Mat till äldre fullblod!

jemeni

Trådstartare
Har ett äldre fullblod (22år) som jag har fått ansvar för...
Han har under hösten tunnat ur så mycket så jag skäms! Vi har flyttat efter 20år i samma stall.

Han är avmaskad, tänderna kollade, och i övrigt pigg men han går FN inte upp i vikt...

Går i hage med gräs på dagen
äter:
Svart Havre 2liter
Müslie (för avelshästar) 3,5liter
Korn Koss 1,5liter
Olja 1 1/2 dl
Hö 8kg

Lusern äter han inte och mer hö går det inte att få i han han lämnar reda som det är nu.

Någon som har tips? Min fantasi börjar ta slut...
(väntar på hö analys)

Sv: Mat till äldre fullblod!

Något riktigt proteinrikt? Exvis lucern?

Jepp tyvärr är han väldigt kräsen med maten... man får byta kraft/hö under vintern 2/3gånger så där blir någon ny smak då äter han igen ett tag.

Han får special blandad müslie med äppelsmak och mer protein än vad det är i lusern (kan inte värdet är på jobbet)

Vårt kräsna, svårfödda, lusernhatande fullblod äter med glädje Hippo Alfa och håller sig väldigt fin på det.

Det kan vara värt att testa!
Annars får väl min feta unghäst äta upp resterna:angel:

Senast ändrad:

Dodson o horrels (stavning??) senior foder är super , framtaget för fullblodshästar.

Ger vårt svårfödda fullblod Kraft Rehab och det gillar han, han är också kräsen, äter inte Lucern alls, inte äpple eller knäckebröd, smakar inte ens hästgodis om man provar ge, provat ge en sockebit för att testa, blää, äter kanske 10kg selage som mest, när det läggs ut i hagen så tuggar han en stund sen går han därifrån. Nu är han i bra hull på Rehab, betfor, o rapsolja ett par dl om dagen och selage med bra värden, morötter får man i han ett par st om man ger ur handen, lägger man det i kraftfodret pillar han ur dom.
En riktig kinpelle är han.

om han går med på det så kan du nog öka oljan.
Och ge något med mer protein i om han behöver mer muskler.

Krafft Rehab har jag hört många vara nöjda med.

Tack för alla svar!
Sakta men säkert börjar han ta sig få den foderstaten han får...

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vi har en quarter som blir 17 år på det nya året. Sista tiden har han börjat tunna ur. Han är avmaskad. Har ej analys på hö. Tänder...
Svar
9
· Visningar
2 031
Senast: Sirap
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 440
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar