Mat till kanin

Q

Quiet Elegance

Hej!
Vad skulle ni rekomendera för mat till en 4årig utekanin på ca2,5-4kg?

Sv: Mat till kanin

5-4 kg?!
Inte 4-5kg då? :smirk:

Rekomendera för mat? Ja, i alla år jag har haft kanin, så har de hat tillgång till hö, (fritillgång, de äter ju dock inte så mycket) havre/pellets blandning, saltsten samt vatten.
Morötter å vitkål... samt övriga grönsaker, äpplen...
Mina niner va åxå ute kaniner

Tror hon skrev 2½-4 :P
Ja, hö, vatten och saltsten ska de ha fri tillgång till. Lite pellets på morgonen och blandade grönsaker på kvällen. :) Vitkål och morötter, som sagt, är nyttiga med mycket vitaminer, och brukar vara omtyckta. Gurka och sallad kan ges som godis ibland - det innehåller inte annat än vatten... Paprika, blomkål, broccoli, osv kan du också ge. Tänk bara på att vänja kaninen vid ny mat långsamt, de har känsliga magar! Var speciellt försiktig med olika sorters kål, och paprika. De kan få ont i magen av för mycket :)

å tack för svaren... det hjälper mkt! jo jag skrev 2½-4kg... :) var lite trött när jag skrev inlägget så jag tänkte inte på att ½ fanns.. ;)

så lite så :) vad är det för ras på ninisen då?

han är nog en gatblandning skulle jag tro... dom jag fick honom av sa att han var gotlandskanin, men han ser inte riktigt ut som en renrasig sådan iallafall... så här ser han ut:
105-0533_IMG.jpg

visste inte ens att det fanns något som hette gotlandskanin... :P av mina enorma kaninkunskaper kan jag konstatera att det varken är en vädur, hermelin eller löwen :D -stolt- jag är riktigt bra på sånt här... ;)

va söt :) jag har bara haft små-ninisar så jag är inte så inne på större raser... ;)

Herregud! Den ser nästan ut som min kanin! :eek:

Kopiera in adressen i adressfältet så fungerar bilderna:

http://www.freewebs.com/fannysfoto/Cerasno1.jpg

http://www.freewebs.com/fannysfoto/Cerasno2.jpg

Till frågan.. :smirk:

Fri tillgång på hö, vatten, salsten... 1 morot morgon och kväll eller motsvarande frukt/rotfrukt ibland.

Är det en fyrakilos kanin så ½ dl pellets morgon och kväll. 2,5 kg kanin räcker med ½ dl pellets totalt per dag. Blanda ut med mycket fibrex och rågkross (finns i mataffärer). En fruktträdspinne / dag och så rikligt med motion!

jo mille (min kanin) var väldigt lik din kanin :smirk:

Vilken söt kanin!Vågar du verkligen ha den lös sådär?Min förra skulle ha stuckit men det kanske är ett tecken på att hon inte gillade mej :smirk:

hehe.. Tack.. jo det är lätt att ha honom lös för att han är ganska lat av sig och så älskar han verkligen människors uppmärksamhet så han är väldigt lättfångad :) han springer heller aldrig från gården :smirk:

Det ser snarare ut som en New Zealand Red tycker jag.
Jäkligt fin är den i alla fall. Mina utekaniner får när det är kallt (flera minus) fri tillgång på havre och sen får dom kaninpellets. Dom stora (mina New Zealand Red på 4kg) får ca 1,5 dl pellets per dag också då det är kallt.

Sen får dom äpple (vi har massor i källaren så det är därför, går lika bra med en halv morot.)

Fri tillgång på hö och vatten och saltsten såklart. (saltstenen rör dom i princip inte på vintern)

Sen när det är lite mildare ute så drar jag ner lite på havren. Men dom är vana att ha fri tillgång och det fungerar på mina. Men om du ser att din kanin blir tjock så får du ransonera.

Det är så olika från kanin till kanin. Kål skulle jag inte ge! Det kan ge gaser och en kanin kan få trumsjukan av det!

okej.. tack!

Tack till alla som har skrivit! det har hjälpt mig väldigt mkt :D

aramis skrev:
Kål skulle jag inte ge! Det kan ge gaser och en kanin kan få trumsjukan av det!
om man bara ger några blad vitkål, nån gång i veckan, är det väl ingen fara? min är iaf helt tokig i det.. ;)

Jag gör det inte. Skulle inte riskera det, men gör du det nu och det går bra så kanske det går bra i framtiden också???

ser ut som min lilla rackare..
men han är lite mindre, väger bara drygt ett kilo...

Pellets, havregryn, hö....
Morötter, äpplen, knäckebröd...

Liknande trådar

Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 389
Senast: Badger
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
429
Senast: KeeNine
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: Blyger
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 325
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar