Mat till "sällskapshäst"?

A

Alexandras

Hej!
Om man har en häst som bara går i hagen och ibland följer med på lugna promenader, behöver de mer än hö/ensilage till mat då? Förut har jag läst att de bör ha iallafall lite havre också, men sen pratade jag med en annan tjej och hon sa att det räckte med hö.
Hur är det egentligen?
 
Sv: Mat till "sällskapshäst"?

Mina går nu bara i hagen och "skräpar" de får endast hö och mineraler. De gånger jag ibland kör någon så är det kort stund på raksträckor och de klarar sig bra med hö ändå.
 
Sv: Mat till "sällskapshäst"?

Har du ett bra hö klarar de flesta hästar som inte tränar hårt (elittränande hästar och travare och galoppörer) sig på det.

Men har du ett dåligt hö kan du behöva komplettera även åt en häst som inte gör något...
 
Sv: Mat till "sällskapshäst"?

Det beror på värdena i ditt hö. Har du ett bra hö med tillräckligt med protein i förhållande till energi så behöver inte hästen mer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 152
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 808
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp