Mata björn med hästhuvud...

Fibusen

Trådstartare
Nån mer som sett filmen?

Är filmat från en djurpark här i Sverige när en björn matas med ett hästhuvud. Jag brukar inte vara så "kräsmagad",och skulle själv kunna tänka mig att min häst skulle bli djuparksmat den dagen det är dags,men det här tyckte jag faktist var lite obehagligt... :crazy:

Sv: Mata björn med hästhuvud...

Jag har inget emot att man matar med helkropp, men kan tycka att det är lite klantigt att låta de äta det publikt så att säga. Jag personligen skulle inte ha något emot det men det blir onödigt dramatiskt för många.

Jag tycker huvudet känns så... Personligt! Utan huvudet så är det bara en kropp liksom,men med huvudet så blir den ju igenkännande,man kan liksom känna igen den då. Så svårt att förklara...

Jag vet inte varför,men det kändes bara så fel... Bara en hel kropp (utan huvud då) skulle vara mycket mer ok,då skulle jag nog knappt ens reagera om jag såg det irl.

Jag tycker det är riktigt dåligt av djurparken att låta besökare se detta, när det är så igenkännbart. Kul om den som lämnat in hästen för slakt hade stått där?! Som mamma hade jag inte velat att mitt barn behövde se detta. Annars tycker jag det är bra att hästkroppar tas tillvara på detta sättet, men just huvudena behöver inte ätas upp inför åskådare.

Tycker inte att det är fel att björnen tuggar på hästhuvud, det är ju helt naturligt. Men tycker det är bäldigt dumt att göra det inför folk och då framför allt barn. Det är ju som gjort för att det ska bli reaktioner.

Detta är intressant.... Givetvis är det rent grafiskt rätt groteskt samtidigt tycker jag den intervjuade pappan är mer upprörd än vad hans dotter var som enligt honom bara konstaterade att det var en "Häst." Ja precis, det är en häst, djur äter djur det gör många människor också. Barn ska inte undanhållas det faktum att djur äts bara för att vi ska "skona" dem från den "fruktansvärda" sanningen. Jag är vad man kan kalla en "allätare" och jag blundar inte för det faktum att djur dödas styckas och äts. När jag var liten var jag fullt medveten om vad kött var för någonting.

Så det jag vill ha sagt är att just detta med hästhuvudet kanske var lite väl groteskt, särskilt för någon som aldrig sett ett djur äta kroppsdelar förut. Men samtidigt tycker jag inte att folk ska blunda för eller "skona" sina barn inför det faktum att kött en gång tillhört en levande varelse med allt vad det innebär.

Jag undrar om alla ni som skriver att barn ska tåla och se detta, inte "skonas", har småbarn själva.? ;-)
Det tror inte jag:-)

Att de får äta hästhuvudet är inget konstigt i sig tycker jag, men som mamma tycker jag det vore hemskt om mina döttrar skulle se detta när vi var på djurpark. Att ge oidentifierbara djurdelar är en helt annan sak. Hästhuvudet kan de servera när djurparken inte har besökare.

Jag undrar om alla ni som skriver att barn ska tåla och se detta, inte "skonas", har småbarn själva.? ;-)
Det tror inte jag:-)

Personligen är jag inte så berörd av att man ger en björn ett hästhuvud och ja, jag har barn. Visserligen är dom vuxna men vi födde upp djur själva och slaktade så dom fick tidigt veta sanningen om liv, död och mat. Inget konstigt alls.

Nepp, jag har inga småbarn. Är heller inte vad man skulle kalla barnkär. Däremot har jag själv varit barn och sett skjutna älgar som tagits ut, flåtts och styckats. Jag har inga som helst minnen av att det skapade några större obehagskänslor annat än att tarmpaketet var lite äckligt och slajmigt. :yuck: Men det beror väl en hel del på individen (barnet) också hur man reagerar på sådant.

Det går ju inte att jämföra så. Jämför hellre med om det hade varit ett katthuvud eller hundhuvud som björnen åt.

Tycker inte att det är fel att björnen tuggar på hästhuvud, det är ju helt naturligt. Men tycker det är bäldigt dumt att göra det inför folk och då framför allt barn. Det är ju som gjort för att det ska bli reaktioner.

Håller med!

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 268
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 547
Senast: Enya
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 669
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama