Mata fåglar, kattsäkert

Suspiria

Trådstartare
Har ni tips på kattsäkra sätt att fodra småfåglar på under vintern?

Hade gärna haft en utfodringsplats tex utanför köksfönstret men vi har en katt som är lite för het på smådjur tyvärr. Finns det något sätt att bygga på / sätta runt så att katten inte kan hoppa upp men fåglarna kan landa?

I träden på gården tänker jag att man kan hänga fågelmatare i tunna grenar så att katten inte kan klättra till dem.
 
Om man gör en bur av tex gunnebonät, ca 5 cm maskor, lär sig småfåglarna att det är ok att flyga in där då och äta eller blir de avskräckta av nätet?
 
Om man gör en bur av tex gunnebonät, ca 5 cm maskor, lär sig småfåglarna att det är ok att flyga in där då och äta eller blir de avskräckta av nätet?
Här är Gunnebostaketen fulla av småfåglar, tror det är gråsparvar. De vilar där lika självklart som de vilar i buskar :)
 
Jag byggde en ställning. 4 ben och 6 kompostnät blev en perfekt bur :)
Klippte upp på något ställe så koltrasten och ekorren också kommer in :)
 
Om man gör en bur av tex gunnebonät, ca 5 cm maskor, lär sig småfåglarna att det är ok att flyga in där då och äta eller blir de avskräckta av nätet?
Det finns sådana matare för att hålla ute duvor, kråkor, rovfåglar och ekorrar. Så det är beprövat. :)

Ett annat alternativ är att bygga en matplats där bottenplattan som de kan sitta på är så stor och så högt upp att katten 1) inte kan klättra upp och ta sig över kanten och 2) inte kan hoppa dit. Detta håller ju även ute ekorrarna.

Sätt matningen i eller mkt nära buskar och träd så fåglarna har många tillflyktsplatser, då är de tryggare och fler fåglar kommer komma till matningen. :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 596
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp