(mat)servis

wippi

Trådstartare
Har helt snöat in på att jag vill ha en servis, med tallrikar, koppar och uppläggningsfat i samma serie.
Servisen ska användas till vardags, men ändå vara en "finservis". Dock är jag helt okunning vad priset är på porslin. Mer än att de är väldigt dyra att köpa nya. Men har kollat lite på blocket samt i secondhand butiket här omkring. Men så till frågan, hur mycket ska man betala? För en servis i gott skick? Min förhoppning är att den ska se nästintill oanvänd ut.

/Wippi

Sv: (mat)servis

Jag tror att det är oerhört svårt att ge ett generellt pris.

det handlar väldigt mycket om vilken servis du söker, hur efterfrågad den är osv.

Samt mode!! Ibland får man vissa serviser nästan gratis, något annat år kostar dem massor.... tror också att det är lättast att hitta enstaka delar. Ett gäng tallrikar här, en såskanna där. Lusläs blocket och knata runt på loppisar.

Annars kan du göra som jag :laugh:. Jag hittade en underbar servis och har köpt tallrikar o annat efter hur jag fått råd. samt berättat för vänner att jag bestämt mig för just den. Så jag får en djup tallrik, en assiett etc i present/julpklapp emellanåt.

http://www.rorstrand.se/web/rorstra...2257169008047D4?opendocument&expand=1&PRODSUB

Jag säger bara EN sak: LOPPIS!! Har sett helt underbara helt kompletta matserviser och dom var inte dyra.
Tänk alla ungdomar som ska sätta bo. Gå på loppis och second hands butiker. Där kan man verkligen fynda!

Ja det är klart att trender styr vart priset hamnar. Jag har tänkt min en ganska tidlös servis och märke är av mindre betydelse. Då den ska användas till vardags. (har en fin jättegammal servis med, men vill inte använda den hur som helst).
Det var en söt servis du valt ut att samla ihop.

Det är definitivt en tanke att jaga delar på loppisar, men känns som det kommer ta bra tid att få ihop en hel servis på det viset.

Avundas dig popcorn som har loppisar med hela serviser, det är långt ifrån vad loppisarna häromkring har att erbjuda, tyvärr.

Tack för era svar!

Har du någon Iittala outlett butik i närheten kan du göra fynd där :)

De finns i
Borås – Knalleporten
Freeport
Gustavsberg
Haparanda
Höganäs
Insjön
Kosta
Lidköping
Nyköping
Skultuna
Strömstad
Sundsvall
Tillfällig outlet - Strömbergshyttan
Vingåker
Örsundsbro

Jag som brukar gå på auktioner i bland har sett massor med kompletta matserviser bli sålda för nästan ingenting så mitt tips är att besöka auktionshallar osv.

Jag själv köpte en låda med servisdelar på auktion, blå glasservis från vereco, för 60:-. Lådan innehöll tallrikar, assietter och djupa tallrikar och sedan har jag jagat runt efter fler delar efter hand och har nu även kaffegods och skålar, mycket billigar än att köpa nytt :laugh:

Jag har en komplett vardagsservise som jag köpte av en jobbarkompis för 1500 spänn, hon hade tröttnat på den och knappt använt den så det var ett fynd för mig!
Annars samlar jag också, en rosenthal matservise, men det tar sin tid...

Annars kan du göra som jag :laugh:. Jag hittade en underbar servis och har köpt tallrikar o annat efter hur jag fått råd. samt berättat för vänner att jag bestämt mig för just den. Så jag får en djup tallrik, en assiett etc i present/julpklapp emellanåt.

http://www.rorstrand.se/web/rorstra...2257169008047D4?opendocument&expand=1&PRODSUB

Åh, den har jag tittat på och funderat på om jag ska börja samla på. Eller Corona för den känns mera klassisk och ännu neutralare. Eller båda två för de kompletterar varandra så snyggt. Gah! Beslutsångest.

Jag kan tänka mig att det absolut billigaste sättet att komma undan är att via auktioner och loppisar samla ihop en servis, dock vill jag ha en komplett mer omgående så detta är i just detta fallet inte aktuellt.
Har koppar med assietter till rosenthals maria björnbär, men det är ju så rysligt dyrt att köpa till alla andra delar, så det är mer ett "önska sig projekt".
Har även fått den servis morfars föräldrar fick i bröllopsgåva, men känns inte som det är en servis som används till vardags.

ett litet tillägg, då tanken är att servisen ska användas som vardagsservis skulle jag inte ha något emot att den går att köra i diskmaskin. Och den behöver inte vara av något "fint porslinsmärke", huvudsaken är egentligen att det ska finnas fler delar så som uppläggningsfat, tekanna mm. i samma serie.

Liknande trådar

Hemmet I över ett halvår har vi funderat utan att bestämma oss. Vet att det finns några porslinsintresserade här så hoppas på input ☺ Vi (jag...
Svar
12
· Visningar
1 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka