Mat till 5årig vbl

M

Mims

En vän till mig tog hand om ett vbl för ett år sedan, då var han bara skinn och ben. Nu har jag tagit över honom, eftersom hennes ston skall föla och hon hinner inte med honom.

Han är lite riden och kan skritt och trav,han är fortfarande smal revbenen syns lite granna men han är i mycket bättre skick änn tidigare, men vi behöver bygga upp honom från början.

Vilket foder skall jag ge honom, för att få han i rätt hull och ge han en chans att bygga upp muskler.

Och vilket träning rekommenderar ni?

Känner mig helt rådvill, :confused:

Sv: Mat till 5årig vbl

Lucern rekomenderar jag, har gett det till min polle som är svår att hålla i bra hull, och det funkar prima! :)

Börja med att fråga efter den gamla foderstaten, och det höets värden.

Sedan gör du om foderstaten så att du får samma näringsmängd (eller kanske mer, eftersom han fortfarande är tunn?) men baserat på ditt grovfoder.

Skritt brukar vara bra som uppbyggande träning, med t.ex. skolor och klättring som "övningar".

Bra grovfoder är det viktigaste! för att varmblod kan en lämplig giva vara allt mellan 10 och 20 kg per dag. Har ni ingen analys kan man byta ut några kilo mot lucern för att säkra proteingivan. Därpå kan man lägga till lite vilket kraftfoder man själv tycker är lämpligt, om det behövs något. jag skulle föresla korn, olja, kanske något färdigfoder. Är det dåligt med protein i höet får man lägga till lite foderjäst eller något färdigfoder med mkt protein (tex krafft protein, hippo alfa). Mineraler är viktiga, köp en blandning som kompletterar resten av foderstaten.

Välj bara ett par sorter att kombinera i rejäl mängd, onödigt att pyttsa och blanda en massa.

I siffror om ni har analys skulle jag tro att hästen behöver minst 100 Mj och 600 g smrp, möjligen mer.

Ridmässigt måste man börja med skrittarbete i skog och mark, det är det bästa för muskler, smidighet och kondition. Trappa upop träningen långsamt, inget högt tempo eller tuff träning på ridbana under de första månaderna.

Så här års så är det inte fel att se till så att han får äta gräs. Ett bra bete kan göra underverk.

Tack för era svar, skall kolla på lucern till honom.

Hur stor giva skall man börja med?
Och kan jag låta honom ha fri tillgång på grovfoder ?

Så här års så är det inte fel att se till så att han får äta gräs. Ett bra bete kan göra underverk.

Jag hade tankar på det också att släppa han på bete och låta honom äta upp sig under några veckor. Men vågar man det i hans skick? Han är inte jättesmal nu utan lite underviktig snarare.

Jag är så orolig för kolik och fång :)

Han är inte mer annorlunda än någon annan häst. Så med långsam övergång på gräs kan han mycket väl gå på bete. Det som du får ha koll på är så att han inte tappar igen för då kan han behöva tillskott även på betet. Det beror ju dels på honom som individ och dels på kvalitén på betet.

Okej, jo det är klart.

Jag blir nog mer nojig med honom efter allt han fått utstå, och jag vill bara hans bästa.

Men tack för svaret..

mvh malin

Börja med några dl uppblötta lusernpellets, och gå upp till nåt kilo på nån vecka. Men om det finns kraftigt bete i hagen behövs det kanske inte om några veckor. :)

Och ja, du kan ge fri tillgång på grovfoder:). Men om hästen blir för mätt och väljer bort kraftfoder eller lucern kanske man får begränsa lite så den inte äter sig mätt på bara grovfoder. Det vore ju jättebra om ni hade analys och visste att det inehöll tillräckligt med protein, men vet ni inte är det bäst att få i hästen lite annat också.

Börja med några dl uppblötta lusernpellets, och gå upp till nåt kilo på nån vecka. Men om det finns kraftigt bete i hagen behövs det kanske inte om några veckor. :)

Och ja, du kan ge fri tillgång på grovfoder:). Men om hästen blir för mätt och väljer bort kraftfoder eller lucern kanske man får begränsa lite så den inte äter sig mätt på bara grovfoder. Det vore ju jättebra om ni hade analys och visste att det inehöll tillräckligt med protein, men vet ni inte är det bäst att få i hästen lite annat också.

Den viktigaste beståndsdelen när en häst skall bygga hull, är att ge mycket protein till muskler. Jag har märkt att bästa tillskottet är då sojamjöl, då varje kilo innehåller ca. 1/3 sin vikt i protein, mot 1/10 i de flesta andra kraftfoder. På så sätt behöver du inte ge så stor mängd och hästen orkar äta upp och får i sig massor av protein. Så att en mer normal mängd kraftfoder kan ges och fri tillgång på välbalanserat grovfoder, som ju är det viktigaste. Och ändå kan du få till en bra ökning av muskler snabbt. När hästen har nått målet, så drar man bara långsamt bort sojamjölet och hästen står på en foderstat som fyller magen som förr.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Pratade med henne nu och han står i hage med lite gräs och har fri tillgång på hösilage och han får ...

2kg lusernpellets ½kg betfor , 4dl linfrö samt 2kg kornkross.

Behöver han fortsätta med allt det där, hon har gett honom massa fett för att få han att gå upp i vikt. .

Jag vet ju att jag inte ska byta foderstat tvärt, men måste han ha allt detta?

Ja, om han fortfarande behöver gå upp i vikt och inte har nått sin målvikt tycker jag inte att man ska minska. :)

Ja han har ingenting, han är avmaskad.

Hon hittade honom på en bondgård och då var han bara skinn och ben, han har inte fått mycket mat när han var yngre, så hon tog med sig honom hem och gett honom ordentligt med mat så att han kommer upp sig igen.

Men han har ju en lång bit kvar som synes.

Om det inte redan är gjort så kolla också tänderna på honom. För han är väldigt tunn för att ha varit på gödkur i ett år.

Liknande trådar

Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 457
Senast: vallhund
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: akleja
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 835
Senast: MaritH
·
Hundhälsa Jag har antagligen skrivit om min skrutt tidigare här när hon hade en hemsk klåda. Jag fick iaf veta att hon inte tål spannmål...
Svar
2
· Visningar
863
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka