Mata småfåglarna

Jag ransonerar också maten till fåglarna.

Har en stor fröautomat som rymmer 4-5 liter.
Jag fyller den endast en gång per dygn numera, på sen eftermiddag/kväll, kanske en halvtimme-timme innan det blir mörkt. Den tar slut bara några timmar efter att det blir ljust.
Tidigare år så har jag fyllt på frömataren en gång till oavsett väder och temperatur om den tagit slut.
Nu kanske jag fyller på igen, när det är kärvt väder, som det råkar vara idag.

Jag blandar själv ihop en blandning med svarta och strimmiga solrosfrön, någon andel korn och havre, lite hirs, och något hampfrö, som jag förvarar i två stora fodertunnor. Köper fröet till bra pris genom kontakter.

Mina fåglar har dock alltid tillgång till jordnötter och talgbollar från mer än en matstation.

Idag fick "mina" små ligister ister och skalade solrosfrön, utöver de solrosfrön, talgbollar och fröblandning de sedan tidigare får. Jag försöker mata brett så att flera olika fåglar skall kunna äta sig mätta, har en liten grupp fasaner som kommer och äter de med.
Det svåraste tycker jag är koltrasten, vad skulle jag kunna ge dem som finns att tillgå nu? Frukt och bär står det online, men vilka sorter? Äpplen? Kan man blötlägga russin och ge?

Idag fick "mina" små ligister ister och skalade solrosfrön, utöver de solrosfrön, talgbollar och fröblandning de sedan tidigare får. Jag försöker mata brett så att flera olika fåglar skall kunna äta sig mätta, har en liten grupp fasaner som kommer och äter de med.
Det svåraste tycker jag är koltrasten, vad skulle jag kunna ge dem som finns att tillgå nu? Frukt och bär står det online, men vilka sorter? Äpplen? Kan man blötlägga russin och ge?
Jag ger äpplen och päron som jag "knycker" på jobbet. Vi får fruktkorgar två ggr/veckan som jag passar på att tömma innan de nya kommer. Dvs kommer det ny korg på onsdag tag jag frukten som är över på onsdag morgon och det som är över på helgen eller måndag fm tar jag också innan den nya korgen kommer.

Nu i jul räknar jag med att det blir mycket frukt över som får följa med hem till hästar och fåglar.

Russin hade jag inte brytt mig om att blötlägga utan lagt ut som de är.

Jag har varit så slarvig med att mata med solrosfrön. Jag har helt enkelt inte fått in nån bra rutin på att fylla på mataren. Konstigt nog fyller jag på talgbollar och jordnötter, men just solrosfrön... De hänger på samma ställe!
Slarver :mad:

Tog lite bilder genom kikaren idag för det dök upp en grönfink, säsongens första. Roligt då de är rödlistade som Starkt hotad. Dock ingen bra bild på den så bjuder på fru Hacke istället. :)

IMG_20221229_123743104.jpg

Glöm inte Vinterfåglar in på knuten i slutet av januari då man kan räkna fåglarna och bidra till forskningen. Skolklasser kan vara med och tävla om fågelrelaterade vinster!

Undrar om de kan äta chiafrön, valnötter och cashewnötter? Blev kvar efter en gäst och tycker det är synd att slänga.

Mina små har glufsat i sig 25 kg jordnötter! Måste köpa mer efter helgen. 😳
Jag borde även laga en fröautomat, eller rättare sagt, slakta två för att bygga ihop till en. Botten i den ena är trasig så lönar sig inte att fylla på mer, i den andra är det upphängningen som gått sönder, så jag ska ta botten från den ena och skruva ihop med den andra så jag får en som är hel och kan användas. :)
Jag la även ut ett ½ kg laktosfritt smör som jag köpte tidigare på rea för 20 kr + ge dem mer äpplen. Har så mycket koltrastar som är här nu och som låter sig väl smaka av frön, smör och äpplen. :d

Nu har jag också börjat mata fåglar. Har massor med grönfinkar (hade ingen aning om att de är hotade, extra kul att de är så många då), bofinkar, talgoxar, blåmesar och en och annan rödhake. Ibland kommer en sort som jag gissar är en bergfink? En enda bara, kanske samma individ som återkommer? Koltrastarna kommer i par och äter resterna på marken, tillsammans med duvorna. Ger solrosfrön och jordnötter, samt talgbollar (köpta och hemmagjorda, äts bara av blåmesarna).

Mitt problem är kajorna, de har lärt sig att skaka fågelmataren så fröna åker ner på marken. Någon som har ett bra tips mot det? Egentligen gillar jag kajor, men de drar till sig kråkor och skator, och när de kommer försvinner alla småfåglar :(.

Undrar också var domherrarna har tagit vägen? Har det blivit för urbaniserat där jag bor?

Stackars småfåglarna. Nyss sjöng dom vårsånger, nu kraxar dom argt på mig om någon av fröautomaterna är tom...
Tur att jag har fågelmat så att det räcker säsongen ut, för nu börjar det tas undan på affärerna har jag märkt :down:

Jag har börjat mata lite grann igen. Tänkte att det kan behövas. Ger bara solrosfrön för tillfället.
Köpte såna där talgkorvar på Granngården (4 för priset av 2 :up: ) men de sparar jag nog ett tag. De smälter väl in jag hänger ut dem..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka