Sv: Mat till fjording
Vad tycker ni att en fjording på 145 cm och dryga 100 kilos övervikt som rids 2 dar i veckan ska äta??
Vad får han får grovfoder? Analysvärden på det?
För allting beror på vad för värden det är i grovfodret. Om det är normala/höga värden i det så räcker det att bara ge hö och mineraltillskott. Hur MYCKET vet man först när man har värdena på höet.
Men vad gäller energimängden i hö så brukar den oftast ligga kring 8MJ/kg foder. Så låt säga att din häst väger ca450-500kg (eller BÖR väga det, nu väger den säkert runt 550kg) och den är förstås lättfödd - den har då ett behov av ca 50MJ. 6.5kg hö (med 8MJ) ger 52MJ. Alltså är det nånstans kring 6-7.5kg hö den ska ha beroende på vad det är för värden i höet.
Proteinmängden varierar avsevärt mycket i grovfoder partier! Det kan vara allt ifrån 10-110g smältbart råprotein per kilo. Om det är lägre än 35g så bör du ge proteintillskott av nåt slag. Är det högre än 40g så kan du bara ge hö. (överskott av protein gör inget när det kommer från grovfoder)
Det är EXTRA viktigt med en överviktig häst att ha NOGA KONTROLL över alla värden och vad den får i sig. Även om den är lättfödd och ska bantas så måste alla behov fortfarande täckas! Det innebär att man med så lite som möjligt försöker få i den allt den behöver - dens ka få lagom energi och protein, alla mineralbehov ska täckas och även se till att den inte lider av vitaminbrist.
Jag håller också på o bantar en kraftigt överviktig nordsvensk. Hon hade också ca 100kg övervikt men har REDAN gått ner hälften på 2månader!!.
Första månaden drygt hade vi ett oanalyserat hö så då gav jag henne 6kg hö, ca 1kg halm, 1kg lusernpellets, några dl linfrökaka, 100gram mineraler, tillskott av B-vit. Gav henne lusern för att säkra proteinintaget eftersom det höet vi gav inte var analyserat och jag inte visste vad det hade för proteinvärde - det kan ju ha vart jättelåg protein och jag vill inte riskera proteinbrist!
Nu sen ett par-tre veckor tillbaka har vi fått in ett nytt höparti som är analyserat med värdena 8.8MJ/60g smbrp per kg foder. Det är tyvärr högt i energivärde, skulle gärna haft ett hö med energivärde kring 7MJ så jag kunde ge henen MER hö. Proteinvärdet är kanonbra! Men kunde även varit 10g mindre (omkring 50g) särskilt om energivärdet skulle varit lägre.
Iaf - med detta hö behövs ingen lusern så nu får hon bara:
7kg hö
ca1kg halm (2kg när det blir kallare)
4dl betfor (bara för att blanda mineralerna i )
120gram MIner Blå
1-2 matskedar foderkalk (för att vårat hö hade så hög fosforhalt)
Jag har motionerat henne ca 3-5dagar/vecka, mest långa skritturer och klättring.