Mat på tävling

I

Isolde

Nu behöver jag lite inspiration på bra mat på tävlingsdagen, har käkat mina skinkmackor och pannkaksrullar till leda och behöver lite tips :)
Gärna på lättuggad mat, just mackor är något som jag i vanliga fall sällan äter och på tävling känns de bara mastiga och jag lägger ifrån mig den efter en enda tugga.
Ni kanske har en arsenal av medhjälpare med er, men jag behöver något som jag kan äta snabbt, för att sedan lägga fokus på hästen.
Har även kört med yougurt och risifrutti, men det kanske finns annan "bättre" mat, eller ska man köra med droppställning????

Sv: Mat på tävling

Hej
Färdiggrillade kycklinglår i ett foliepaket är gott kallt.

Nötter av olika slag ger mycket energi och mättnad.

Pastasallad med mycket godsaker i, dressing i egen bytta tills man äter.

kotte

Sist hade jag kall kassler och mimosa och potatissallad, det var gott !
Pastasallad lät gott, det skall jag göra på lördag tror jag !
/Cetzy

Pastasallad, precis om ovanstående tipsat om. :love:

Finns många olika goda att välja mellan ju.
Sist hade jag med mig en som en kompis tipsat om, mkt lätt att göra.
Pasta, champinjoner, gurka & stekt bacon, blandas ihop med lite majonäs. Mums var det. :)

Jag brukar ha svårt att äta på tävlingar och mackor brukar inte funka, de bara växer i munnen. Jag tar med frukt, risifrutti, yoggi (drickbar), choklad och dricka av alla dess slag. Sen har jag börjat fundera på om det skulle funka att ta med såndär naturdiet eller nutrilett eller vad det heter. De som bantar brukar ju äta det, typ måltidsersättning. Det borde ju ge det kroppen behöver, det ger ju mättnadskänsla också. Men jag har inte läst så mycket om det, så jag vet faktiskt inte riktigt vad det är i dem egentligen. Någon som har erfarenhet av detta?

det är faktiskt en fullgod kost - vad jag menar är att det innerhåller den mängden och de sakerna man ska få i sig, så visst kan du dricka en sån om du har svårt att äta.

Bättre än måltidsersättning för bantare är måltidsersättning för idrottare!!! Dvs ger ingen viktminskning utan ersätter även fett och kolhydrater. Kolla i cykelaffärer mm vad cyklister dricker under långlopp. Vissa pulver är dyra men finns även på hälsokost för minder summa. Protein och bulkpulver av olika slag dock är de billiga inte smaksatta men går ner ok tycker jag.

Hej,
Inte Nutrilett! Det innehåller visserligen allt du behöver men också en väldig mängd fibrer. Dvs sätter igång magen ordentligt. Inte riktigt meningen kanske... Tror mer på Madde71s tips.

mer frågor..

hej lånar denna tråd lite... Vad dricker ni? Vilka sportdrycker är att rekomendera..eller något annat? Någon sa något om pulver, vad ska de innehålla och vad ska det inte innehålla? stay :cool:

Sv: mer frågor..

För vätskeersättning varma dagar är äppeljuice utblandat med vatten bra. Helst ska man ha i lite salt också, men hur äckligt verkar inte det?

Apoteket har måltidsersättning i små förpackningar med sugrör med tropisk smak. Jättegoda! Drack många i söndags under ritten och klarade mig bra. När det är varmt på sommaren är det urgott med små saltgurkor att knapra på. Salta jordnötter och prinskorv är inte heller dumt. Jag har lite svårt för att äta något mastigt under ritten. Efteråt blir jag hysteriskt sugen på fet mat! En pizza i söndags kväll satt fint! Största misstaget är nog att inte ta med sig någon salt mat alls utan bara godis och kex å sånt.

cetzyboy skrev:
Sist hade jag kall kassler och mimosa och potatissallad, det var gott !
Pastasallad lät gott, det skall jag göra på lördag tror jag !
/Cetzy

Provade pastasallad i söndags och fick håll när jag började rida igen. Fast man kanske inte skall vräka i sig. :o Fast jag är alltid HUNGRIG i grinden. Jag brukar annars äta pannkaksrullar med sylt eller risgrynsgröt med sylt. Det sitter inte alls på samma sätt i magen som pasta och mackor gör för min del.

Hälsning Maja

Hejsan mia har precis samma problem som dig på ritterna allting växer i munnen, nu
på nybygget var nog första gången jag fick i mig tillräckligt mycket,var livrädd för
att tappa vikten, med tanke på att jag fick slänga på cardigan 8 kg extra i vikt.
jag drack nyponsoppa, blåbärsoppa och protein drink mix, vilket som funkar som en
extra måltid. söta jornöttskakor till kaffet hamburgare. mixen vill jag verkeligen rekom
dera dig. må så gott vi syns på nästa ritt. mvh Anne Brückner.
Vi håller på bättre lycka nästa gång

oj vad alla var duktiga med att äta rejält..
visserligen är jag groom, men både jag och distansryttaren brukar tugga i oss ett visst antal påsar chips, kitkat, godis, och en och annan macka, när det är tävlingsdax...

Tja, tills för något år sedan var jag urusel på att äta i grinden, jag hade oftast ingen mer än pappa som groom (och vad vet han om en häst?) så jag var alldeles för upptagen för att hinna äta själv. Trots att man har haft groomar ändå sitter det i som gammal vana och jag har sällan ätit under en ritt. Numera har jag lärt mig att "släppa taget" mera och sätta mig ner och äta, det vinner både ryttare och häst på, du orkar mer och då blir du inte en lika stor belastning på hästen som kanske både måste balansera upp sig själv (kanske trött) och en trött ryttare.

Jag äter det mesta under en tävling isåfall, bara inte biffar eller något. Varm korv gillar jag, slinker lätt ner. Kalla pannkakor gott. Äter det mesta, man måste nog mer ta sig tid att sätta sig ner och slappna av för att kunna äta.

Camilla

Sist gång åt jag lite vindruvor och riskakor i grinden, och drack en Powerade (sötsliskig sportdryck).
Efter ritten drack jag en Varma Koppen och åt mer riskakor. Det räckte gott och väl under en så kort ritt (40 km). Varma Koppen var jättebra tycker jag. Soppa slinker ju ner lätt, och är hyfsat salt.

/Josefin

Soppa var bra tips! Det skall gå lätt att äta som sagt. Sånt som fastnar i gommen är ingen höjdare...

Jag rider inte distans men kan tänka mig att det är lite sent att tänka på de långsamma kolhydraterna som tex pasta när man väl är i tävlingen. Det tar ju sådan tid för dem att komma kroppen tillnytta dessutom vill man väll inte ha tarmarna fulla med fibrer under själva tävlingen?

Varma dagar borde ju melon och skinka funka bra både salt och vatten och lätttuggat. Vattniga frukter som jordgubbar och vindruvor som har lättillgängligt fruktsocker och kanske något salt och proteinrikt för mättnaden som typ grillad kyckling eller rökt fisk?
Och sallad (om man nu inte bara vill äta böckling och jordgubbar ;)) men kanske utan alltför fiberrika grejer som morötter och sånt?
Avocado kan jag tänka mig är bra med fettrikt men inte tungt.

Är det kallt ute kan man ju ha en termos med varm blåbär-, nypon eller annan fruktsoppa samt något annat typ kyckling klubbor eller något salt och proteinrikt.

Russin är sånt som har lätttillgängliga kolhydrater och som är lätt att ha med sig i fickan medans man vandrar runt i grinden kombinerat med lite rostade saltade mandlar kanske + någon form av dryck, jag har sett både nyponsoppa och blåbärssoppa på minitetra.
/Annika som bara tycker att det är så himla intressant med mat ;)

:D det vet jag nog ;) kanske ska omvandla dig till distansryttare imorgon när vi ska rida!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 705
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 243
Senast: Amk
·
Småbarn Blir så förbannad på sådana som ska lägga sig i hur mitt barn äter osv.:mad: Var hemma hos en av fastrarna på kalas i helgen. Tösen är...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 095
Senast: Brandgul
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka