Mat som är snäll mot magen

susanne

Trådstartare
Jag har fått stark antibiotika, Ciprofloxacin, och magen tycker inte om den. Vilken mat är snäll mot en misshandlad mage?
 
Kokt okryddad lättsmält mat. T.ex. kokt potatis med kokt vit fisk eller kokt vitt ris med kokt kyckling. Krydda med salt och milda örtkryddor. Kokta grönsaker, inte råa.
 
Svara alla:
Tack för kosttipsen. Är ljust bröd lättsmält? Det är det enda jag är sugen på.
Probiotika har jag redan tänkt på, det får jag nog fylla på med efter varje tablett.
Än så länge så mår jag bara illa, men jag väntar mig att magen kommer att rasa helt.
 
Svara alla:
Tack för kosttipsen. Är ljust bröd lättsmält? Det är det enda jag är sugen på.
Probiotika har jag redan tänkt på, det får jag nog fylla på med efter varje tablett.
Än så länge så mår jag bara illa, men jag väntar mig att magen kommer att rasa helt.

Det man är sugen på brukar faktiskt vara det bästa, är du illamående blir det oftast värre om man tvingar i sig något man inte vill ha.
Var magsjuk för två veckor sedan vilket höll i sig i 3-4 dagar. Det enda kan kunde tänka mig att äta i början var just ljust bröd samt Proviva.
Första riktiga måltiden var en klar grönsakssoppa och sen kokt torsk med potatismos.
 
Svara alla:
Tack för kosttipsen. Är ljust bröd lättsmält? Det är det enda jag är sugen på.
Probiotika har jag redan tänkt på, det får jag nog fylla på med efter varje tablett.
Än så länge så mår jag bara illa, men jag väntar mig att magen kommer att rasa helt.

Jag kan nästan bara äta mjuka vita frallor med lite Bregott när jag mår riktigt dåligt. Men inte för många, utan en i taget max. Vit pasta med lite smör funkar också.
 
Grönsaker kokta i mjölk, tillsammans med en klick smör. Squash, Salladslök, Pack Choi, Endiver, Selleri. Rotmos, Potatismos, Sellerimos, Broccoli, diverse bönor o potatis på längden o tvären. Glöm inte bönor/linser samt diverse rotfrukter.
 

Liknande trådar

Mat Min mage gillar att jag får i mig blåbär, men jag tycker inte det är så gott att bara äta dem rakt upp och ned eller i fil eller...
Svar
10
· Visningar
440
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
576
Senast: YlvaG
·
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: ufot
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp