"mäta" vikten?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Nanini
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 095
N

Nanini

Hej. jag undrar hur man får reda på hur mkt hästen väger... har för mig att vi har haft ett slags måttband som man mätte olika saker så kunde man få reda på hut mkt hästen vägde...
nån som vet?

Sv: "mäta" vikten?

Det finns ett jättesmarta viktband på bl.a. hööks för en billig pening,
fungerar faktiskt förvånadsvärt bra (fick samma vikt på hästvåg som på måttbandet).

appropå det. har ett sådant viktband från hööks men förstår inte hur man ska mäta? tycker att beskrivningen är jätte märklig..
(eller så är jag korkad) :p

Man mäter bukomfånget (i sadelgjordsläget) och längden från armbågsspetsen till svansroten (närmsta vägen).

Räknar sedan mått1xmått1Xmått2

8900

exempel 180x180x135
_________ =491kg:banana:
8900

Jag lägger måttbandet ungefär där sadelgjorden ligger och runt hästen. Det funkar hyfsat tycker jag, +/- 50 kg. Det beror på hur hästen är byggd, en häst med stor framdel och kort rygg med liten bakdel kan ge för hög vikt, medan en häst som är smal runt buken med lång rygg och stor bakdel kan ge för låg vikt.
Man kan hålla koll på om hästen går upp/ner med det.

Man mäter bukomfånget (i sadelgjordsläget) och längden från armbågsspetsen till svansroten (närmsta vägen).

Räknar sedan mått1xmått1Xmått2

8900

exempel 180x180x135
_________ =491kg:banana:
8900

INSTÄMMER FULLT UT!!!!!!!!!!!! :banana: Super enkelt bara man har lärt sig!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 502
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka