mat till "urinstenskatt"??

ragge

Trådstartare
Vill ge antingen RC, Iams eller Hills...Har en hona som äter allt, en hane som har haft urinsten 2 ggr på 3 1/2 år...
Dom får nu Hills light, lite skinka o godis ibland.
Det är innekatter båda två, dom är 3 1/2 och 4 år.
Honan är långhårig och spyr ibland.

Alltså jag vill ha ett foder som:
1.motverkar urinsten,
2.motverkar hårbollar(spyr),
3.och helst ett foder som dom inte går upp i vikt av.

Nån som har bra tips?

Sv: mat till "urinstenskatt"??

Måste du ge dom torrfoder då?
Både blötmat och BARF är vad jag har förstått bättre åt en katt med urinsten än torrfoder.

BARF?Vad är det?(jag är antagligen dum...):angel:
Min veterinär sa att hankatter får mest urinsten av blötmat..Därför så får dom nu sen 3 år tillbaka bara fri tillgång på torrfoder..innan så fick dom torrfoder fri tillgång och pussi blöt 2 ggr/dag.
Men honan har typ bullemi..hon slukar god mat spyr, sen äter lite till...osv.
Dom är blanka och fina i hullet mm.

Blötmat ger inte urinsten, okunnigt uttalande av veterinären. Dålig mat kan bidra till urinsten, ja men det finns våtfoder av bra kvalité. Faktum är att vätska är JÄTTEVIKTIGT för att förebygga urinvägsbesvär och katter som bara äter torrfoder får ofta i sig alldeles för lite vätska!

Detta är inte någonting jag har hittat på utan det är vad man idag rekommenderar både i USA och England (där den mesta forskning om katt pågår). Våtfoder före att förebygga urinvägsproblem och våtfoder för att bli av med dem.

Detta är inte någonting jag har hittat på utan det är vad man idag rekommenderar både i USA och England.

Konstig..det va våran veterinär här i skottland som sa att dom får lättare urinsten av blötfoder...:confused: :confused:

Be din veterinär att ta del av tex. FABs rekommendationer.

FAB=Feline Advisory Bureau är antagligen Englands största organisation som samlar in pengar för forskning och för att undervisa både kattägare, kattuppfödare och veterinärer. Deras hemsida för veterinärer hittar du här.

Hills har ett foder för *hårbollskatter*...Hills Hairball control heter det och finns även i lightversion.

Om jag var du skulle jag akta mig lite för att ge din urinstenskatt typ mellanmål som du gör. Risken är ganska stor han åker på urinsten igen. Mata honom enbart med den mat han ska ha utan nåt godis eller annat...

Är du säker på att du länkar till rätt foder? Mature är ju för "mogna" katter, inte unga. Innehållet är för övrigt inte mycket att hurra för:

ROYAL CANIN Veterinary Diet™ feline MATURE WK 28™ Dry
Korn, majs, kycklingmjöl, majsglutenmjöl, ris, kycklingfett, vetegluten, havre, kyckling, naturliga smakämnen, äggpulver, betfiber etc.

Väldigt mycket spannmål och väldigt mycket vegetabiliskt protein. Sedan återkommer problemet med vätska. Ett av de största problemen med torrfoder är att det inte innehåller någon vätska just och att de flesta katter inte lyckas kompensera vätskebristen vilket leder till låggradig, kronisk uttorkning vilket i längden kan orsaka urinvägsproblem. Senast jag var på en foderföreläsning Royal Canin anordnade ägnade de 2/3 av tiden till att prata om hur viktigt det är att katterna får i sig det enda deras mat faktiskt inte innehåller, vatten. Tillverkarna är medvetna om problemet, men kan inte göra ett jota åt det.

Ska eg inte uttala mig då jag är rätt okunnig på området, MEN....När jag bodde hemma och mina föräldrars hankatt fortfarande levde kokade dom hel strömming och mosade ihop med kokt potatis till båda katterna. Det just pga att hankatten dragits med urinstens problematik. Efter de började med den dieten hade han aldrig mer problem och båda katterna var friska som nötkärnor! :D Båda hade också fri tillgång på torrfoder, vilket de eg inte åt nämnvärt av....

//Alice

Vilken typ av kristaller/stenar har han haft? Beroende på typ så finns det specialfoder och de bör äta en strikt diet.
Angående veterinärens rekommendation av torrfoder så tror jag att någon har missuppfattat vad veterinären har sagt.

Specific FXD är framtaget för att motverka urinsten på kastrerade hankatter. FXD:n innehåller även en "hairball control" enligt förpackningen. Specific foder köper man hos veterinären och kostar ca 500 kr för en 7,5 kilos förpackning.
Mvh Fnatte

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: Nikan
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 345
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama