mat till valpen

E

Eufemia

Nu närmar det sig....och vad ger ni för mat till små valpar som ska bli stoooora. (grand danois) Jag vet att några rekommenderar fullkornsvälling i 2-3 månader, andra köttfärs och andra vanlig hundmat. Vad ger NI valpen??? Finns det någon bra länk till någon hundfodersida??

Sv: mat till valpen

Beror på vad uppfödaren rekommenderar o hittills har gett valpen. Fortsätter med det valpen har fått, men om jag anser det vara dåligt foder byter jag långsamt när hunden har slagit sig till ro i sin nya tillvaro.

Tänk på att dessa har en väldigt kraftig tillväxt och då behöver mycket näring.
Ett valpfoder för storväxta raser fungerar många gånger alldeles utmärkt.

Du börjar med att ge valpen den maten som uppfödaren har givit. Sen om du vill ändra, ändrar du succesivt. Blandar den gamla med lite nytt och sen ökar på med det nya medan du mer och mer tar bort det gamla.

Sen får du se till hur du själv vill ha det. Torrfoder är praktiskt och bra för tänderna, välling har jag aldrig hört talas om om, men det kan väl kanske vara bra just för din ras. Kött ligger många varmt om hjärtat, tänk bara på att du dels ska ha råd, sen ska du kunna förvara köttet i en frys. Många köper in massor av kött och har en extrafrys, men då måste man tänka på att ha en "back-up" ifall elen försvinner, elle frysen går sönder.
Har en god vän som blev av med mat för tusentals kronor då elen hade pajat när han var borta en helg. Nu mer har han "extra-el" som kickar in i fall det behövs.

Det man ska tänka på med mat rent generellt är,
Vad ger bra näring
Vad hjälper tänderna att hållas bra, rena, stimulera tandkött osv
Avföringen - ju mindre bajs, desto mer av näringen tar hunden upp
Päls och ögon - Pälsen ska vara glansig och fin och det ska inte vara mer fällning än normalt
Har hunden lätt att gå upp i vikt ska du anpassa sorten efter det och har den lätt att gå ner i vikt får du anpassa efter det.

Om man vill kan man lära sig massor om näringsintag och man kan analysera både energiintaget och bajs"uttaget", men i mångt och mycket är det sunt förnuft som gäller. En del hundar är jättekänsliga och har problemmagar (som min hane) medan en del kan äta stål utan at det märks (som min tik).

När valpen har blivit större (jag brukar tänka runt ett år) och växt i bra takt tycker jag man ska göra det som känns rätt, man känner ju trots allt sin egna hunds mage bäst. :smirk:

Det jag tittar på idag hos mina hundar är:
Hullet (revbenen ska kännas men inte synas)
Pälsen (ska vara glansig och fin)
Bajset (Ska inte vara löst eller jättestora/jättemånga högar)
Tänderna (Vill veta att fodret även kan hjälpa till med tandhygienen, vilket även vissa ben kan hjälpa till med)

Numer (vilket aldrig hände tidigare) har vi vid några tilfällen glömt att köpa mat (har två olika sorter till två olika hundar) och då vi bor i en by är det bara i en affär vi kan få tag på just det fodret vi vill ha, men då har vi antingen kokat pasta eller köpt något annat foder. Hundarna blir jätteglada och tycker det är smaskigt som attans. Dock är detta bara en nödvändig åtgärd någon gång då och då.
Min hane som är känslig i magen far inte illa av det, även om det kanske märks lite på fisarna. :angel:

Att enbart ge fullkornsvälling eller köttfärs känns som en fin väg till brister..

Jag har ju en leonberger (mkt stor ras även det) och hon fick valpfoder för stora hundraser. Om man ska göra hundfodret helt själv är det ganska trixigt att få ihop allt bra och dessutom i de mängder en stor hund ska ha.. Nej jag tror på färdigfoder. Jag ger dock inget skitfoder från ÖB utan Hills eller Royal Canine, Orijen eller annat. För jag har sett siffrorna på tandsten å annat efter vad djuren äter för foder och det är ganska stor skillnad.

Men som de andra sa, hör vad uppfödaren ger & om du ska ge annat byt sakta. Fil å sånt ger ju en del men det har ingen av mina behövt utom när de varit dåliga i magen.

Ett bra foder, med tillräckligt med näring i.

Många uppfödare av rasen lever tyvärr kvar i verkligheten om att för mycket protein för att hundarna växer för fort. Det är HELT fel. Mycket protein behövs för att valpen ska orka växa så fort som den gör (Oavsett foder) och samtidigt bygga muskler. Mycket fett behövs generellt sett också, för när GD-valpar drar iväg så fort i tillväxten så är det svårt för hullet att hinna med.

Jag rekommenderar Giant Babydog från Royal Canin, det är väldigt lättsmält och smakligt. Lagom stora bitar också. Därefter Giant Junior, när valpen blivit ca 5 månader gammal.

Ger ett large eller gigent breed foder av bra kvalitet. Då vet man att valpen får i sig den mängd protein och näringsämnen som den ska ha. Och framförallt så stämmer kalcium och forsfor balansen som är det viktigaste till storväxande raser och som är svårt att hålla koll på om man mixrar själv med mat.

Själv gav jag, på inrådan av utbildad foder rådgivare (min mamma:D), royal canin giant puppy till min när hon var valp. Nu finns även ett foder som heter Gigant babydog vilket man kan använda som avvänjnings foder och upp till 5 månader.

RC har haft en enorm foskning på främst GD och gjort massor med djurförsök på grandisar för att få fram ett bra foder just för dem. Så derför bör man naturligtvis dra nytta av den och inte hålla på och laborera med det själv längre. Om man nu inte är väldigt kunnig i näringslära och får mineralsammansättningen rätt.

Dock så fungerar säkert även andra bra valpfoder för storväxande raser som hills eller eukanoba osv.

jag körde benhårt på det uppfödaren gett och vad dom rekommenderade! dom skickar säkert med en foderlista om när det behövs ändras i mängd och så.

min grand danois fick ju metafysär osteopati så jag vågade inte byta foder förrän nu när han är tre...mest för att han inte gillade den sådär jättemycket utan man fick fjäska hela tiden. tänk på att grandisar är lite petiga med maten och gärna kan matvägra...
när min var sjuk så kollade jag runt jättemycket om foder och dylikt..alla var oense huruvida det skulle vara valpfoder eller inte, men det jag kom fram till var att uppfödarna rekommenderar inte valpfoder och vetrinärerna vill att man ger dom valpfoder. jag fick blanda vuxen foder och lite unghundsfoder. jag kom fram till att tro på alla uppfödare av rasen och en som jag hade kontakt med var även vetrinär och henne litade jag på under min jobbiga period.

kanske ska säga att min uppfödare använder precept och lone star...
och just det ja...välling!
fick tipset om det jag med, fast mest som komplement. typ som lite kvällsmål och så..min älskar det och kan fortfarande få det emellanåt. fast jag gav majsvälling...

Man behöver inte ge välling, nötfärs eller annat om hunden är frisk i magen och äter sin mat som den ska. Helt onödigt på äldre valpar.

Ge ett bra foder istället, för stora valpar som växer fort.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 100
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
499
Senast: Sel
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31