6 port, men är en person). Lagar nästan aldrig bara en portion så jag får minst en, ibland fler matlådor.
Jag kan typ inte tänka mig något tristare än lägga en dag av mina få lediga dagar på att laga mat. Då vill jag göra typ vad som helst förutom att laga mat.Ja, precis så! Fattar inte varför alla inte gör så![]()
Men påvärmd potatis? Jag hade tveklöst kokat ny till varje mål.Precis - hur görman när man lagar mat till en portion?
Ser oändligt fånigt ut när en ensam potatis guppar i kokvattnet-![]()
I någon studie jag läste för länge sedan, pekades just den typen av inköp ut som en av förklaringarna till att storhandling tydligen ofta leder till ett större matsvinn än att handla efter behov. Som du beskriver det, blir det ju väldigt tydliggjort. (Och jag klandrar ingen. Själv gör jag inte just de felen, men det betyder verkligen inte att jag inte gör andra.)Jag lägger mellan 3000-5000 i månaden på singelhushåll. Men då är det också medräknat allt annat man köper i mataffären typ tvättmedel, hygienartiklar osv.
Jag är bra på att göra matlådor och äter aldrig ute. Mina laster är dels skräpmat (mcdonalds är mitt ultimate guilty pleasure och blir iaf 2-3 gånger i månaden) och lightläsk, snittar väl kanske 3 liter i veckan.
Sen vet jag inte om jag är ensam om att liksom falla för rabatter? Det är ju smart att planera inköp efter extrapriser men för mig kan det liksom bli typ att "åh fryst torskfile för bara 20 kr vilket klipp!" så köper jag det men har ingen plan, så det ligger i frysen och blir gammalt. Är också expert på att köpa frysta grönsaker typ wokmix och broccoli för att jag vill vara nyttigare, men slutar ändå med att jag köper sådant färskt då och då istället för jag lär mig tydligen aldrig att jag inte tycker om frysta grönsaker..![]()
Ba' ett exempelMen påvärmd potatis? Jag hade tveklöst kokat ny till varje mål.
Jag lagar mat till en portion några gånger i veckan i alla fall. De två senaste har varit en omelett med en massa bladspenat vid ett tillfälle och pasta med pesto och caprese vid det andra. Jag ser inget märkligt med det?
(Men båda hade varit rätt deppiga frysta och micrade. Men potatis funkar ju inte heller att frysa.)
Jag tycker det verkar så tråkigt att lägga en söndag på att stå och göra matlådor. Vi gör liksom annat på söndagar, fastän vi alltid säger att vi ska laga mat inför veckan.
Men tar det inte massa extra tid? Söndagar är min lediga dag då gör jag allt det jag vill göra, vilket inte brukar inkludera att laga matlådor. För mig är matlådor något som blir av kvällsmaten som oftast innehåller någon portion extra eftersom det är svårt att måtta precist.
Jag kan typ inte tänka mig något tristare än lägga en dag av mina få lediga dagar på att laga mat. Då vill jag göra typ vad som helst förutom att laga mat.
Jag lagar oftast inte heller bara till en portion utan oftast blir det väll fyra, varav sambon äter 1-3 och jag en. Men oftast blir det en portion över till dagen efter.Jag gör sånt när jag lagar söndagens middag. Dvs jag kan laga 2-3 rätter samtidigt och gör ganska stora satser (4-6 port, men är en person). Lagar nästan aldrig bara en portion så jag får minst en, ibland fler matlådor.
Flytta!![]()
En sak som ibland skymtar är nån sorts motsatsförhållande mellan billigt - kvalitet.
Så är det inte.
Mitt billiga kött kommer från grannens ekogård. De billiga ostarna köper jag när dt är extrapris på långlagrat (ofta pga kort datum) Jag sparar mycket när jag vägrar äta affärens sötsliskiga bröd och bakar själv. En del grönsaker är från mitt eget trädgårdsland. Svampen inte från saluhallen utan från skogen intill.
Vi köper också gärna ekokött i storlåda. (Helst hemifrån mina hemtrakter när vi ändå är där, så blir det både eko och "närproducerat") Sist blev det 16 kg ekolamm för 135:-/kg. (så lite billigare än det du nämner, men så är det landet ocksåVi köpte en låda med 10 kg gräsbetat ekologiskt kött genom Gröna Gårdar för 1900 kr. Jag vet faktiskt inte om det är dyrt eller om det är ett bra pris, när det kommer till kött är huvudsaken att det är bra. Men det var en blandning mellan färs, finare bitar och vanligare bitar. Det har faktiskt känts oerhört lyxigt att ha frysen full och enbart behöva köpa tillbehören på vägen hem från jobbet![]()
190 kr/kg det beror ju på vad det är för styckdetaljer är det färs är det dyrt är det file är det billigt.Vi köpte en låda med 10 kg gräsbetat ekologiskt kött genom Gröna Gårdar för 1900 kr. Jag vet faktiskt inte om det är dyrt eller om det är ett bra pris, när det kommer till kött är huvudsaken att det är bra. Men det var en blandning mellan färs, finare bitar och vanligare bitar. Det har faktiskt känts oerhört lyxigt att ha frysen full och enbart behöva köpa tillbehören på vägen hem från jobbet![]()
Vi är två vuxna i en 1,5 rummare, tror vi behöver varenda garderobsutrymme och kvm vi kan fåMen den frys vi har är faktiskt inte pytteliten. Man kan ju inte bunkra upp för månader, men tillräckligt för två veckor i taget.