Sv: mat till valpen
Du börjar med att ge valpen den maten som uppfödaren har givit. Sen om du vill ändra, ändrar du succesivt. Blandar den gamla med lite nytt och sen ökar på med det nya medan du mer och mer tar bort det gamla.
Sen får du se till hur du själv vill ha det. Torrfoder är praktiskt och bra för tänderna, välling har jag aldrig hört talas om om, men det kan väl kanske vara bra just för din ras. Kött ligger många varmt om hjärtat, tänk bara på att du dels ska ha råd, sen ska du kunna förvara köttet i en frys. Många köper in massor av kött och har en extrafrys, men då måste man tänka på att ha en "back-up" ifall elen försvinner, elle frysen går sönder.
Har en god vän som blev av med mat för tusentals kronor då elen hade pajat när han var borta en helg. Nu mer har han "extra-el" som kickar in i fall det behövs.
Det man ska tänka på med mat rent generellt är,
Vad ger bra näring
Vad hjälper tänderna att hållas bra, rena, stimulera tandkött osv
Avföringen - ju mindre bajs, desto mer av näringen tar hunden upp
Päls och ögon - Pälsen ska vara glansig och fin och det ska inte vara mer fällning än normalt
Har hunden lätt att gå upp i vikt ska du anpassa sorten efter det och har den lätt att gå ner i vikt får du anpassa efter det.
Om man vill kan man lära sig massor om näringsintag och man kan analysera både energiintaget och bajs"uttaget", men i mångt och mycket är det sunt förnuft som gäller. En del hundar är jättekänsliga och har problemmagar (som min hane) medan en del kan äta stål utan at det märks (som min tik).
När valpen har blivit större (jag brukar tänka runt ett år) och växt i bra takt tycker jag man ska göra det som känns rätt, man känner ju trots allt sin egna hunds mage bäst. :smirk:
Det jag tittar på idag hos mina hundar är:
Hullet (revbenen ska kännas men inte synas)
Pälsen (ska vara glansig och fin)
Bajset (Ska inte vara löst eller jättestora/jättemånga högar)
Tänderna (Vill veta att fodret även kan hjälpa till med tandhygienen, vilket även vissa ben kan hjälpa till med)
Numer (vilket aldrig hände tidigare) har vi vid några tilfällen glömt att köpa mat (har två olika sorter till två olika hundar) och då vi bor i en by är det bara i en affär vi kan få tag på just det fodret vi vill ha, men då har vi antingen kokat pasta eller köpt något annat foder. Hundarna blir jätteglada och tycker det är smaskigt som attans. Dock är detta bara en nödvändig åtgärd någon gång då och då.
Min hane som är känslig i magen far inte illa av det, även om det kanske märks lite på fisarna.