Mäta pulsen

Sv: Mäta pulsen

Lyssna på hjärtat. Det slår dubbeldunk. Ett sådant dubbeldunk räknas som ett pulsslag. Normalt har jag för mig räknas cirka 19 slag till ungefär 40 per minut normalt beroende på ålder och kondition hos hästen.

Pulsen kan tas på ett kärl vid ganaschen, normal puls på en häst i vila är 28-40/minut, Kan oxå tas nere vid kotleden, Normal andning i vila är 12-16 andetag/minut

Vid kotleden? Jag har nämligen lärt mig att en frisk häst inte ska ha märkbar puls i benen..

Precis som på oss människor så kan man ta puls på hästar utan att dom är sjuka för den skull...Ja, man kan ta vid kotleden utan att hästen är sjuk, halt, har hovböld, vrickning etc

Puuh, vad bra för jag känner alltid puls på medryttarhästen där ;p
Alla andra skriker typ "fååååång" medans jag påpekar att hon är fullt frisk. När dom har dragit slutsatsen att det knappast kan vara fång tror dom att hon har puls i benen därför att hon är varmblod, herregud..

Man kan känna puls på alla hästar därnere, framförallt om dom varit i rörelse då känns kärlen tydligare. Men det är ju också viktigt att lära sia att känna skillnas, vad är normalt och vad är onormalt?

Men om hon har jämn puls på alla fyra, så är det väl inget att oroa sig för? Det är väl mest om hon har stark puls på ett ben, och svagare på de andra man ska reagera?

En fånghäst har oftast förstärkt puls på alla fyra. Men visst kan man känna pulsen vid kotan även på friska hästar men då får man hålla längre innan den känns.
PL

En fånghäst har oftast förstärkt puls på alla fyra. Men visst kan man känna pulsen vid kotan även på friska hästar men då får man hålla längre innan den känns.
PL

jag har skitsvårt att känna puls, för att säga inte alls(!!) på mitt travsto (tävling) vid kotan. Brukar ta pulsen vid selgjordens läge.

hur mäter man hästens vilopuls? :confused:

Och vad är en normal vilopuls för en d-ponny?

Lyssna på hjärtat. Leta runt på vänster sida strax framför sadelgjordsläget och bakom armbågen. 28-45 slag är normal vilopuls som många säger och ett dunk-dunk är ett slag.

Lyssna med stetoskop eller lägg örat till. Ljudet från pulsen kan vara olika stark hos olika hästar. En del är det mycket svårt att hitta vilopuls på, med andras kan kännas med blotta handen.

Om du inte kan höra puls prova första gången när hästen sprungit, då hörs den tydligare. Så kan du sedan prova att hitta när hästen vilar. Lättast tas vilopuls när hästen står lugn i stallgången och blivit färdigryktad. Om du tar ute, när hästen brytit av och skrittat ett tag, så är pulsen kanske 10 slag över vilopuls.

Hälsning Maja

Normal vilopuls hos en häst ligger på 25-50 slag per minut.

men det beror även på hur bra din häst är tränad!! ju bättre tränad desso lägre vilo puls..

lättaste sättet att ta pulsen är att lägga höger handflata på hästens vänstra sida. då ska du ha handen precis bakom frambenet och lite neråt på. man kan säga att du ska ha handen i hästens armhåla!

sen räknar du slagen i 20 sekunder. och gånger det sedan med 3 så har du pulsen!!!

upprepa detta varjedag i en hel vecka så kan du ta medelvärdet utav detta och då har du din hästs vilopuls.

detta är det absolut lättaste sätten att ta pulsen!

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
583
Kropp & Själ Att det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
2 166
Senast: Sryoqwe
·
Kropp & Själ Jag går hos en psykolog på grund av bland annat ångest och har fått i "läxa" att göra avslappningsövningar/ guidad meditation några...
Svar
3
· Visningar
290
Senast: Tassa
·
Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
589
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka