Mäta sitsen ?

cowgirl73

Trådstartare
JAg försöker hitta en begagnad westersadel till min lille pojk.
Han är bara 4 år så jag tänker att en med 10" i sitsen bord epassa honom.
Ponnyn är rätt liten men bred oxå så den kan inte vara alltför stor pga den heller.....

Men jag ringer och frågar och när jag ber folk mäta sitsen så mäter de själva sitsytan.......
När man räknar om det så stämmer ofta inte tummen med vad de sagt innan....

Så nu undrar jag :
Hur mäter man egentligen sitsen på en westernsadel ?
samma som på en engelsk, dvs från framvalv rakt över till bakvalv eller på något annat sätt ?

Tar man från baksidan hornet eller precis framkant på sitsen och hela vägen till bakre delen på bakvalvet ( eller vad det kan tänkas heta på en westernsadel ) ? En rak linje eller mäter man även ner i djuoet på sisten så att säga ?

I annoserna står det att sadeln passar shetland men så står det 12" eller mer och då känns det för stort......

Sv: Mäta sitsen ?

Jag har aldrig sett mindre än 12". Man mäter i princip från "framvalvet"/hornet till bakvalvet.

Men på en engelsk mäter man väl från "skruven/knappen" på sidan av framvalvet och bak till mitten på bakvalvet?

Mindre än 12 är dumt att köpa, en 12 tums barnsadel passar små barn.

Kanske dom gör det.....
Jag vet faktiskt inte...

Han har suttit i en 13" på Hökks och den är verkligen jättestor !

så jag tänkte att 12 var för stort det med......
Men du kanske har rätt.....

Jag har aldrig sett mindre än 12". Man mäter i princip från "framvalvet"/hornet till bakvalvet.

Men på en engelsk mäter man väl från "skruven/knappen" på sidan av framvalvet och bak till mitten på bakvalvet?

Jag har sett 10" men inte i verkligeheten, bara i webaffärer :)

det kanske är väldigt litet ??

Borde ju vara ca 23 cm ??

En av de jag frågat på var 18 cm i själva sitsen så det bore väl avra 10" om man mäter från valv till valv.
den andre jag frågade på var ca 23-24 cm i själva sitsen så det är ju då 10" i själva sitsen men troligen större om man mäter valv till valv.......

Jaha, kanske det är från knappen man mäter......fick för mig det var från framvalvet :)

Jag har en 10" till låns, men måste köpa en 12" nu. Inte länge barn passar i 10tummare :)

Nej, jag förstår de inte ka ha den länge......men ett år kanske ??

Hur länge har du haft din ?

Det är ju lite därför jag letar begagnat, vill inte köpa nytt i den storleken.

HAn har idag en safariput, vilket jag tror är det minsta man kan ha i "vanlig" sadel modelle, den kan nog motsvara 10" ungefär.

JAg tycker den passar bra, sitter som gjuten så att säga :-)

Iallafall är 13" alltför stort men 12" kanske kan passa redan nu.
JDet är ju inte heller seriös ridning ännu, mest bara ledas omkring i 10 minuter så det kanske inte gör något om den är lite stor.

Däremot tror jag tyvärr inte ponnyn kan ha större, han är verkligne liten :(
Hade safariputan på honom idag och den ligger nästan för långt bak på honom plus att svansremmen var way to big så den fick jag korta så mkt jag kunde och ändå var den 10 cm för lång........

Men det är en snäll ponny pch lagom till pojken såhär nu i början :)

Nackdelen me de mesta ponny westernsadlar är att de ofta är väldigt smala i bommen. Letar oxå westernsadel till min ponny. Nån som vet nån ponnywesternsadel som verkar ha bred bom?

Jo, det blir man väldigt medveten om....

Tänk att de saluförs som till shetlandsponny men de tänker inte på att de allra flesta shetlandsponnies faktiskt är ganska breda över både manke, bog och rygg !!

Tror tom det står i deras rasbeskrivning ;) så man kunde ju tro tillverkarna kan tänka lite längre än näsan räcker......men men, så är det väl ofta.

Det är inte min sadel och barnet som använder den är inte heller mitt. Men för en 4-åring tycker jag att en 10 tummare räcker.

Hur stor är ponnyn?

Det är inte min sadel och barnet som använder den är inte heller mitt. Men för en 4-åring tycker jag att en 10 tummare räcker.

Hur stor är ponnyn?

Jag har inte mätt honom med exakt mätsticka men på ett ungefär 90 cm i manken är han och väldigt bred över ryggen :)

För skojs skull mätte jag sadeln vi har idag, den är ca 45 cm total längd och då ligger den på gränsen för långt bak.......

En av de tilltänkta westernsadlarna är 52 cm total längd så jag kan ju bara tänka mig hur den skulle ligga !

Vi var på Tre Hästar i Kungälv.
Där hade de en westernsadel som var 10" :-)

Pojken satt lite ävl klistrad i den, dvs den funkar nog men troligen bara nån månad framöver.
Så 12 " kan nog vara lämpligt....
de hade en som var 13" oxå, den var för stor.....

Men ponnyn ifråga kommer absolut inte kunna ha större än 10" i längden så vi får nog hoppa över westernsadel tillsvidare.....:-(

Möjligen om jag hittar en 10" begagnad som han kan ha bara över sommaren, vill ju inte köpa ny....

Köpte mig en westernsadel begagnad som skulle vara 10"...

Fick hem den och den var stor :(

Mätte och fick den till en 12" iallafall .......

Pojken har bra plats men ponnyn dränks ju nästan i den !
Hur jag ska kunna ha en pad under där är otänkbart, padden kommer ligga över halva rumpan......

KOllade hur bommen låg och det är på gränsen att det funkar fast egentligen inte.

Så antingen får jag säjaj den igen, för en riktigt billig penning, och skaffa en 10" , garanterat !

Eller så får vi hoppa över westernsadel........(eller skaffa en större ponny ;) , vilket känns onödigt just nu innan man ens vet om pojken kommer vilja fortsätta ).....pojken är dock helt tokig efter en "cowboysadel" så jag vet inte.....

Liknande trådar

Western Hej hej. Vi har precis lagt handpenning på ett underbart litet varmblodsstosom mannen min ska luffa runt i skogen med. Han är...
Svar
2
· Visningar
1 265
Senast: 4BarsRR
·
Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 384
Senast: 4BarsRR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka