Mat vid illamående?

M

Mirac_

Jag är gravid i vecka 7 och har kommit in i en period av illamående. Får liksom tvinga i sig mat och det är inte kul.

Nu undrar jag om någon har bra tips på mat som kan funka när man mår illa?

Tacksam för svar

// Illamående Mirac_

Sv: Mat vid illamående?

Vid min förra graviditet så mådde jag illa konstant fram tom v.20 ungefär. Usch, det var verkligen jobbigt. :crazy: Det som fungerade bäst för mig var att äta regelbundet, mkt viktigt. Gick det mer än 3 timmar mellan måltiderna så var det som gjort för att gå på toa & spy. Varm, stark och fet mat gick bort, var inte det minsta sugen på sådant. Jag levde på frukt, grönsaker, sallader, smörgåsar, proviva, fruktsoppa, kex, mm mm.

När jag tänker efter så stämmer de nog faktiskt att jag oxå mår bättre när de inte går för lång tid mellan måltiderna. Har jätteproblem med stekos bla. Min söta sambo skulle laga mat till mig igår och jag kunde inte äta för jag mådde så såligt av matosen :crazy:

Förra graviditeten mådde jag inte såhär illa. Hoppas verkligen att de ger med sig snart.

Tack för dina tips, ska snart köra och handla, ska handla lite fil och så då. Går nog ner lättare än tillagad mat :crazy:

jag mådde jätteilla ett tag också. Att äta regelbundet och lagom mycket var viktigt. Bli aldrig för hungrig.

Men det allra viktigaste var att klura ut vad som kunde tänkas gå ner. Så jag åt fetaost och soltorkade tomater i en vecka. Sen mådde jag illa av det och gick över på andra saker. Det viktigaste för mig var att det inte var sött.
Så om du kan klura ut vad du kan tänka dig och så kör på det även om det rent intellektuellt kan vara konstigt eller enahanda.

Hann inte skriva klart såg jag, sonen ville ha uppmärksamhet. :D Filmjölk, youghurt och gröt var osså något som jag åt ofta och sedan att äta lagom mkt, dvs ganska lite & ofta. Åt jag för mkt blev jag osså illamående.

Känner igen det där med att bli illamående av stekos, usch, ett tag var det så illa att varenda gång min sambo skulle laga mat så var jag tvungen att gå ut i stallet eller nått, annars hade jag kräkts. Värst var korv, mådde illa av bara tanken och det gillar jag ju annars.

Tack så mycke. Just nu vet jag vad jag inte kan äta iaf. :) Stekt mat och även fet mat är rena döden. Bara lukten gör mig kräk färdig :crazy:

Mariekex går ner iaf. Lätt att slänga i sig oxå när de börjar bli kris :)

Håller med dig om korven. Sambon stekte de igår och jag höll på att dö. :crazy: Brukar oxå tycka om korv men nu så blir jag dålig bara av tanken på att äta korv.

Köpte faktiskt fil idag. :) De är väldigt gott, speciellt när de e så varmt oxå. Tunnbröd blev jag oxå sugen npå i butiken så de fick bli ett paket sådana. Hoppas jag får dom i mig bara.

Kan säga att de var en pärs att gå i matbutiken oxå. Mådde inge bra när jag kom ut igen.

Idag så verkar de kvitta om jag äter eller ej, mår lika illa hela tiden :cry:

Sådana dagar är jobbiga.
Mådde kalas nästan hela förra veckan och så igår så vände allt. Jag började dagen med att kräkas vilket jag nog inte gjort på hela tiden och sedan gick jag omkring med världens baksmälla hela dagen...
Idag åt jag en knäckemacka i sängen och hastade till jobbet, åt ett äpple på förmiddagen och kräktes upp det när jag var hem för att äta lunch. Åt lunch, sov middag och åkte till jobbet igen sen har dagen förlöpit ganska smärtfritt men det blir ju intressant att se hur morgondagen blir...

Jag har väldigt olika från dag till dag hur jag ska tackla mitt illamående, vissa dagar blir jag bra om jag tuggar tuggummi konstant, andra dagar gör det det hela bara värre. Vissa dagar är jag bara sugen på fet mat och andra dagar får bara lukten av smör det att vända sig i magen på mig...

Tänk att någonting så litet kan ställa så mycket på högkant!!

// MNJ, AKA Kabelsko. ;)

Jag har haft ett helvete med illamående sen v 6-7 (går in i v 14 imorgon). Nu börjar det avta och jag kräks bara på morgonen, men mår fortfarande illa om jag inte äter lite och ofta. Helst får det inte gå mer än 1-2 timmar mellan varje gång jag äter något. Det kan dock räcka med en frukt, ett salt kex eller ett rostat bröd, så det behöver inte vara så mycket.

När det var som värst och jag kräktes hela dagarna var det ingen speciell mat som fungerade. Färsk potatis och bakad potatis med lite salt fungerade dock för det mesta. Allt sött och fett gick bort. Äpplen, apelsiner, clementiner och sådant gick inte alls. Den enda frukten som jag kan äta är päron och melon som är lite mildare mot magen.

För mig fungerade inte skorpor och mariekex eller liknande då det var för sött, men lättsaltade riskakor är rätt bra att ha till hands. Salta chips fungerade ibland, men inte alltid. Oftast kunde jag inte äta samma mat två dagar i rad (när det var som värst). Nu fungerar soppor av olika slag, t ex potatis och purjolökssoppa och tomatsoppa.

Ingefära ska vara bra mot illamående. När det var som värst för mig så fungerade ingenting, men nu upplever jag att det blir bättre på morgonen när jag druckit ingefära thé. Det kan ju vara värt att prova.

//Julia

Håller verkligen med dig :) De är ju ingen stor sak än iaf.

De är verkligen skillnad från dag till dag. Idag mår jag helt underbart. Inte ens lite illamående *skönt*

Åt nästan varm mat igår kväll oxå. :) Fick i mig en varm macka :rofl:

Tuggummi funkar här med mellan varven. Dricker väldigt mycke oxå, fast det ska helst vara ICAs stilla vatten :D

/ Icke illamående Mirac_

Än så har jag inte kräkt iaf. Mår bara väldigt illa. Känns de bätte när du kräkts eller de gör ingen skillnad?

Låter som en bra idé med ingefärste. Ska köpa hem de och prova. Allt för att slippa ilamåendet :) Dricker du de med något i eller naturellt?

Salta riskakor har jag oxå provat, de funkar faktiskt rätt bra. Är väldigt sugen på salta saker just nu. Helst pingvinstång i häxvrå+l smak :)

Tack för dina tips!

/ Helena

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 922
Senast: gulakatten
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 873
Senast: Dorinda
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama