Mat som ger ammande barn magknip

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Jag var naiv nog att tro att "å, när bönan är ute så kan jag börja äta som vanligt igen". Host, harkel... Och visst kan jag göra det, om jag har lust att lyssna på en skrikande, olycklig kille med magknip.

Jag har påbörjat min "förbudslista".
Lök
Vitlök
Tomatsalsa /Tacosås

Kan ni, för en orutinerad nybörjarmamma, fylla på listan med den mat som era små ammande monster inte gillade...
 
Sv: Mat som ger ammande barn magknip

Undvik starka kryddor över huvud taget.
Sen är det väldigt individuellt vad barnen reagerar på...
 
Sv: Mat som ger ammande barn magknip

Kaffe och svart te brukar kunna ge bebisar ont i magen.

Jag drack mycket amningste, i det finns ingredienser som ska vara för för bebismagar.
 
Sv: Mat som ger ammande barn magknip

Det enda jag inte kan äta om jag vill ha en nöjd Ellen är bönor/ärtor. Råkade äta ärtsoppa för en månad sedan och det var inte populärt :cry:
 
Sv: Mat som ger ammande barn magknip

bönor, linser, ärtsoppa...

Fast lök var värst för Alma. En gång år jag en mild gryta med lite lite purjo i. (jag kanske fick i mig ½cm? knappt...) Ingen sömn den natten inte,Alma hade fruktansvärt ont i magen, och jag hade SÅ DÅLIGT samvete...

Purjo var nog värre än "vanlig" lök...
 
Sv: Mat som ger ammande barn magknip

Mjölk!!!!!

cocacola

det kanske är "vanlig" kolik och minifomdroppar hjälper?
 
Sv: Mat som ger ammande barn magknip

Jag kan inte äta
*vindruvor
*choklad

jag testar lite försiktigt med det mesta och vad jag märkt är det dessa två han mår dåligt av. Stackars liten, innan jag fattade klämde jag i mig en jättestor chokladkaka på bara några minuter. Förstod inte varför han skrk och skrek några timmar senare...
 
Sv: Mat som ger ammande barn magknip

Du får pröva dig fram.
Med dottern kunde jag äta allt, hon reagerade inte på nått.
Dricker ändå te varje dag osv så det märkte jag inget av.
Däremot sonen, gick inte att äta lök eller skaldjur öht, han var känsligare öht också, men som sagt, dottern funkade allt på!
 
Sv: Mat som ger ammande barn magknip

Bägge mina har reagerat när jag druckit mjölk, ätit fil eller yoghurt, men har jag lite mjölk i kaffe t.ex eller äter ost eller smör går det bra. Härom natten var vi vakna en hel del då storasyster matat lillebror 5 månader med mjölk teskedsvis från matbordet innan vi hann stoppa henne... :smirk:

Vitlök funkar inte heller, och inte jordgubbar eller ananas!!!

Däremot har de aldrig regarat på kaffe eller te eller starka kryddor.
 
Sv: Mat som ger ammande barn magknip

Min farmors mor som var barnmorska när hon levde, varnade alltid för vanlig grön gurka. Bra att veta för det tror man inte kan ge gaser ju!
 
Sv: Mat som ger ammande barn magknip

förutom det som nämnts innan så kunde jag inte äta leverpastej! tydligen också gasbildande.
 
Sv: Mat som ger ammande barn magknip

Min farmors mor som var barnmorska när hon levde, varnade alltid för vanlig grön gurka. Bra att veta för det tror man inte kan ge gaser ju!

Jo! Min moster får nu som vuxen världens magbubbel av gurka och själv får jag det av den besläktade vattenmelonen.

En sak min dotter råkade ut för (förutom kryddor - vi är en engelsk curryfamilj :o ) var kål...och så bönor och ärtor som någon redan sagt.
 
Sv: Mat som ger ammande barn magknip

Glömde; kolsyrade drycker!! Jag som gäääärna dricker kolsyrat vatten tyckte det var pest i somras... :smirk: Men vad gör man inte??!!
 
Sv: Mat som ger ammande barn magknip

Tack för era svar..

Följdfråga: Hur lång tid tar det innan mat och dricka går över till bröstmjölken? Och hur lång tid finns det kvar i bröstmjölken?
 
Sv: Mat som ger ammande barn magknip

Snabba kolhydrater (socker, vitt mjöl), har jag hört en del reagerat på.
Mjölkprodukter, choklad, kryddor, bönor mm men det har flera redan skrivit.

Vi fick ge dubbel dos Minifom ett tag; hade en spruta (utan kanyl), fylld, så vi kunde ge rätt mängd innan amning (man kan ge X antal droppar, eller motsvarande mängd i ml istället; kan det ha varit 0,3 ml kanske? står i Fass iaf..).
 
Sv: Mat som ger ammande barn magknip

Oj den listan kan göras väldigt lång. Min store grabb idag 17år hade kolik som liten.

Jag kunde inte äta lök av någon sort
mjölk
äpplen
lingon
apelsinjuice mm mm mm

Jag slutade amma tidigt för det fungerade inte eftersom jag kanppt kunde äta nått pga hans mage. Jag vet inte om det har nått samband men han är allergisk mot massa saker idag. Kan dock äta en hel del av det jag inte kunde äta under amningstiden
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp