Mat till AKTIV hund?

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Piggelkot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 4 473
P

Piggelkot

Mina vovvar har alltid fått färskfoder, men det funkar inte till malle valpen på 7 månader.. Att ge henne mer än 200 g färs om dagen blir lätt dyrt... ;) Hon har fått börja följa med till stallet varje dag, en bit att gå dit och hem + runtspringning i stallet gör att man gör av med energi. Hon har börjat bli riktigt tunn sedan hon började följa med..:D + träning o.f.c. Eftersom hundarna alltid fått färskfoder har jag ingen aning om vilken mat jag ska köpa? :confused: någon som vet vad som kan vara bra till en 7 månaders växande malle tik, väldigt väldigt aktiv. otroligt mat glad.. Priser spelar inte så stor roll bara det är bra. tacksam för hjälp! ;)

Sv: Mat till AKTIV hund?

Jag ger mina tre mycket aktiva border collies färskfoder. Köper fryst färdigfoder via en lastbil från Fodax. Den växande hanen(16 mån) äter nu lite drygt dubbelt den rekommenderade givan för hans viktklass, av det mest energirika fodret. Då håller han hull och musklar sig även nu när det är kallt och han jobbar så hårt i snön. Den färdigväxta tiken(2 år) får precis rekommenderad dos av samma foder, och den lite beniga tolvåringen får 2-3 ggr givan.

Jag köper så stora mängder att jag kommer undan med ca 10:50 kr/ kg. Att fodra mina tre kostar mig alltså inte många hundringar i månaden, trots att det är ett högkvalitativt färskfoder. Sen kompletterar jag med nötben för sysselsättningen, och ren fårfärs som omväxling nå nån dag i veckan. Men det är mer för att jag får tag i det gratis än för hundarnas skull;)

okaj för nu får hon 3 dl magnusons och 100 g färs och mineraler, kalk och olja på kvällen, vilket hon ska fortsätta få oxå. (alltså färskfoder, mängden ska vi nog öka) Men vi funderade på om hon kunde få något bra torrfoder på morgonen..? Om det fanns något bra. Jag vet ju att färskfoder är det bästa men det skulle ju inte bara bli lättare att ge vanligt på morgonen.

200 låter alldeles för lite. Min 35 kgs hund fick 600 gram om dagen när hon var som mest aktiv och byggde muskler.

Nu kör jag också på Fodax och det blir billigare än torrfoder av samma kvalitet.

hon väger 20 kg och är 56 cm hög.. Det är först nu hon har börjat röra sig så dant :D

200 låter alldeles för lite. Min 35 kgs hund fick 600 gram om dagen när hon var som mest aktiv och byggde muskler.

Nu kör jag också på Fodax och det blir billigare än torrfoder av samma kvalitet.

Instämmer i att det låter på tok för lite.

Min normalaktiva jaktgolden på 23kg fick ca 600 gram om dagen när han åt färskfoder. (Fodax Vit)

okaj för nu får hon 3 dl magnusons och 100 g färs och mineraler, kalk och olja på kvällen,

Låter väldigt lite i fodermängd tycker jag..

Min fauvevalp på 4½ månad äter betydligt mer än så på en dag och jämför jag med en jämte i samma ålder, så ligger fodergivan på ca 5 dl högenergifoder 2 ggr/dag + några dl fet färs.

håller med de andra om att det låter väldigt lite?

tips på torrfoder för aktiva hundar , RC energy 4800, Standardt Extra.

*kl*

Håller med om att det låter jättelite,

Har en valp i samma ålder, mellan pudel som väger ca 9 kg och han får ca 250 gram färskfoder.

KL

Och min (iofs lite svårfödda) dvärgschnauzer äter nästan 300 g färskfoder (priima) om dagen. Han väger väl runt 7-8 kg nu

TS: Jag sällar mig också till de andra som tycker att din hund får på tok för lite mat :crazy:. Har vi alla missuppfattat? Annars är det ju inte konstigt att hon är tunn om hon får så lite mat?

Läste om, är det för att det blir dyrt när du ger henne MERän 200g om dagen frågan gäller?

Menar du färs = köttfärs eller färskfoder? Varför skulle du inte kunna ge färskfoder till din unghund?

Magnussons meat & biscuit har jag gett min mycket lättfödda, kastrerade och inaktiva tik. Det är nog ingen bra mat till en växande unghund. Deras "kennelfoder" är det väl ännu sämre näringsvärde i? Vill du fortsätta ge torrfoder så rekommenderar jag en sort för just aktiva hundar, det finns en uppsjö på marknaden så det är bara att välja och vraka. Ger du helfoder ska du inte heller ge några extra vitaminer och mineraler. Det kan göra stor skada att överdosera.

Mina vovvar har alltid fått färskfoder, men det funkar inte till malle valpen på 7 månader.. Att ge henne mer än 200 g färs om dagen blir lätt dyrt... ;) Hon har fått börja följa med till stallet varje dag, en bit att gå dit och hem + runtspringning i stallet gör att man gör av med energi. Hon har börjat bli riktigt tunn sedan hon började följa med..:D + träning o.f.c. Eftersom hundarna alltid fått färskfoder har jag ingen aning om vilken mat jag ska köpa? :confused: någon som vet vad som kan vara bra till en 7 månaders växande malle tik, väldigt väldigt aktiv. otroligt mat glad.. Priser spelar inte så stor roll bara det är bra. tacksam för hjälp! ;)

Förstår inte riktigt. Att ge hunden mer än 200 g färskfoder blir för dyrt men i sista meningen skriver du att priset inte spelar någon roll. Får inte ihop det. Tycker att din hund får alldeles för lite mat. Jag färskfodrar mina två 30 kg hundar med 600 gr Nordic + 1 dl Standard/st och dag. Din hund behöver bara mer mat av det hon får i dag helt enkelt.

100 gr färs/dag?:eek: Det får mina en dag i månaden, det kallar jag "fastedagen" :crazy:

För att förtydliga lite ang vad mina äter:

Hane 1, 12 år gammal 28 kg ca 64 cm hög
750 gr Fodax röd
eller
700 gram fårfärs + märgben + matrester.

Hane 2, 15 mån gammal 24 kg ca 60 cm hög
650 gr fodax röd
eller
700 gr färs + ben + matrester

Tiken, 2 år gammal 17 kg ca 45 cm hög
450 gr Fodax röd
eller 450 gr färs + ben + matrester

Detta är fodergiva per dygn.

Information om Fodax röd finns här:
http://www.fodax.se/downloads/varudeklaration.xls
Såhär skriver företaget själva om det:
(endast för hårt arbetande hundar,
ex. draghundar)

Innehåller fisk. Ett foder för mycket aktiva hundar och lämpligt till långdistanshundar (typ draghundar)
Utfodring
Det är viktigt att iaktta noggrannhet och försiktighet när man utfodrar med Fodax, eftersom det är ett kraftigt och energitätt foder. Överdosera ej!

Min lilla valpis på kring 10 kg äter runt 5 dl valpfoder om dagen, plus runt 350g Fodax Röd - allra kraftigaste.
Torrfodret är mest för att göra slut på det, det hade fungerat lika bra på enbart färskfoder.

För att göra en snabb jämförelse så äter min vuxna tik på ca 22 kg omkring 6-7 dl torrfoder/dag (Juniorfoder) alternativt kring 500g Fodax Röd, och hon är lättfödd och helt färdig i kroppen.

Oj! Min Vita Herdehundvalp på 11v äter redan ca 750g / dag Priima färskfoder för att hålla hullet, måste snart öka givan för han är mycket aktiv. Taxen på 8kg äter 500g / dag och min VH på snart 2år får 1kg /dag.

Jag vart lite otydlig kanske.. Hon får tre dl magnusons blanda och 100 g färs på kvällen! (och olja, mineraler o.s.v.) På morgonen får hon lika mycket men jag vill ge henne torrfoder på morgonen. Mest för att det blir lättare men även billigare. Briser på torrfodret spelar inte så stor roll. Vet inte om det har någon betydelse men hon äter mellan 2-3 grillkorvar om dagen (genom träning). ;) sedan har vi 4 hundar till som oxå äter färskfoder.. Om jag ska till stallet på morgonen kan inte hon följa med eftersom det tar för lång tid att fixa maten och det blir för sent att ge när jag kommer hem. SÅ om hon får torrfoder kan hon alltid följa med :D Så lite tydligare..

Nuvarande hund, en aktiv sak, 3 år 59 hög o ca 22 kg , han får ca 500gr animalier om dagen + grönsaker + ben + vitamin/mineraltillskott + laxolja de dagar han inte får Nordic Lax, då får han hela korven på 1 kg.
Ett par ägg i veckan går oxå åt.
3 grillkorvar om dan kan inte vara så nyttigt, de innehåller både salt o lök mig veterligen.

Som träningsgodis ger jag Magnusson M&B för det mesta, ibland skinka eller vad som råkar finnas hemma.

Tycker fortfarande att 6 dl + 200 g inte låter speciellt mkt för en aktiv unghund.

Köp ett högenergifoder om du vill ha torrfoder. Märke har egentligen inte så stor betydelse, då det är individuellt vad som funkar bäst på olika hundar.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 205
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 858
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka