Mat till kolikhästar?

Tussemaja

Trådstartare
Ni som har hästar som har lätt att få kolik (framförallt förstoppning) vad ger ni för mat? Hur ser ni på grovsttråigt kontra finstråigt hö? Jag ger nu ett ganska grovstråigt hö med i huvudsak timotej och har ibland undrat om jag kanske ska försöka hitta nåt med tunnare strån. Eller kan det bli motsatt effekt - alltså att tarmen arbetar sämre? Finns det specialstråfoder som är anpassat till kolikhästar? Det där med vatten, utfodring ofta osv vet jag redan.

Sv: Mat till kolikhästar?

Min pålle hade kolik rätt offta innan å jag provade olika sorters hö men de gjorde ingen skillnad så jag gav mej in på kraft fodret i stället..

Nu får hon fibergi å betfor med MASSA vatten i å även linfröolja.
varannan dag så tar jag en stor spruta å fyller med parafin olja å sprutar i munnen på henne på veterinärens inrådan. å sedan jag började göra detta å ge henen den maten mm så har hon inte haft kolik på nästan 1½ år nu =)
Så funka måste de ju göra =) sen skadar de ju inte å blöta höet..

vet ville att jag skulle sätta in en tunna full med vatten å sen lägga höet i den så d ee riktigt blött... så e d nån bal som e torrare så blöter jag de i en sån tunna annars e de bara å vattna de =)

de e dom tipsen jag kan ge =)

Jag har också en häst som har lätt att få kolik, både förstoppnings och gaskolik.
Det som gjort att han klarat sig från att få återkommande kolik är att han nu går på fri tillgång hösilage plus att han får lite betfor med mycket vatten i.

Försökte ett år att ha flera små utfodringar per dag i stället med hösilage, men koliken kom som ett brev på posten.

Så nu går min pålle på fri tillgång och håller sig pigg och glad .

Ett litet tips från mig bara..

Tack båda två!
Jag har blivit misstänksam mot hösilage, då hennes två värsta koliker inträffat i samband med att jag utfodrat med hösilage. Hon är den enda häst jag nånsin träffat som inte gillar betfor, vilket är jättesynd eftersom det ju annars kan vara ett bra sätt att få dom att dricka mer.
Hon får linfrökaka och lucern i massa vatten, paraffinolja dagligen just nu. blöter höet men kanske borde jag lägga det i blöt längre...
Grattis till att ni tycks ha hittat bra knep till era hästar! Jag misstänker magsår på min tjej, så därför börjar jag medicinera henne på måndag....

Min polle är också väldigt kolikbenägen, krubbitare och luftsnappare. Kan inte ha krubbitarrem. Nu står vi i ett stall där de får hösilage fem gånger om dagen, och tre gånger med kraftfoder. Vi har foderautomater vilket underlättar en del. Stallet har dessutom ordnat två olika hösilage, ett med 26 g smb rp/kg och ett med 68 g smb rp/kg och dessutom tillgång till halm. Han har klarat sig utan kolik på väldigt länge nu och jag misstänker att en av anledningarna är att han alltid har möjlighet att tugga på något och genom att blanda upp det låga höet med det med starkare värden så kan jag ha mindre kraftfoder. Helt klart en fördel då han har haft fång. Kraftfoder köper vi själva och det får han i mindre mängder.

Efter ridning får han lusernpellets med rättså mycket vatten. Ett jämnt foderintag med tillgång till större mängd stråfoder och regelbunden motion har funkat bra för oss. :)

Åh, så tråkigt! Hoppas på det bästa för er!

En av mina hästar hade tidigare lätt att få kolik. Min veterinär tipsade mig om linfrö. Jag ger honom linfrögröt ett par ggr i veckan och han har inte haft kolik sedan jag började med detta för ca 1 år sedan.

Det enda som verkligen hjälpte min kolikhäst var jäst, vanlig bakjäst inte foderjäst. Jag visste ju att jäst kan lösa lättare kolikanfall och jag hade hört många veterinärer rekomendera att alltid ha jäst hemma men den veterinären som hjälpte mej mest sa att jag skulle ge henne en bakjäst dagligen. Så det gjorde jag och antalet kolikanfall minskade drastiskt.
Det som jag också märkte skillnad på var om hon var varm eller om hon frös. Jag fick börja täcka henne så att hon verkligen var varm och "skön" under täcket istället för normalt ljummen. Hon fick absolut inte lägga sig ute om det var under typ 15 grader eller om det hade regnat för då fick hon kolik direkt utan då fick hon vara inne några timmar några gånger per dygn även om det var sommar. Hon kunde inte gå utan täcke i lätt sommarregn för då fick hon också kolik direkt.
Jag har eget stall och är hemma så jag kunde ju gå och släppa ut och in hästarna några gånger om dagen men det är ju svårare att lösa om man har hästen inackorderad eller om man jobbar normala tider.
Det som kan vara lösningen då är magtäcke och att aldrig klippa hästen på magen.
Nu är det snart tre år sedan hon dog, dock inte av kolik utan av annat så jag vet ju inte hur det hade blivit om kolikerna skulle försvunnit helt med tiden då hon bara levde 8-9 månader efter att jag hade börjat med jästen. Hon fick bara ett eller om det var två anfall till under den tiden. Innan jag började ge jästen så hade hon anfall av varierande grad varannan vecka.
Så, en bakjäst om dagen och aldrig bli blöt eller minsta kall var det som fungerade på min kolikhäst.
(Givetvis regelbundna fodringar osv men det vet du ju redan.)

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 396
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden