Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du får nog räkna med att så länge du 1) utvärderar andras utseenden negativt tillsammans med 2) förstärkningar i form av vad nån snubbig kille tyckte så kommer folk att reagera. Och det gör mig så lycklig att se att folk gör just det (reagerar alltsåI så fall får vi nöja oss med att inte komma överens i åtminstone den här tråden.
Och mitt ex tyckte att jag var den vackraste person han träffat, trots att jag kände mig som en vandrande flodhäst med mina 97 kg och bristningar överallt. Smaken är som baken och vad andra tycker om ens utseende ska inte definiera vem man är eller vem man vill vara. Det bästa hade ju varit om man kunde tycka om sig själv för den man är, oavsett om man enligt alla världens skalor väger för mycket eller för lite. Man kan vara mjuk och elastisk, hård och spänstig, ha för mycket fett eller för lite fett eller "lagom". Det är individuellt. Jag tror att tjejen med "disksvampsarmarna" var attraktiv ändå - i någon annans ögon. En person avgör inte hur världens alla människor ska se ut, samtidigt som alla världens människor inte har rätt att avgöra hur en individ ska se ut.
Den här tråden handlar inte om fetma, den handlar om ätstörningar och skönhetsideal. Är du orolig för galopperande fetmaepidemier kan du säkert starta en tråd om det, om du villVisst kan man tycka om sig själv som man är men inlägget var ju ett svar på att hälften av alla tjejer är feta trots normalt BMI. För mkt fett är INTE hälsosamt och leder till ökad risk för sjukdomar. Därför kanske man inte borde vara nöjd om man hAr en ohälsosam vikt
Visst kan man tycka om sig själv som man är men inlägget var ju ett svar på att hälften av alla tjejer är feta trots normalt BMI. För mkt fett är INTE hälsosamt och leder till ökad risk för sjukdomar. Därför kanske man inte borde vara nöjd om man hAr en ohälsosam vikt
Du är inte normalviktig, överviktig eller underviktig. Du är jätteviktig.
Ett bra sätt att komma tillrätta med ideal och kroppshets är att sluta omnämna (framförallt) tjejer som i inlägget ovan. Jag förstår att du inte menade något illa med det men genom att berätta skräckhistorier om tjejer som armar som disksvampar spär man på normen att tejejer med vissa kroppsliga attribut inte duger.
Jag ska erkänna att jag själv tog tag i min överarm och grep tag. Och ja, den känns som en disksvamp.
Istället för att bara slå ifrån dig med att "vi har tydligen inte samma åsikter", fundera istället på varför du fick kritiken och varför du skrev inlägget som du gjorde. 1. disksvamparmar är inte önskvärda och 2. killar kommer inte gilla tjejer som har såna armar. Helt i ordning med det rådande idealet och patriarkatet alltså.
Jag ska erkänna att jag fått mothugg både för saker jag skrivit här och på andra ställen och just då var det inte så kul kanske, försvarade min ståndpunkt noga. Men kritiken fick mig att tänka till och nu funderar jag mer på varför jag tycker vissa saker och varför jag uttrycker dem.
Visst kan man tycka om sig själv som man är men inlägget var ju ett svar på att hälften av alla tjejer är feta trots normalt BMI. För mkt fett är INTE hälsosamt och leder till ökad risk för sjukdomar. Därför kanske man inte borde vara nöjd om man hAr en ohälsosam vikt
Då får du gärna förtydliga dig!Du missförstår mig
@LindgrenV Ja och jag fattar ärligt talat inte, måste man gå till en läkare eller nåt som kan okeja en innan man får vara nöjd med sig själv? Hur funkar det rent praktiskt liksom.
Fast ätstörningar innebär ju inte bara att folk är underviktiga? TS talar ju om psykiskt dåligt mående och ingenting annat.Jag tycker snarare att det blivit normativt att vara överviktig. Det är bara se sig om på stan så inser man att det problemet är betydligt större än att folk är underviktiga.
Jag tycker snarare att det blivit normativt att vara överviktig. Det är bara se sig om på stan så inser man att det problemet är betydligt större än att folk är underviktiga.
Dåligt psykiskt mående leder till sjukdom och DÖD. Självmordsstatistiken är HÖGRE än dödliga utfall i trafikolyckor, varav det sista är något vi läser om var och varannan dag. Då får man dessutom räkna med att det finns ett ENORMT mörkertal i självmordsstatistiken, varav en stor del gömmer sig även i trafikolyckorna. Varför man väljer att ta livet av sig grundar sig i stor del på samhällets sjuka ideal - du ska prestera, du ska se ut på ett visst sätt, vara på ett visst sätt, jobba och tycka och tänka och agera på ett visst sätt. Och när vi inte klarar det mår vi dåligt och får destruktiva tankar. Vi skadar oss själva med fysiskt - vi dränker vår ångest i för mycket mat eller i svält. Vi försöker uppnå åtminstone ett ideal för att vi någonstans tänker att vi kanske kan känna oss lite bra av att vara "smala och snygga". För det är så samhället vill ha oss. Men så lyckas vi inte med det och usch och fy och sate, varför ska vi duga då för? Varför ska vi vara nöjda? Det är ju OHÄLSOSAMT! Vi får hjärtproblem och kanske diabetes när vi blir femtio. Vi får svårt att skaffa barn och DUGER inte. Varför ska vi vara nöjda med det när vi kan vara smala och snygga och stoppa fingrarna i halsen och gråta lite och undra varför världen är ett jävla helvete och varför inte just jag föddes snygg och smal? För det är ju hälsosamt! För jag är ohälsosam som är så vidrigt tjock och säkert kommer få en hjärtattack av fetma om fyrtio år.
Eller?