Mat till kräsen 3:åring på boxvila..

Lazy Lady

Trådstartare
Min lille 3åring har haft oturen att trampa in en 5cm lång pinne i hoven och står nu på boxvila tills dess att hålet dragit ihop sej och han är ohalt:( Vilket troligtvis lär ta ett bra tag...
Han skadade sej i söndags kväll och har stått inne sedan dess (han har givetvis varit på klinik!) Han har ruskigt ont och han har tyvärr riktigt dålig aptit, han är ganska svårfödd och nu börjar han redan se ut som en vinthund:cry:
Han pillar i sej max 5-6 kg hö om dagen, och han får kraftfoder morgon och kväll 1,5kg Hippo Grow and breed och 0,5kg betfor/ giva. Nu har han även börjat rata kraftfodret. Gör ingen skillnad ifall han har sällskap inne, han äter lika illa vilket som.

Vilket foder är absolut smakligast och innehåller mest näring så han inte ser ut som en avbarrad julgran när detta är över?! Har provat hälla lite olja på maten, inte gott sa Nick.. Provat hälla på lite melass, inte gott det heller. Provat ge Hippon först torr och betforn i en hink, nej inte gott..

Ska åka och köpa lucern pellets till honom på måndag, det har han gillat förut så hoppas det går hem.

Kan tillägga att det är en appendix quarter (50%fullblod 50%quarter) ca 148 och vägde 450kg innan detta.

Någon som har tips på smaklig smaskmat?

/LL som lider med plutten...

Sv: Mat till kräsen 3:åring på boxvila..

Mina hästar har alltid ääälskat Fibergi i alla former, det kanske kan vara ett kraftfoder att testa? Och kanske lucernhack om han inte äter pelletsen?
Jobbigt läge...

Tack för ditt svar!
Jag får åka och botanisera hos foder nissen på måndag. Fibergi har grannen, får kolla ifall han kanske gillar det, tyvärr är det ganska långt ifrån vad han fodras med idag, men om han äter det så är det värt ett foderbyte.

Äter han inte betfor heller? Det brukar mina hästar tycka om.
När det gäller lusern så hade jag satsat på ngt utan melass. Jag har en ponny som äter allt som går att äta och lite till utom lusernhack med melass. Jag har förstått att det är fler hästar som inte gillar det. Nu har hon även tröttnat på lusernhack med olja. Men pelletsen är fortfarande jättegoda.

Annars finns ju fodermorötter. Finns det ngn häst som inte tycker om det?

Tänk på att hästar ofta har svårt för nya foder. Det tar lite tid för dem att vänja sig. Jag hade nog inte testat med massor av olika foder.

Jag har haft min 1 1/2 åring på boxvila en dryg månad här under hösten pga en operation. Jag gav bara hö, fri tillgång.(råd från vet) Inget kraft foder alls, det kan vara risk för kolik om man fodrar med kraftfoder vid boxvila. Lite betfor kan vara bra för att hålla igång magen. Jag gav min häst lite skivade foder morötter.
Jag skulle inte riskera att byta foder när hästen står på box.
Tråkigt att din häst inte pillar i sig mer hö..kanske kan du fodra med lusern hackad strå som komplement, det är ju ett grovfoder som hästarna brukar tycka om.
Lycka till!

Är du säker på att han bara är kräsen? Jag funderar på om det är smärtan som gör att han inte äter, eller går han på smärtstillande? Jag förmodar att du tempar honom dagligen, så att han inte har fått feber. De kan ju äta sämre när de står ensamma och blir oroliga av det, men du skrev att han äter lika illa med och utan sällskap.

Annars har du fått bra råd, min egen kräsna hästs favoriter är Hippo Grow Alfa, betfor och morötter. Jag skulle nog ringt vet och diskuterat hans dåliga aptit, hästar kan ju tappa vikt snabbt.
Hoppas det löser sig!

Får hästen något smärtstillande?

Mitt matvrak till häst, ett islandssto åt bara 3 kg hösilage om dagen den veckan hon stod på Metacam förra hösten, en mängd hon i normala fall skulle ha ätit upp på långt under 2 timmar. Kunde först inte förstå vad det var som gjorde att hon inte åt, men så fort kuren med Metacam var slut blev hon sitt vanliga matglada jag.

Svarar alla på en gång:)

Han äter som sagt lika illa vad det än läggs i boxen, vet tyckte han kunde få kraftfoder så att han får i sej något öht. Han har ingen feber, tempas 2ggr/dag.
Han får inget smärtstillande, fick han bara första dagarna. Han har rejält ont så jag tror mest att det hänger ihop med det.
Lucern har han fått förut och ätit med "bra" aptit så jag ska inhandla detta på måndag.
Måndag är det även dags för återbesök på kliniken, så då kan jag diskutera det mer med vet.

Vill bara uppdatera lite, i natt hade han faktiskt ätit upp nästan allt som fanns i krubban och ätit ganska mkt av höt som jag la in igår kväll:laugh: Han såg allmänt gladare ut så den värsta smärtan har väl börjat lägga sej, och med det kom lite av aptiten tillbaka:bow:.
Kommer ändå rådfråga vet angående fodret imorgon när jag är där.
Lucern med melass har han smaskat i sej förut så det kommer inhandlas till honom.
Det va med ett lite lättare hjärta jag gick in från stallet i morse.

/LL

Vad skönt att höra att han äter bättre! Om hästen gillar luzern med melass, så kanske det funkar att köpa melass och hälla över annat foder? Jag har själv inte prövat att hälla melass över hö, men har läst om det, kan det vara något? Det kan nog vara vara bra att blanda melassen med vatten gissar jag.

Om det är en framhov skulle jag hänga upp ett hönät o sen ge lite kli o soja i maten. Det brukar vara poppis plus att den då inte faller ur även muskulärt.

Köp morötter o blanda i.

Min stora åt ej annat än krafft när hon var ung. Fick stå o riva morötter för att lära henne att äta annat:crazy:

Pyssla lite extra med den o ge den en trädstam- inga fler pinnar i fötterna:angel:

Det är en bakhov.
Va inne på återbesök med honom idag, allt ser fint ut (vilket jag redan visste efter 4bandagebyten;))
Nu blir det inga fler återbesök om läget inte försämras.
Vet tyckte jag skulle fortsätta med foderstaten jag redan har. Så jag kör på det. Lillkillen får maten uppdelat på flera små mål istället för morgon och kväll, det verkar fungera hyffsat.
Han har fått fina plast dunkar och annat skoj i boxen som han kan väsnas med:D´

Förhoppningsvis kan han gå ut igen om 1-2veckor, läkningen går fortare än vad vet förväntat sej. Så vi håller tummarna för att det fortsätter åt rätt håll! Han är dock rejält halt, men vem fanken hade inte varit det?! Bara hålet/såret drar ihop sej kan han vara ute i en mindre hage:)

Blir inga trädstammar eller dylikt för honom, då snubblar han garanterat på den:cool:
Ska göra om alla hagar till platta sterila fyrkanter, det verkar vara det enda dagens veklinghästar klarar av att gå i utan att skada sej:idea:

/LL

Senast ändrad:

Min unghäst hade flera månaders boxvila förra året. Jag gav lusernhack, lusernpellets, linfrökaka och betfor (mycket blött). Hon åt med god aptit och höll både hull och humör uppe. Tycker lusernhack är otroligt bra att ge, alla mina hästar gillar det och äter det även om jag blandar i något "otäckt". Hoppas din häst äter bättre nu om smärtan avtar!

hestekraft säger jag bara :bow:

försök att hitta det det innehåller Massor och de flesta hästar jag träffat som ätit det har gillat det :)

Tråkigt att du har problem att hitta foder som passar. hoppas att du hittar något som passar honom

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka