Mata småfåglar?

Tettte

Trådstartare
Jag undrar om man ska/kan mata småfåglarna på våren och sommaren? Vi har en holk, mer likt ett hus där vi haft mat till fåglarna hela vintern.
Jag har läst/hört för länge sedan att man inte ska mata fåglarna på våren och sommaren för att dom blir för feta och eller inte orkar leta efter egen mat. Jag tycker det låter som att det skulle bli så, men undrar i fall det är någon som vet hur det verkligen är.

Sv: Mata småfåglar?

Det är klart att man kan/ska/får fortsätta mata småfåglarna hela året. Den mat man ger dom är bara en bråkdel av dom behöver, så någon risk för att dom skulle bli lata och feta finns inte.
Det man däremor får, är fler trevliga småfåglar att titta på och mera fågelsång att lyssna på. Fler kommer att välja att häcka i närheten av mer mat helt enkelt.

Så mata på om du gillar att ha småfåglar nära!

Okej, ja jag tycker det är mysigt då fågelholken är utanför köksfönstret och man kan titta på dom när man sitter och äter :) Dock så tycker inte fåglarna om hundarna ;)

Man ska mata fåglarna en lång bit in på våren för de har fortfarande svårt att hitta mat så mata på. Här matas fåglarna året om, men det går åt mindre mat sommartid.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 421
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?