Mata hästar med "gräsklipp" ??

Gogo

Trådstartare
Har en disskution med stallkamrater angående om man kan ge hästarna "gräsklipp" från gräsklipparen. Flera gör det, men jag har tidigare hört att det inte är bra? Vet dock inte orsaken.
Någon som vet hur det ligger till?

Sv: Mata hästar med "gräsklipp" ??

Gräsklipp är alldeles för "småttigt" och hopklumpat. Hästen kan få foderstrupsförstoppning.

Åhh, är det det som är risken. Jag visste bara att det inte sägs vara bra, trodde kanske på kolik eller nåt. Är det samma risk om det är torkat?
Jag ger inte av det själv men flera i stallet gör.

Jag har hört att gräs som är klippt med bensindriven klippare inte ska vara lämpligt, medans gräs som är klippt med eldriven ska vara okej att ge. Angående gräsets längd spelar det väl ändå ingen roll?? Ja menar, det finns ju lucern hackat strå som är minst lika kort som det som kommer från klipparen?:idea:

Mina hästar äter inte ens gräsklipp, de nosade på det och tittade sedan på mig som om jag inte var riktigt klok som seeverade dem ngt dyligt :p

Gräs klippt med bensindriven klippare är ej lämpligt att ge.
Sen ska man ge det helt nyklippt om man nu ska ge det, så det inte jäser.

Precis det jag skrev; gräs som är klippt med bensin driven klippare är INTE lämpligt att ge =) Och självklart hoppas jag att TS inte ger jäst gräs utan det ska vara färskvara:bump:

Bara det inte är gammalt gräsklipp gräs så det har jäst då kan hästarna få kolik. :(

skulle inte heller ge om man klippt med gräsklippare som går på bensin som flera andra skriver

Jo lucern är visserligen också finhackat, men det är inte "mosat" som gräsklipp blir och det innehåller inte mossa och klöver och annat som finns i gräsmattor.
Det kan ju dessutom innehålla växter som hästar annars ratar i en gräshage.
Det är ju svårt för dom att urskilja sånt i "moset".
Också risken med jäsning som andra påpekat är ju stor.

Senast ändrad av en moderator:

Gräsklippare är ju bensindriven maskin och enl mig inte lämpligt att ge.

Gräsklippare är ju bensindriven maskin och enl mig inte lämpligt att ge.
Fast mig veterligen finns det både eldrivna och handdrivna också......sedan tycker jag inte det verkar lämpligt till hästarna för det-bara lite allmän kunskap!

min magkänsla säger att det inte är riktigt rätt :P

och sen måste man vara snabb med "repat" gräs, det är förstört efter 15 minuter

Mina hästar har alltid fått från gräsklipparena uppsamlare. Men gräsklipparen skall inte släppa ut avgaserna ner i klippet. Finns lite olika modeller. Givetsvis fodra med tanke på mängden som med allt annat!

Man får vara noga att det är ny klippt. Inte gammalt gräsklipp som bivit varmt. Eller giftiga växtdelar i klippet. Lätt att klippa en liten gren eller likande i trädgården som ofta har fler giftiga växter än man tror. Vi har aldrig haft problem med foder strupsförstopping!

gräset blir för gammalt FORT så tänk på att ge det direkt! Jäsnings processen i gräset kommer igång rätt så omgående..

Jag ger det inte alls.Pga kolik risk,foderstrupsförstoppning samt jäsning osv.Inte värt risken.Lucern stråhackat måste tuggas..det är torrt och strävt.Gräsklipps mos är som sagt tidigare-mos.
Med dessa faktorer vill jag bara säga,att varför diskutera? varför riskera något sådant? Mina hästar äter fint gräs i sin hage,som dom betar själva!

Orsaker:

* Om det är en gammal läckande bensindriven maskin kan tänkas att den läcker otrevliga mängder olja/bensin vilket inte är helt nyttigt för hästen att äta.

* Om inte klippet är helt färskt hinner gräset bli dåligt - i synnerhet om klippet bildar tussar istället för att ligga som enskilda strån så kan det gå fort för jäsningsprocessen att starta.

* Om gräsmattan är ojämn kan tänkas att man får med jord/sand i klippet. Man kan också råka få med småflisor frå grenar som kan fastna i hästens hals.

* Om man har växter i trädgården som är giftiga för hästar så finns ju risken att bitar av dessa växter råkar komma med i klippet (nedfallna blad t.ex.). I klippet är det mycket svårare för hästen att sortera bort delar den inte vill äta.

* Om gräsmattan är välgödslad och/eller har annan växtsammansättning finns risken att man stör hästens tarmflora, och eftersom de flesta knappast klipper gräsmattan dagligen så blir det ju bara tillskottsfoder då och då, och ingen skulle ju få för sig att sticka till sin häst ett kilo havre varannan vecka och inget däremellan?

Alla dessa punkter kan bli orsak till kolik eller andra mag- och tarmsjukdomar. Men kan man komma runt dessa problem ser inte jag något problem med att ge gräsmatteklipp till hästarna. Jag har som tur är tillräckligt med bete till hästarna för att inte behöva bekymra mig om att ge gräsklipp till dem...

Foderstrupsförstoppning däremot har jag svårt att se att de skulle få av gräsklipp så länge de har tillräcklig tillgång på vatten? Smått och 'klumpigt' blir det ju även om hästen betar det själv innan den sväljer det i och med att de flesta hästar tuggar sin mat.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
3 163
Senast: Keb71
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka