Mataronvagnar hur ska de vara?

S

Svanhild

Är det speciella diametermått som krävs på hjulen?

Inte lufthjul till tävling om jag fattat saken rätt?

De vagnar jag av intresse kikar på är ju ganska olika stora i sina hjul. O sen en annan sak, vissa har 4 lika stora hjul, vissa större fram o vissa större bak vad är bäst? O varför?

Hur ska det vara med bromsar, vissa har broms på alla hjulen, vissa bara bak osv...

Mått: höjd, bredd...

Tyngder: max, min...

Skulle va skoj med bilder o synpunkter o fakta...:d Vill lära mig allt:)

Sv: Mataronvagnar hur ska de vara?

Lufthjul är tillåtet upp till svår klass tror jag. Sedan är det järnhjul som gäller. Ett tips är dock järnhjul (jag har det på min) eftersom det är mycket lättare att sladda då hjulen inte kör fast i sidled. Och det är inte samma risk att vagnen "klättrar" om man kör upp mot något. Plus att man inte kan få punktering, så jag föredrar iaf hårdgummibelagda järnhjul :)

Här kommer lite riktlinjer

Vikt för enbet häst min 150kg max vikt finns inte men under 180kg är önskvärt vid tävling.

Hjulstorleken bör vara min 50cm dm. Man brukar ha större fram då det lättare rullar över kanter och dyligt.
Hjulen bör vara klädda med genomgjutet gummi och inte luftpummpade. Detta på grund av vältrisk och risk för punka.

Bromsar behöver mycket skötsel och underhåll. Kan ställa till stora problem ibland. Jag tycker själv att det räcker utmärkt med bromsar i bak. Har dock bytt ut mina mot rörliga motorcrossbromsar för hållbarhetens skull.

Hoppas du fick lite svar.
/M

Ok, lite smartare då:) Men annat man bör tänka på som inte finns in regelböcker o så som är bra eller dåligt? Ni som har vagnar vad är bra o dåligt med dem o hur ser drömvagnen ut o varför är detta drömvagnen? (Gärna bilder:d)

En annan sak att tänka på är att det helst ska vara avbärare på maratonvagnar. Dvs om man kör in i något mellan axlarna så fastnar inte hjulen. En säkerhetsfråga...

Sen tycker jag det är bra med relativt lätta vagnar så hästen inte får slita ihjäl sig vid hårdare träning. Och ska man köra dressyr med vagnen är det ju också viktigt att hästen inte alltid behöver lika i kraftigt dragläge - svårt med samling då...

Se också till att bromsarna fungerar! Körde förr med en vagn där bromsarna var urusla, och det var rent förskräckligt! Hästen fick bromsa upp hela ekipaget med rumpan, inte så bra :crazy:.

Sedan är det en fördel om det finns piskhållare, tillräckligt med utrymme bak för groomen, reglerbara säten, sköna säten :love: så man inte får träsmak... Lycka till!

Hihi, håll tummarna för mig att sambon gör bort sig! Han sa att han inte ska dricka en enda öl fram till 1/10... om han gör det köper han en maratonvagn åt mig:) Elakt att hoppas på fadäser:angel:

Haha, du får köpa hem massa goa öl eller köpa en sån där ölmaskin till honom så han inte kan stå emot! ;)

Hehe, ja man kan ju alltid försöka sätta dit honom ;) Men han kanske i sin glädje över att ha klarat det målet köper en vagn ändå :p

Hehe, ja man kan ju alltid försöka sätta dit honom ;) Men han kanske i sin glädje över att ha klarat det målet köper en vagn ändå :p

"Risken" är stor han är sååå körsugen... han har tiggt av mig den ena hästen... den får jag inte göra mycket med längre, "Min häst" låter det o han ska bli duktigare än mig säger han så det där ska bli kul:)

Måste nämnas att för två år sedan var han livrädd för hästar:rofl:

Haha, ja men det låter ju faktiskt lovande det ;)

Ja, det gör det:) Han är ju en grym tävlingsmänniska o fart o fläkt ska det va... jag är mer den som kör bruks o hemmaarbete med hästarna... har man tävlat i allt som går fort som min sambo lär det va mataton han vill lära sig o då behövs en annan vagn än en flakvagn, en gigg eller en trilla...:angel:

Hihi jo det brukar ju vara så. Maraton är ju ofta det som lockar mest. Men om han tänkt köra så måste han ju skaffa vagn ;) Får pusha på lite ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Körning Idag gick ett hjul sönder på min rockard, till min stora sorg :( Då återuppstod en fundering som jag grunnat på tidigare men som...
Svar
10
· Visningar
3 942
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka