Mat till AKTIV hund?

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Piggelkot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 4 473
Sv: Mat till AKTIV hund?

Varför kan du inte ge enbart färskfoder? Räkna med att ge vovven ca 700 gram om dagen utöver grillkorvarna, det är ungefär 15-20 kronor i dagsgiva= ca 600 kr per månad (vad en torrfodersäck kostar).

Min schäfertik (vuxen) får ca 7-800 g färskfoder, vom eller annan rå mat om dagen. Medan min unghund (terrier) får 2-300 g.

Jag vart lite otydlig kanske.. Hon får tre dl magnusons blanda och 100 g färs på kvällen! (och olja, mineraler o.s.v.) På morgonen får hon lika mycket men jag vill ge henne torrfoder på morgonen. Mest för att det blir lättare men även billigare. Briser på torrfodret spelar inte så stor roll. Vet inte om det har någon betydelse men hon äter mellan 2-3 grillkorvar om dagen (genom träning). ;) sedan har vi 4 hundar till som oxå äter färskfoder.. Om jag ska till stallet på morgonen kan inte hon följa med eftersom det tar för lång tid att fixa maten och det blir för sent att ge när jag kommer hem. SÅ om hon får torrfoder kan hon alltid följa med :D Så lite tydligare..

Din hund blir magrare och det finns bara en anledning till det: hon får för lite näring (eller för mycket motion). Varför inte bara öka på mängden mat hon får? Du ger ju redan färskfoder på morgonen. Varför skulle det ta längre tid att göra mer? Om du nu vill göra det bekvämare för dig; ge mer torrfoder på morgonen. Jag kan faktiskt inte se problemet med utfordringen. Kliv upp lite tidigare eller ge hunden ett lunchpass. Se bara till att ge henne mer mat, hon får helt enkelt för lite. Om du jämför med vad alla andra ger sina hundar som skrivit i tråden så är det uppenbart.

Hunden kan ju inte bara få blandfärs? eller har jag missat något?

Till vallhund: Hon funkar bäst på grillkorv... så jag använder grillkorv :D

Hunden kan ju inte bara få blandfärs? eller har jag missat något?

Till vallhund: Hon funkar bäst på grillkorv... så jag använder grillkorv :D
med färskfoder avses ett helfoder, dvs du behöver vare sig ge torrisar eller torrfoder.

Finns flera mätken:
Bravo, Ptiima, Nordic o fodax, som är Svenska, sen finns det mycket uppskatatde Vom og Hundemat från Norge.

Att tillsätta färs till hundarna blir inte bara dyrt, det ger näringsbrist på sikt.
Dessutom kan det rubba på balansen mellan olika vitaminer o mineralr som kroppen behöver.

Så återigen, sktiv vad du menar med blötfoder!

Det kallas färsKfoder det flera här refererar till! Dvs det är inte ren "köttfärs" enbart utan ett komplett foder för hunden.

/Swat

Men ger du blandfärs eller färskfoder?

Det är ju inte riktigt samma sak. Ger du köttfärs kan jag förstå att du ger mineraler och kalk också, men annars är det fullständigt onödigt. Allt sådant finns redan i fodret.

Ett färskfoder tar inte mer tid att fodra med än torrfoder. Bara klippa upp korven och hälla upp i skålen. Inte blir det direkt dyrare än torrfoder heller. Då min hund åt Klass så kostade det runt 400 kr/månad. Nu på torrfoder kostar han 600 kr/månad. Dock anser även jag att du ger för lite mat. Min lättfödda Schäfer får mer än så. På färskfoder får han 1 kg vid normalt arbete och på torrfoder får han 8 dl ca.

Du kanske kan prata med uppfödaren om du känner dig osäker? Om jag inte minns fel kommer han från en större Malle-kennel och de bör ju veta vad som funkar på deras unghundar.
Annars tycker jag du fått bra och konkreta råd här: Mer mat! :laugh:

Jo men den maten de ger finns inte att köpa i affärer i sverige.. (måtte beställa flera pallar från tillverkaren) Den mat hon får om dagen är alltså = 200g köttfärs, mineraler, kalk och 6 dl magnusons blanda. (alltså, med magnusons blanda ska man blanda maten själv) Hon får alltså 3dl och 100g på kvällen och samma på morgonen.

naturligtvis ska jag höja, eftersom hon är för tunn. Det har jag tänkt hela tiden. Men jag ville veta om det fanns något märke som var bättre än något annat o.s.v.

Wow, vanlig köttfärs alltså? Ifrån mataffären? Då fattar jag att det blir dyrt!

Vill du ha färskfoder så köp ett i djuraffären, det finns flera helfoder att välja mellan; Bravo, nordic, klass, fodax, Vom og hundemat osv. Fråga efter helfoder - då slipper du stå och blanda i massa annat = går väldigt fort att slänga upp mat till hunden.

Om du vill ha torrfoder kan du ju höra med uppfödarna, annars får du prova dig fram. Det är ju väldigt individuellt vilka foder som passar. Min fick högenergi under en period när hon växte och var lite väl tunn, samt arbetade mycket. Nu under vintern klarar hon sig på "vanligt" utan att tappa hull el. muskler.

Och flera sorter av FÄRSKfoder kan du köpa hem eller hämta. Så byt ut färsen mot färskfoder.

Okej, då var det löst, hon ska få mer mat och någon av de märken som nämnts i tråden.. Ska läsa på lite om de..

Kolla in Vom og Hundemat, de med aktiva hundar som utfodrar med det är mycket nöjda.
Gillar du Magnussons blanda så blanda istället med Klass köttkross eller Vom, rena animalier o altstså inget helfoder.
Nu är jag inte så insatt i det märket, men man skall väl blanda det med animaliska produkter utan att behöva tillsätta vitaminer o mineraler?
Att ge Nordic lax ibland är oxå bra, fett o fint.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 205
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 858
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka