Jag brukar börja räkna på torsdagen innan rapporten ska lämnas in. Ökar mitt tittande på fågelmatningen, och gör en lista över arter och antal för torsdag, fredag, lördag och söndag.
Sedan rapporterar jag samtliga arter, och som antal medianen av observationerna.
Om jag bara skulle titta ut under en halvtimme eller så, under någon av dagarna, så skulle min rapport antagligen bestå av Pilfink, Talgoxe och Blåmes. Dessa arter är alltid vid fågelmaten.
Vissa arter kommer i "grupp", t.ex. Domherrarna kommer ett par gånger om dagen, likaså Gulsparvarna, och drar sedan vidare. Gråsiskorna kommer, men inte varje dag. Talltita och Entita kommer också men jag ser dem kanske en gång per dag, men kommer inte i grupp utan antagligen i sällskap med andra "blandade mesar".
Tyvärr har jag inte sett mer några få Grönfinkar på hela matningssäsongen, populationen här verkar ha kollapsat. Så ingen rapport på den.
Steglitsarna verkar ha åsikten att det är för kallt i år, och har flyttat. Ser fram emot när de kommer tillbaka i vår!
Årets artlista:
Pilfink
Talgoxe
Blåmes
Koltrast
Domherre
Gulsparv
Skata
Större Hackspett
Nötväcka
Gråsiska
Grönsiska
Talltita
Entita
Svartmes
Sidensvans
Korp (lite fusk - den åt inte, utan var några meter bort)
Nötskrika
Vad har ni andra räknat för arter?